Laskeskelin huvikseni paljonko yhteensä Gm3 löysi yli 100 vuotta vanhoja kolikoita tänä vuonna ja tulokseksi sain melko tarkasti laskettuna vaatimattomat 110 kpl.
Suurin osa näistä kolikoista löytyi jo ennestään X-terralla etsityiltä alueilta, joten sanoisinko, että Gm3 on lunastanut kaikki odotukseni ja kolikkokoneena laite toimi varmaan ihan jees.
Tiedän ainakin yhden Leijonan, joka on varmasti löytänyt enemmän tänä vuonna, mutta eiköhän tällä tuloksellani ainakin top 5 päästä.
Olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin etsijöiden löytämien kolikoiden määrät.
Viimeksi muokannut Etsijä82, 07 Joulu 2010, 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Aika huikee saalis. Väkisin kiinnostuu tuosta Maskista. Olen pitänyt seiskakymppistä kohtuullisen hyvänä koneena, mutta GM pieksee ilmeisesti ainakin syvyydessä ja erottelussa. Tämä nyt vaan tämmöisenä ääneen ajatteluna, lueskelen kyllä tarkemmin tuolta etsinpuolelta sitten.
Maverick kirjoitti:Aika huikee saalis. Väkisin kiinnostuu tuosta Maskista. Olen pitänyt seiskakymppistä kohtuullisen hyvänä koneena, mutta GM pieksee ilmeisesti ainakin syvyydessä ja erottelussa. Tämä nyt vaan tämmöisenä ääneen ajatteluna, lueskelen kyllä tarkemmin tuolta etsinpuolelta sitten.
Onnea. Montako prosenttia museo halusi lunastaa
No onhan X-terra ihan toimiva peltokoneenakin, mutta koska Golden maskissa on jo vakiona mainio dd kela, niin se on jo heti selvässä etulyöntiasemassa terraan nähden.
Ainakin X-terran 6" dd kela tuntui erottelun suhteen toimivan aika mukavasti ja löysin sillä monen monta markka/euro kolikkoa paikoista, jossa kävin heilumassa vakiokelalla, mutta ehkä miehessä oli enemmän vikaa, kuin koneessa.
Mitähän lunastettavaa näissäkin kolikoissa liene, koska suurinosa on mielestäni luokkaa petolinnun peräsin.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
hoyla kirjoitti:Ei taida kehdata laittaa omia lukemia yli 100 vuotisista
kolikkolöydöistä!
59
Vai tuonne alas heitit tuloksen. Ei tuo nyt niin huono ole
Etsintäpaikathan tässä harrastuksessa ratkaisevat
Viimeksi muokannut Leijona, 07 Joulu 2010, 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Mun E-trac jutteli Wanhan ruotsalaisen tai venäläisen kolikon merkiksi 121 kertaa. Myös osa noista löytämistäni autonomian ajan kotimaisista kolikoista on yli satavuotiaita, mutta niistä en ole kappalemäärää laskenut (arviolta 30 yli savuotiasta)
Etsijä82 kirjoitti:
Thanks.. No tuolla sinun innollasi se on hyvinkin mahdollista...
Heh, kiitti. Mulla on jo pitkä lista ensi kesän paikoista joissa pitää käydä joissa on varmasti vanhaa historiaa ja toimintaa alla. Täytyy aloitella lupien kysely tuossa maaliskuussa niin on sitten valmista kun maa sulaa
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Laitetaanpas tänne vähän kolikkoraporttia, kun kerran etsijä sellaista pyytelee. Tänä vuonna olen näköjään tehnyt reippaat parisenkymmentä kaivelureissua kotimaan pelloille. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen vaikuttaa siltä, että yli 100 vuotta vanhoja kolikoita olisi löytynyt 376 kpl.
Golden Maskia en ole paljoa käyttänyt, eli lähes kaikki kolikot löytyivät Fisherillä.
Lisäksi voi vielä todeta, että olen tänä vuonna etsiskellyt keskieuroopassakin ja myös sieltä löytyi huomattava määrä vanhoja kolikoita, mutta jääköön ne nyt tämän laskelman ulkopuolelle, koska en ole niistä juurikaan tänne raportoinut.
Tarkoitus olisi lähteä joulukuun 17 pvnä nousukiitoon keskieurooppaa kohden, ellei nuo lakot sotke suunnitelmia, joten ehkäpä tämä harrastus saanee vielä tämäkin vuoden puolella jatkoa.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas