Mistä pinpointer?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Etsijä
Innostunut Etsijä

Mistä pinpointer?

Viesti Kirjoittaja Etsijä »

Eli mistä saisin tilattua pinpointerin nopeasti ja halvalla, esim. White's Bullseye mallin? Toinen kysymys, että onko mitään eurooppalaisia postimyyntifirmoja jotka toimittavat postiennakolla?
Panda
Site Admin

probe

Viesti Kirjoittaja Panda »

Niin itseani kiinostaisi myoskin tama White's Bullseye Probe, 59.00 puntaa, eli melkein 90 euroa, eli onhan tuollakin hintaa. Nyt harmittaa niin jumalattomasti kun en tilannut samassa paketissa Regtonilta. Tahan mennessa en ole postiennakkoon tormannyt..
Etsijä
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Etsijä »

Nyt olen joutunut käyttämään tälläistä 2€ hintaista metallin/sähkövirran havaitsin yhdistelmää, mutta luulen ettei enää kauan kestä (tämä on vielä ehjässä kunnossa koska minulla on kaksi näitä) , koska menee vettä ja maata koneistoon.

Kuva

Tulipa mieleeni sellainen mahdollisuus, että tekisimme yhteistilauksen jos olisi muitakin kiinnostuneita. Voisi tulla alennusta tai ainakin postikulut halvemmaksi.
mipe
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja mipe »

Saksasta saa joistakin liikkeistä postiennakolla. Ne ottaa siitä muutaman kympin extraa, mutta onnistuu. Myös EU-tilisiirto onnistuu, mutta siinä palaa aikaa ainakin viikko, ennenkuin paketti lähtee matkaan.

Mullakin oli järjetön tarve pinpointterille ja semmonen tuli yhden laitteen mukana. Pari kertaa se mulla oli käytössä, mutta sitten totesin sen liian hankalaksi. Jos etsimen pinpoint on kuralla, niin saattaa olla hyvä hankinta, muuten kannattaa ko. summa sijoittaa vaikka olueen. Ainakin mun nykyisillä tai aikaisemmilla etsimillä ei ollut tarvetta pinpointteriin, vaikka aluksi niin luulin.

Kannattaa siis harkita toiseenkin kertaan. Jos kesämmällä jossakin törmätään, niin otan laitteen mukaan. Voitte sitten itse todeta laitteen tarpeellisuuden.
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
Prospector

Viesti Kirjoittaja Prospector »

Mistä pinpointer? Siihen en ota kantaa mutta tuolta voi lukaista arvosteluja jos haluaa vertailu pohjaa ennen ostopäätöstä.

http://metaldetectorreviews.net/pinpointers.htm
retune
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja retune »

Voisiko joku kertoa minulle ja mahdolliseti muillekin, mikäs se semmoinen pinpointteri oikein on :oops: ?
Whites´s GMT Goldmaster + Kohteina mineraalit, relic, kolikot...
Prospector

Viesti Kirjoittaja Prospector »

No se on sellainen minietsin. Tavallisella etsimellä voi joskus olla hankalaa löytää se kohde. Pinpontterilla voidaan tarkasti paikallistaa kohde nopeammin ja näin jää enemmän aikaa tehokkaaseen etsimiseen.

En omista ko. laitetta mutta löytyy toivomuslistalta.

http://www.dixiemetaldetectors.com/manu ... 030710.pdf

http://www.waynesthisandthat.com/probes.html
mipe
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja mipe »

Prospector kirjoitti:No se on sellainen minietsin. Tavallisella etsimellä voi joskus olla hankalaa löytää se kohde. Pinpontterilla voidaan tarkasti paikallistaa kohde nopeammin ja näin jää enemmän aikaa tehokkaaseen etsimiseen.
Ilman pinpointteria...
Kun esine ei enää piippaa kuopassa vaan on siirtynyt viereiseen multakasaan, toimi seuraavasti. Puolita kasa ja siirrä läjät muutaman kymmenen sentin päähän toisistaan. Uusi pyyhkäsy ja piippava kasa taas puoliksi jne. Kun tavaraa on enää vähän jäljellä, kouraan multaa ja heiluttelemaan kelan eteen. Kun piippaa niin sama puolittaminen käsissä ja esine löytyy nopeasti. Tässä pitää vaan huomata ottaa kellot, sormukset ja mahdolliset takin hihassa olevat napit pois.

Uskallan väittää, että ko. tyyli on yhtä nopea kuin pinpointterin kaivaminen esiin, sillä sohiminen kuopassa ja esineen löydettyä taas pointterin piilottaminen taskuun. Noi pointterit ei käytännössä reagoi metalliin kuin muutaman sentin etäisyydeltä, joten aikaa palaa. Jos pointteri on sellainen etsimeen liitettävä malli, niin teho on toista luokkaa, mutta valitettavasti myös hinta...
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
McSeeker
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Mistäs pinpointeria kannattaisi lähteä ostamaan? On noita paikkoja kyllä mutta ei kokemuksia yhdestäkään... Villekään ei myy pinpointereita :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Sawo

Viesti Kirjoittaja Sawo »

Rakentakaa oma ... ohjeet löytyy netistä.
Garrett ace 250 6,5x9 + 9x12 kelat
ilsaarin
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja ilsaarin »

Mulle on just paketti tulossa Kellyco:lta. Jos haluat pinpointerin siihen mukaan ja jyvität vähän postikuluja, niin hoidetaan homma. Vielä ehtii, sillä vasta maanantaina tarkistelevat luottokunnasta korttitietoja. Ota yhteyttä jos kiinostaa.
McSeeker
Raavas Tonkija

ilsaarin kirjoitti:Mulle on just paketti tulossa Kellyco:lta. Jos haluat pinpointerin siihen mukaan ja jyvität vähän postikuluja, niin hoidetaan homma. Vielä ehtii, sillä vasta maanantaina tarkistelevat luottokunnasta korttitietoja. Ota yhteyttä jos kiinostaa.
YV:tä laitettu :)

Piippailuvideoita
McSeeker
Raavas Tonkija

Kellycosta päädyin tilaamaan pinpointerin, DD kelan sekä lesche diggerin. 15.4 on paketti lähtenyt jenkeistä, ja on nyt jo suomen tullissa :) Katsotaan minkälaisia värkkejä sieltä tulee :P

Piippailuvideoita
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Mulla on koulussa elektroniikka tunneilla pieni pinpointer projekti alussa.
Sijainen ehdotteli, että rakennettaisko metallinilmaisin ja kysyin, että voisko siitä tehdä semmosen pinpointterin ja näytin vähän netistä, että mikä se on ja mitä sillä tehdään.
Innostui heti ja nyt olen suunnitellut vähäsen.
Koulusta kuulemma sais mahdollisesti valmiin rakennussarjan, josta voisi soveltamalla ja koteloimalla saada tehtyä pinpointerin.
Netissä olisi myös monia piirustuksia...
Mutta katsotaan tuleeko hommasta mitään. Kirjoittelen varmasti sitten, kun projekti on kunnolla käynnissä ja tuote valmistunut. :wink:.

Lesche digging tool olisi kyllä kiva! Mitenköhän semmosen askartelis. :roll:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
ilsaarin
Metallinetsijä

Moro

Perilaiska kun olen, viitsitkö pistää niitä linkkejä vaikka privana tai vaikka tänne foorumille, mistä olet valmiita rakennusohjeita löytänyt? Jonkun kötöstelyn löysin itsekin pikaisella kuukletuksella, mutten mitään järkevää.

Ja tiedoksi, mulla on CNC-jyrsin ja kaikki tarvittavat softat, mikäli tarttee piirilevyjä värkätä sarjana. Kokonaan kuparoidusta saa kivasti niitä aikaiseksi. Ja teen vaikka mitä nikaleita, kunhan aine on kovuudeltaan maksimissaan alumiinin luokkaa. Mieluummin muoveja ja kaikensorttisia levyjä. Ja harrastus- ja harjoittelumielessa tietenkin asevelihintaan.

PS. Leschen saa kellycosta aika iisisti. Se Gator, mitä mainostavat ylisanoilla, on kiinalaista pässinräkää. Kyllä sillä reijän maahan kairaa, mutta eipä tuo järin laadukkaalta vaikuta. Kuka tahansa metallin kanssa vähän askarrellut saa tehtyä sata kertaa laadukkaamman kuopsuttimen.

Ilkka
McSeeker
Raavas Tonkija

ilsaarin kirjoitti:Leschen saa kellycosta aika iisisti. Se Gator, mitä mainostavat ylisanoilla, on kiinalaista pässinräkää. Kyllä sillä reijän maahan kairaa, mutta eipä tuo järin laadukkaalta vaikuta. Kuka tahansa metallin kanssa vähän askarrellut saa tehtyä sata kertaa laadukkaamman kuopsuttimen.
Niinpä. Olen kuullut aidosta lesche diggeristä ainoastaan hyvää. Kyseisestä vermeestä on kuitenkin markkinoilla kopioita joiden kestävyys on mitä on. Gator diggeriä mainostetaan kellycon sivulla parhaana, mutta aidon leschen saa kuitenkin samalta saitilta halvemmalla. Jostain syystä ovat jemmanneet leschen sivun alalaitaan piiloon...

Piippailuvideoita
Mikki
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Itse suosittelen lämpimästi tällaista:

Kuva

On kevyt ja tosi kestävä. Tais maksaa kokonaiset 4 euroa. :D
Tarvis vaan tehdä sille jonkin sortin riipuke tuohon vyöhön tai reiteen.

Mutta nyt asiaan.

Itse kovasti haluaisin tuon pinpointterin ja yksi vaihtoehto vois olle tuo rakennus sarja. Koteloinnissa oli hyvä vain huomioida se feriitti sauvan sijoitus. Eli taitais käytännössä olla neliskanttisen mallinen valmis laatikko ainoa vaihtoehto.

Täällä tais olla laadukkaan näkönen sarja: www.partco.fi

Eli tällainen:

Kuva
Sawo

Viesti Kirjoittaja Sawo »

http://www.easytreasure.co.uk/probe.htm

tossa jonkinlaiset ohjeet tekoon
Garrett ace 250 6,5x9 + 9x12 kelat
ilsaarin
Metallinetsijä

Juu, tämän löysinkin. Piirilevy vaan pitää ostaa niiltä valmiiksi kalustettuna, joten ei mikään tee-se-itse -projekti.

Taidan tehdä asian helpoksi ja tilata jostakin jorpakosta sellaisen.
Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Tässä viikonloppuna avasin kauden ja Vibraprobe 560 oli mukana. Ja ei yhtään harmita moisen hankinta. Etenkin aurinkolasien kanssa kontrastit menee joskus sen verran huonoiksi että jonkin pennin tai muun pienen lisun siivilöinti esiin on varsin aikaavievää. Pinpointterilla tulee yleensä esiin sekunneissa. Tuo kulkee vielä mukavasti vyökotelossa...

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
ilsaarin
Metallinetsijä

Jenkkifoorumeilta kun asiaa tiedustelin, lähes kaikki kymmenen vastaajaa lausuivat kuorossa "VIBRAPROBE", joten taidan hankkia sen. Koitan kyllä kaivaa sen jostakin eurooppalaisesta puodista mieluummin kuin ison veden takaa.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

ilsaarin kirjoitti:Moro

Perilaiska kun olen, viitsitkö pistää niitä linkkejä vaikka privana tai vaikka tänne foorumille, mistä olet valmiita rakennusohjeita löytänyt? Jonkun kötöstelyn löysin itsekin pikaisella kuukletuksella, mutten mitään järkevää.
Ilkka
Guuglella olen itsekin noita rakennusohjeita ja piirustuksia etsinyt.
Tässä nyt jotain:

Automax Precision V2 pinpointer. Voi kyllä olla vähän hankala tehdä ja koteloida...
Little Wizardista saisi myös modattua hienon pinpointerin.
Geotechin foorumeilta löytyy myös pinpointer haulla kaikennäköisiä kaavioita.
Toimiskohan tämäkin
Tällänenki löyty..

Kyllähän noita jotain löytyy. Tiedä sitten tuleeko niistä minkälaisia... :roll:

Mikki kirjoitti:Itse suosittelen lämpimästi tällaista:

Kuva

On kevyt ja tosi kestävä. Tais maksaa kokonaiset 4 euroa. :D
Tarvis vaan tehdä sille jonkin sortin riipuke tuohon vyöhön tai reiteen.
Itsellä samanlainen. Ihan kätevä ja laadukkaan tuntuinen.
Todella hyvä, kun se on tehty jostain komposiitti muovista, niin ei piippaa jos heiluttelee lastin kanssa kelan edessä.
Mutta Lesche diggeri on kyllä hienompi ja sillä olis varmasti nurmikkoa parempi avata ja tulee siistimpi reikä.
Olen käyttänyt Bilteman moraa nurmikolla. Tiivis nurmi aukeaa paremmin sillä, kuin tolla Fiskarsilla. On vain vähän turhan pieni ja kaksipuolinen terä olisi kiva..

Mikki kirjoitti:Täällä tais olla laadukkaan näkönen sarja: www.partco.fi

Eli tällainen:

Kuva
Sain juuri tommosen muutama vuosi sitten joulukahjaksi.
Rakensin sen syksyllä ja ajattelin tehdä siitä pinpointerin jotenkin.
Sain sen valmiiksi, mutta ei toiminut. Taisi huutaa koko ajan tai olla mykkänä en muista kumpi.
Ohjeissa neuvottiin poistamaan vastus R6 muistaakseni. Kun sen otti pois niin laite toimii väärin päin. Eli huutaa jatkuvasti, mutta kun metallia tuodaan lähelle niin hiljenee :lol: . Herkkyyden säätökin toimi.

En ollut tätä tehdessäni vielä yhtä taitava kolvaaja, kuin tänä päivänä ja kämmäsinkin pari kertaa.
Pari piirilevyn pohjassa kulkevaa juovaa taisivat mennä yhteen ja saatoin lämmittää transistoreja liikaa... Yritin kuitenkin siistiä juotoksia, mutta ilman tulosta.

Jos mulle tarjotaan tässä kouluprojektissa samanlaista, niin lupaan tehdä sen paremmin ja kertoa miten pelittää. :)

Kotelointia ajatellen ei kannata lyhentää noita kelan karvoja, jos aikoo laittaa sen johonkin putkeen eikä tohon jalustaan.
Ledin jalkoja ei kannata myöskään leikata liikaa, jotta sen sais kurkkaamaan kotelosta.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Kuulemma rankimmat kaivuuvälineet löytyy nykyään täältä: http://predatortools.com/ Näiden suunnittelija on heppu joka nuo Leschetkin on kehittänyt, joidenkin avioero/tekijänoikeus/tms sählinkien takia joutui aloittamaan 'alusta' ja kehittämään uutta mallistoa. Muistaakseni. Joltain jenkkifoorumilta löytynee lisätietoa jos kiinnostaa.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Mikki
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

No päädyin kuitenkin tilaamaan valmiin laitteen Ebaysta. Tulee englannista.

Tällainen:
Kuva

Kokonaishintaa tuli 26£ eli 33.41e. Kertoilen kun saan tikun.

Edit: Näytti Lontoonmaalla olevan melko hurja hintahaitari laitteelle: 22£-44£ !!! :?

Täältä siis tilasin. Näyttäis olevan edullisimmat hinnat ja hyvä tarjonta! :
http://stores.ebay.co.uk/Discount-Metal-Detectors-UK
Rolle
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Olen tässä pari päivää kaivellut ja on alkanut mielessä pyöriä ajatus pinpointerin hankinnasta. Mitään satoja euroja moisesta en ole valmis maksamaan, Ebayn 25£ Scanmastersta on jo ihan siedettävä, mutta en jaksaisi lähteä perehtymään Ebayn toimintaan ja PayPal maksuihin. Euroalueelta näitä ei taida saada?
Mc-Mursun aiemmin liittämä linkki ( http://jb-ms.com/Detectors/Pinpointer1/ ) herätti ajatuksen moisen tekemisestä itse. Tavallisen raksapaljastimen saa varmasti muutamalla eurolla honkkarista/Biltemasta, varsinkin kun mitään koolinki tutkia tähän ei haluta. Taitaa melkein mikä tahansa metallinpaljastin sisältää vastaavan ferriittisauvan kuin linkin paikallinen laite. Mukavaa toki olisi jos pinpointteri toimisi vain sauvan kärjestä, mutta Sherlock/Scanmaster taitaa olla aivan linkin laitetta vastaavasti tehty, ts. koko sauvan alueelta reagoiva.
Onko Sherlockissa/ Scanmasterissa kohteen lähestyessä nouseva ääni, vai vain äännähdys kun kohde on riittävän lähellä? DIY-mallin ominaisuudet tietenkin riippuvat vain valitusta etsimenraadosta, joten esimerkiksi linkin mallia vastaava, LED rivin omaava malli voisi olla mukava.
Onko kukaan harrastanut vastaavan rakentelua? Ei pitäisi mennä hetkeä kauemmin ja voisi olla mukavaa puuhaa roudan sulamista odotellessa, nyt kun radio-ohjattava lifesize muovisorsanikin on viimein valmis :)
Golden Mask 3, Garrett ACE 250
Vastaa Viestiin