Miten valitsette etsintäpaikan?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
SSV

Miten valitsette etsintäpaikan?

Viesti Kirjoittaja SSV »

Ajattelin aloittaa tulevan harrastuksen mökkimaastosta. Siellä on tiedossa olevat maatalon (?) rauniot ja vanhoja, osin jo metsitettyjä peltoja.

Kun teistä moni tuntuu löytäneen pelloilta kaikenlaista niin minkälaisista paikoista? Kannattaako etsiä talon lähimmistä, pellon reunoilta, kivikasoilta vai mistä?

Miten yleensäkin valitset paikan, kiinnostaako rauniot vai jokin muu mikä paikassa kiehtoo?
Panda
Site Admin

paikoista

Viesti Kirjoittaja Panda »

Itse olen kokenut raunioista etsimisen lahinna hyvin turhauttavaksi. Raunioilla on yleensa jumalattomasti naulaa, peltilevya, rautalankaa ja kaikenmaailman roskaa. Paljon. Onko kellaan vinkkeja raunioiden etsimiseen? Peltojen reunoilta on lahinna loytynyt, mutta myos keskelta peltoa, eli peltoja kannattaa skannailla laidasta laitaan. Itse kun olen pelloille saapunut etsimaan, olen yrittanyt kohdentaa katseella potenttiaalisia taukopaikkoja ja metsanreunoja, isoja kivia tai puita tms. ja etsinyt sielta.
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
Landis
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Landis »

Itse en ole malttanut tutkia ennalta etsimispaikan historiaa ainakaan vielä. Alussa olen melkein summassa ensin kulkenut ristiin rastiin peltoa, ja jos on löytynyt jotain "mukavaa", :) niin pyrin tutkimaan järjestelmällisesti pellon.
Ainakin meidän pelloilta ovat rahat löytyneet laajalta alueelta, riippuu tietysti ovatko kolikot satoja vuosia vanhoja vai muutamia kymmeniä vuosia.
Ensin mainitut ilmeisesti löytyy lähes ympäri peltoa, koska niihin aikoihin rahat laitettiin kätköihin tai sitten kulkureittien varrelle ovat tippuneet. Ja "nykyaikana" pellon muokkauksen yhteydessä kätköt/rahat ovat levinneet ympäriinsä. Niin, ja peltojen reunoilta tosiaan löytyy parhaiten eli kannattaa tutkia alussa semmoiset 5-10 metrin leveydeltä pellon reunaa. Pystyy sitten päättelemään vähän löytöjen perusteella, mitä muuta mahdollisesti pellolta löytyy ja paljonko. :)
Tuoreemmat kolikot löytyvät yleensä pienemmältä alueelta. Ja niinkuin Panda sanoi, kannattaa katsella myös potentiaalisia paikkoja.
Kolikoita paljon löytäneenä luulisin näin. 8)
C.Scope Newforce R1
White's TM808
Automax Precision V4 pinpointer
Fiskars kenttälapio
Pegu69

Viesti Kirjoittaja Pegu69 »

Moi,
pellot on ehdottomasti mun suosikkeja. Yleensa helppo kulkea ja kaivaa. Loydot mielenkiintoisia. Tosin valitettavasti etsinta-aika rajoitettu. Sankipelto on hankala.Ja taas kasvukaudella ei voi menna. Kyntopellot ovat jaaneet hieman vahempaan.
Jarjestelmallisyys toki olisi jarkevaa, mutta yleensa tulee huiskittua.
Paras loytonikin oli ihan sattuman kauppaa kun menin 10 min kavasemaan lahipellolla ja mukava yllatys. No sitten pari kesaa olen siina samaa paikkaa haravoinut varsin huolella ja ei mitaan.

Maatalojen lahella olevat pellot yleensa niita mitka ovat pisimpaan olleet kaytossa.
Itse olen kayttanyt alla olevaa Kansallisarkiston karttatietokantaa etsintakohteiden valinnassa. Tosin rinnalla pitaa olla nykypaivan kartta, etta paasee jyvalle.

http://www.virtuaaliyliopisto.fi/maakir ... ?sivunro=0

t.pekka
---------------------------
Whites MXT/ XLT & Deus
Kanta-Hämeen menneisyyden etsijät
JaNo74
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja JaNo74 »

Kiitos hienosta linkistä Pekka! Mielenkiintoisia karttoja löytyi tuolta kotipuolesta Turun saaristosta, pitääkin suunnata sinne piippailemaan lumien sulattua!
Kevättä odotellessa!
ML Excalibur 800
C.Scope CS660
Garrett Ace 250 (Ex.)
"Deep Scope" GC-1013 (Ex.)
kiinnostunut
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Tässäpä kuvitteellinen etsintäpaikka,joka tietysti aivan mahdollinen...

Saavut vanhan niityn laidalle:
Näet siellä vanhan ladon missä ihmiset ovat vuosien aikana huhkineet heiniä suojaan,onkohan voinut pudota ladon edustalle jotain...
Näet niityn reunassa epämääräisiä kohoumia,kivijalkaa?,ympäristöstä poikkeavaa tasaisuutta ym.,olisiko ollut joskus asutusta...
Keksit siinä samassa kasvillisuutta jota tiedät liittyvän ihmisten asumiseen ja on poikkeavaa muusta ympäristöstä...

Sitten näet suuren kiven keskellä peltoa siinä pidetty kenties taukoja työntouhusta,lapset leikkineet,kenties piilottaneet leikeissään jotain kiven vierustalle,kiven koloihin...
Näet heikon polun joka kulkee metsän rajassa mutkitellen,mitähän ihmiset ovat vuosien aikana polulle kadottaneet...
Vielä näet niityn lähellä laakean kallion jonka päällä vanha jo kauan ollut nuotiopaikka kannattaa sekin tarkistaa,etenkin paljaan kalliokohdan reunat,siihenhän ne rahojen,sormusten matka on katkennut viimeistään pudotessaan paljaalle kalliolle...

Mielikuvituksen/päättelykykyvyn/maalaisjärjen käyttö saattaa olla suureksi avuksi tässä hommassa ja olla tärkeäpääkin kuin parhainkaan etsin :wink:
JaNo74
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja JaNo74 »

Ja kun lähdet patterirahoja hakemaan; Beach-volley-kentät tuolla rannoilla ovat hyviä paikkoja! Siellä kun äijäporukalla tehdään näyttäviä tiikerisyöksyjä, niin kyllä kolikot lentelevät!

Kuva

Tuolta kuvassa olevalta kentältä 8,80€ kymmenessä minuutissa... Ja on helppo kaivaa :D
ML Excalibur 800
C.Scope CS660
Garrett Ace 250 (Ex.)
"Deep Scope" GC-1013 (Ex.)
Landis
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Landis »

:shock: nyt pitää kyllä ottaa selvää missä täällä päin noita pelipaikkoja on :D
C.Scope Newforce R1
White's TM808
Automax Precision V4 pinpointer
Fiskars kenttälapio
RVPS
Metallinetsijä

Re: Miten valitsette etsintäpaikan?

Viesti Kirjoittaja RVPS »

SSV kirjoitti:Ajattelin aloittaa tulevan harrastuksen mökkimaastosta. Siellä on tiedossa olevat maatalon (?) rauniot ja vanhoja, osin jo metsitettyjä peltoja.

Kun teistä moni tuntuu löytäneen pelloilta kaikenlaista niin minkälaisista paikoista? Kannattaako etsiä talon lähimmistä, pellon reunoilta, kivikasoilta vai mistä?

Miten yleensäkin valitset paikan, kiinnostaako rauniot vai jokin muu mikä paikassa kiehtoo?
Vihjeitä hyvistä etsintä paikoista antaa tavalliset peruskartat. Kannattaa miettiä miksi jollekin paikalle on annettu jokin tietty nimi. Erästä karttaa katsellessani sattui yhden polun nimi silmiini, Kirkkotie... hmm.. Ja kyllä! Paikallishistoriaa tarkemmin tutkittuani paljastui, että tätä polkua on käytetty 1600-luvulta lähtien kulkemiseen mm. kirkkoon. Seuraava etsintä retki varmasti suuntautuu tälle polulle!
Garrett AT Pro, Garrett Pro-Pointer, Fiskarsin ja Minelabin maantonkijat. GTN-60
Vastaa Viestiin