Sinettejä, punnus...

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Sinettejä, punnus...

Viesti Kirjoittaja Yki »

Kävin sitten wapun tienoolla lempipellollani. Nahka meinasi palaa mutta jotain sentään löytyikin. Pelto oli vastikään kylvetty ja jyrätty joten helppoa ja mukavaa oli kävellä. Löytöjen suhde roskaan oli myös varsin mainio, joskin tällä kertaa wanhat rahat jäivät löytämättä. Osansa asiaan lienee vaikuttanut se että pellonkulma jossa piippailin on vähän kauempana vanhasta tiestä ja tilan päärakennuksista. Mutta onpahan taas yksi pieni palanen aluetta katsastettu ainakin jotenkuten.


Kuva

Tässä sitten yleiskuvaa löydöistä Rahat oli tosiaan vähissä ja nekin mitä löytyi ovat uudempaa kamaa kuten kuvasta näkyy. Nuo kolme pienempää ovat vielä vähän epävarmoja mutta yksi taitaa olla 50-penninen ja yksi 5-penninen, sitä ensimmäistä itsenäisyyden ajan mallia. Hassua sinänsä että parikin sataa vanhemmista rahoista on saanut paljon paremmin selvää...


Kuva

Tämmöinen 100:n gramman punnuskin löytyi. Leimattu 1919. Koetin punnita mokoman mutta käytettävissä oleva tarkkuusvaaka näyttää juuri 100g:n asti ja tämän paino meni yli..pitänee pestä pari grammaa pois ja koettaa uudelleen :lol:


Kuva

Tällaiset sinetit tällä kertaa. Vasemmanpuoleisessa on vielä pätkä sinettilankaa tallella. Ikään en ota kantaa.


Kuva

Ja kääntöpuolelta. Oikeanpuoleisessa erottuu heikosti keisarillinen kotka joten sinne tsaarin Venäjälle menee.


Tänään kävin sitten tuossa Taavetin lähellä katsastamassa vallituksia joita eräs paikallinen historian tuntija epäilee Taavetin linnoitusta edeltäväksi vartiolinnakkeeksi. Tämä tarkoittaisi aikaväliä n. 1750-1770. Muuta ei nyt löytynyt kuin 3 lyijykuulaa, aika pieniä joten eivät musketista. Sitten yksi metallinkappale joka vaikuttaa miekan tai puukon tupen päässä olleelta helalta. Pitää viedä museoon josko ottavat asiaan kantaa.

Tällaisia tällä kertaa

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Ykillä taas kerran paikat hallussa mä kaivoin mökillä laakerin kuulan ja markan viikonloppuna hahah. :oops:
Garrett Ace 250
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Löysin läheiseltä pellolta tällaisen. Lienee myös tuon tyyppinen kapistus?
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Lukeekos tossa sun omassa Virkby? Yleensähän kauppiaat merkkasi tavaroita näillä sineteillä, esim kangaspakoissa tai viini/viinatynnöreissä saattoi olla sinetti eräänlaisena laadun takeena. Itse mietin tosta omasta 'Ky' sinetistä että oisko vaikka rautateiden perua?

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Yki kirjoitti:Lukeekos tossa sun omassa Virkby? Yleensähän kauppiaat merkkasi tavaroita näillä sineteillä, esim kangaspakoissa tai viini/viinatynnöreissä saattoi olla sinetti eräänlaisena laadun takeena. Itse mietin tosta omasta 'Ky' sinetistä että oisko vaikka rautateiden perua?

Yki
Lukee kyllä. Virkkala löytyy about 17Km päästä mistä sinetti löytyi :) Katsos vielä tämä . Nyt vasta muistin että tuollainenkin tuli kaivettua Hangosta. Onkohan tuokin sinetti?
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Sinetiltähän sekin näyttää.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Vastaa Viestiin