Uusi isompi kela Deussiin

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Uusi isompi kela Deussiin

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Olen tuon jo tilannu mutta nyt vasta löyty jonkunlainen video moisesta. Tämäkin ranskalaisen edustajan tekemänä kun eivät ole vielä saneet noita tehtaalta.

Vaikka ranskalaiset tekevätkin huippulaitteita niin heidän kaivuutekniikkansa näkyy olevan ihan keskiaikaista :shock: . Ei sääästyis monikaan löytö ehjänä tolla tekniikalla.

Hyvä esimerkki siitäkin miten tehdä vähemmän vakuuttava video. Kummankaan etsimen säätöjä ei näytetty. Saattohan tuo vakiokelanen deus olla säädetty vähemmän herkälle. Mulle ainaki tuli sellanen tunne että tuo löydetty esine ois pitäny löytyä tuosta kuopasta vakiokelallaki vaikka tietysti videolta on vaikeeta arvioida syvyyttä. Vakuuttavan näkönen se kyllä on eikä kuulema kovin painavakaan vakioon verrattuna.

http://www.youtube.com/watch?v=Zr6H7I7V ... k&index=16
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Anna mennä vaan kunnolla sillä hakulla, älä vaan yhtään varo...oliskohan sittenkin helpompi ja turvallisempi kaivaa ihan lapiolla, eihän tuo maa ollut edes mitenkään kovaa. :roll:

Olisko kuopan syvyys äkkiseltään semmoset 35-45cm. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Joo, sulla pitää hommata joku Hitachin minikaivuri nyt mukaan reissuille :)
Oli kyllä hirveää katseltavaa tuo kaivuuhomma, alkoi jo kyllästyttämään koko touhu. Tuohon jos sattuisi kohdalle joku hieno kaulakoru tai rannerengas, niin olisi entinen tapaus. :cry:
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Taitaa hakkujen käyttö olla varsin tavallista tuolla Ranskassa, kun taas youtubesta löytyi video, jossa kaveri oli etsimässä AT pro ja mikäs muukaan, kuin hakku kädessä.

Tommosta hakun/kuokan käyttöä ei voi sitten millään ymmärtää, hankkisivat kunnon terävän lapion, niin ei löydöistäkään tulisi niin helposti hakkelusta. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Totta. Itsekki törmänny samaan. Jossain foorumilla keskustelivat aiheesta ja ranskalaiset väitti että heidän maaperänsä on niin kovaa. En kyllä purematta niele tuota selitystä. Ei ainakaan kuvissa näytä siltä.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tämmöstä tietoa sain tuosta kelasta sähköpostiin. Taitaa mennä reilusti helmikuun puolelle ennenkuin saan tuon kun muualla kysyntä on niin kovaa. Jos sitte tulis vaikka synttärilhjaks kun ei joululahjaks ehtiny :lol:

- Size: 34x28cm (13”x11”)
- Weight: Coil 592grs + 70grs with coil cover
- This coil uses the latest XP polymer lithium battery
- Battery life: about 15hours depending on which frequency and power
- Same frequency as the 22.5cm coil (4 khz/8 khz/12 khz/18 kHz)
- The laboratories tests show an increase of about 7cm (3”) in air using a 30mm bronze coin.

Suggested retail price of 389Euros with taxes including lower stem, coil cover, and screw kit.

Hintahan on aika kova mutta kun vertaa sitä siihen että kela tarkoittaa lähes uutta etsintä niin se ei ole niin mahdoton enää. Esimerkiks voin käyttää ensimmäistä kelaa kauko ohjaimella ja uutta kelaa kuulokkeilla. Varsi vaan tarvis toiseen hommata.

Tuossa Deussissa kun on mahdollisuus päivittää ohjelmistoa netin kautta niin nyt lähiaikoina on tulossa uusi laaja päivitys. Ominaisuuksia on tulossa lisää, näyttöön tulee mahdollisuus valita itse niitä asioita mitä haluaa nähdä, pari uutta etsintämoodiakin ym. Kirjottelen sitte niistä lisää kunhan saan päivityksen. :D
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Keseppa kirjoitti: Suggested retail price of 389Euros with taxes including lower stem, coil cover, and screw kit.

Esimerkiks voin käyttää ensimmäistä kelaa kauko ohjaimella ja uutta kelaa kuulokkeilla.
Jessus mikä hinta ja mä kun olen pitänyt F5:n 150 euron keloja kalliina :?

Siis mikä kauko-ohjain? Istuskelet tuolissa juomaa siemaillen ja kela etsii itsekseen ja sä vain painelet nappeja että mene tonne? ;)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Elämä on :lol:

Ns. keskusyksikkö on nimeltään remote control koska varsinainen etsin elektroniikka sijaitsee kelassa mistä valmiiksi prosessoitu signaali vaan esitetään kauko-ohjaimessa. Lisäks sillä tietysti tehdään säädöt kelaan.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Nyt kun Keseppa saa toisen kelan tuon vakion kaveriksi, niin onpa aika nohakkaa heilua kahdella XP deusilla jossain uimarannalla, rupeaa lääniä kattamaan aika rivakkaan ja kaivuutyökalun virität tottakai kenkään. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Moi,

Keseppa aikookin keväällä sitten skannata peruskallioon asti... :lol: Syvissä vesissä ne isot kalat ui, joten varmaan loistovalinta.

Kun toi videonpätkä oli näköjään tarkoitettu kelojavertailevaksi videoksi (tai ainakin perusidea oli mielestäni se) olisi siinä ehdottomasti täytyny näkyä noi perussäädöt, että olivatko edes loppujen lopuksi samat?
Oli kyllä kieltämättä aika kamala katsoa tuota "kaivuuta" - suorastaan jo maaemon raiskaamista. Kaivaisivatko ranskalaiset Karjalassakin hakulla? Ranskassakin varmaan on aikamoinen määrä WW II reliikkejä... :roll:

Olen tuossa mietiskellyt ajatuksen poikasta, kun tuo Deussi edustaa aikapitkälti näissä ID laitteissa lippulaivaa ja edistyksellisintä tekniikkaa, niin yksi ehdotuseni olisi siinä, ja miksei muissakin laitteissa, mikä niissä olisi hyvä olla. Näytöllä näkyvät koordinaatit nimittäin, jotka saisi tallennettua ja purkaa koneelle karttaohjelmistoon. Toki tämä onnistuu erillisellä GPS:llä, mutta tällöin olisi yksi härveli taas vähemmän... :roll:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Öhkömönkijä kirjoitti:Moi,

Keseppa aikookin keväällä sitten skannata peruskallioon asti... :lol: Syvissä vesissä ne isot kalat ui, joten varmaan loistovalinta.

Kun toi videonpätkä oli näköjään tarkoitettu kelojavertailevaksi videoksi (tai ainakin perusidea oli mielestäni se) olisi siinä ehdottomasti täytyny näkyä noi perussäädöt, että olivatko edes loppujen lopuksi samat?
Oli kyllä kieltämättä aika kamala katsoa tuota "kaivuuta" - suorastaan jo maaemon raiskaamista. Kaivaisivatko ranskalaiset Karjalassakin hakulla? Ranskassakin varmaan on aikamoinen määrä WW II reliikkejä... :roll:

Olen tuossa mietiskellyt ajatuksen poikasta, kun tuo Deussi edustaa aikapitkälti näissä ID laitteissa lippulaivaa ja edistyksellisintä tekniikkaa, niin yksi ehdotuseni olisi siinä, ja miksei muissakin laitteissa, mikä niissä olisi hyvä olla. Näytöllä näkyvät koordinaatit nimittäin, jotka saisi tallennettua ja purkaa koneelle karttaohjelmistoon. Toki tämä onnistuu erillisellä GPS:llä, mutta tällöin olisi yksi härveli taas vähemmän... :roll:
Oishan se mukavaa jos siinä olis tuommonen GPS ominaisuus. Tällä hetkellä itse korvaan sen GPS loggerilla joka roikkuu kaulalla.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Onko sun GPS-loggerissa MOB nappula jolla voi merkitä löytöpaikat?

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

patti kirjoitti:Onko sun GPS-loggerissa MOB nappula jolla voi merkitä löytöpaikat?

t. patti
On siinä. Se on tuo Verkkokauppa.comin Ventus GPS route logger G730.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Keseppa kirjoitti:
patti kirjoitti:Onko sun GPS-loggerissa MOB nappula jolla voi merkitä löytöpaikat?

t. patti
On siinä. Se on tuo Verkkokauppa.comin Ventus GPS route logger G730.
Täytyy hakea samanlainen. Jostain muistan joskus lukeneeni että sulla oli tuollainen. :D Löytöpaikat saa tietokoneella ujutettua karttaan tarvittaessa, jos niin haluaa?
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Sen mukana tulee ohjelma joka käyttää google mapsin karttoja ja näyttää siis reitit ja pisteet suoraan kartalta. Samalla ohjelmalla voi sit liittää myös kuvia pisteisiin ja tallentaa koko paketista sellanen tiedosto mikä sisältää nää kaikki. Aika kätevä oikeastaan. Sain jopa museon arkeologin hankkimaan tällasen :roll:

Kuljettua reittiä pystyy sit katkomaan ja liittämään. Suurin etu mun mielestä on siinä että pystyy jälkeenpäin tarkistaan että onko tullu käytyä läpi koko pelto ym.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Keseppa kirjoitti: Kuljettua reittiä pystyy sit katkomaan ja liittämään. Suurin etu mun mielestä on siinä että pystyy jälkeenpäin tarkistaan että onko tullu käytyä läpi koko pelto ym.
Milläs tarkkuudella tuollainen "pro" gps osaa paikantaa? Mun puhelin ja toinen irrallinen gps vastaanotin (12 satelliittia) osaa parhaimmillaankin vain 5 m tarkkuudella. Sit kun laittaa trackingin päälle niin reitti ei tosiaankaan vastaa sitä mitä menit eli peltoprosenttien arviointi on vaikeaa.

t. patti

ps. tuli ihme deja vu tunne, onkohan tästä jo joskus puhuttu? :roll:
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Ei ne vissiin lupaa tuollakaan viittä metriä tarkempaa. Hyvissä olosuhteissa tarkkuus ilmeisesti voi olla 2 metriä mutta suomessa tahtoo nuo tarkkuudet olla vähä huonompia kun sateliitit on suurin osa niin etäällä ja viistossa meihin nähden. Itse olen huomannut että varsinkin korkeusarvot heittelee aika paljon. Väilillä on koko reitti ollu vähän sivussa mutta se ilmeisesti johtuu karttojen epätarkkuudesta. Pitää vielä opiskella miten saisin nuo reitit liitettyä vähä parempiin karttoihin. Lisäksi meinaan kiinnittää GPS:n kotelon tetsareiden hihnaan olkapäälle että ois mahdollisimman esteetön signaali.

Sain tuon sen verran myöhään kesällä että opiskelua vaatii vielä ennenkuin pystyn täysin sitä hyödyntään.

Jos sun puhelimessa on "oikea" GPS niin sen pitäis olla lähes yhtä tarkka. A-GPS on sitte jo ihan jotain muuta. Sillä voi eksyä ihan kaupungilla kävellessäki :roll:

Edit: Vielä sen verran tuosta tarkkuudesta että nuo viivat joita ohjelma piirtää reitin perusteella kattaa jo yli 5 metriä maastoa eli ei niillä ihan tarkastusprosentteja pysty laskeen mutta vähä näkee onko tullu mutkiteltua ja onko joku nurkka jääny ihan huomiotta.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Kiitos Keseppa tiedoista, vaikka hieman meni OT:ksi. :lol: Tuo Ventus on ehdottomasti laitettava tilaukseen. Ylipäätään noi löydöt ja löytöpaikat olisi hyvä saada tilastoitua. :D
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Ei haittaa OT tässä tapauksessa mitään.

Yksi suuri motivaatio mulle tuon hankintaan olikin löytöpaikkojen tarkka dokumentointi museoyhteistyötä varten ja siihen sitä olenki jo käyttänyt. Toki paikan voi määrittää muutenkin mutta tuo kyllä helpottaa huomattavasti.
Avatar
Rolle
Metallinetsijä
Viestit: 165
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 21:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Itsekin meinasin Verkkiksen loggerin hankkia, mutta jäi sitten sikseen kun tuli N8 hankittua. Olen sen GPS:ssä ja Sports Tracker ohjelmalla pari päivää leikkinyt ja ihan lupaavalta vaikuttaa. Ohjelma on toki tarkoitettu urheilusuoritusten trackaamiseen, mutta tuntuu toimivan hyvin myös piippailua ajatellen. Trackin ja muun datan voi ladata ohjelman palvelimelle suoraan lennosta, tai sen voi exportata vaikka google earth muodossa. Loggauksen aikana otetut kuvat liittyvät automaattisesti tiedostoon mukaan.

GPS Nokioiden omistajat voivat ilmaiseksi kokeilla. Tärkeänä lisäominaisuutena erikseen hankittava Polarin sykevyö tallentaa sykkeen muutokset hopeasignaalien ja kuoppien kaivamisen aikana :D .
Golden Mask 3, Garrett ACE 250
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3416
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Nokian c5 puhelimessa on nuo kartat ja sillä voi esim. suunnistaa koordinaattien mukaan.

Kuka omistaa c5 nokian voisiko kokeilla laittaa esim. nämä koordinaatit.

http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... =180010002

Tuolla sivulla on koordinaatit kohteeseen.
Ei onnistunut minulla laittaa kun taitaa olla eri järjestelmä nokialaisessa.(asteet ja minuutit... 00`00,00p
moderaattori
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Alkaa pian hirvittään tuo uuden kelan tulokset. Englannissa tehneet jo ilmatestejä. Vaikuttais olevan ihan yhtä herkkä pienille esineille kuin vakiokelakin, hienoa. Tuosta olin hieman huolissani että jääkö pienimmät esineet löytämättä isolla kelalla, ei jää. Etäisyys ilmassa esim. pieni leikkiauto (pienempi kuin matchbox) vakioasetuksilla 19 tuumaa eli n. 48 cm. Säätöjä muuttamalla sais vielä enemmän etäisyyttä. Pitääköhän alkaa etsimään sitä pienoiskaivuria :roll:
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Oli pakko tehdä AT PRO:llakin tollainen testi:

PRO, ZERO, 7/8 SENS

http://www.youtube.com/watch?v=UKJWafk2voA
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Mulla kun ei ole niitä enkkujen käyttämiä pieniä leluautoja niin kokeilin kans vastaavalla kuin sulla oli videolla. Deussin 9" vakiokelalla ja tehdasasetuksilla Gmaxx ohjelmalla, herkkyyttä joutu vähä tiputtaan vakiosta kun oli häiriöitä niin paljo mutta se ei deussissa vaikuta hirveen paljoa syvyyteen. ID luku tuli vielä n. 40 cm kohdalla ja selkeä ääni n. 55 cm.

Hyvältä tosiaan vaikuttaa AT. Jos mulla ois tarvetta etsimestä niin voisin kyllä äkkiä kallistua AT:n kannalle.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Keseppa kirjoitti: Vaikuttais olevan ihan yhtä herkkä pienille esineille kuin vakiokelakin, hienoa. Tuosta olin hieman huolissani että jääkö pienimmät esineet löytämättä isolla kelalla, ei jää.
Tuota samaa pelkäsin itsekin, kun hommasin ison kelan, mutta on kyllä löytänyt erittäin pienetkin esineet ja olen kokeillut samaa aluetta pienemmällä kelalla, niin eipä sieltä juuri mitään ole löytynyt ison kelan jäljiltä, josta olen erittäin iloinen :D :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vastaa Viestiin