Piipahdin miittipellolla piipittämässä ja keräämässä jämät massapiipailusta. Vaikka miitti olikin niemetty ehkä harhaanjohtavasti "allmetal" tapahtumaksi, oli maahan jätetty ainakin rautaa... No raudan minäkin sinne jätin, vaikka parituntisen session aikana kaivelin The Peltokoneen antamia hieman heikompiakin signaaleja. Pahimmat yskäisyt ja täysin epäsymmetriset äänet (piippaa vain toiseen suuntaan heilauttaessa) jätin tonkimatta. Selkeän signaalin aikana olin onnessa kuin tryffelisika ja kuoputin maata etsiessäni sitä ensimmäistä 1900 -lukua vanhempaa kolikkoa. Tätä kolikkoa ei tainnut parin tunnin aikana löytyä, mutta muuta kivaa kylläkin. Ainakin kohtuu hyväkuntoinen Ludwig II (stass furt) sinetti ja nappi piristivät tryffelisian tonkimisnälkää. Kolikkolöytöinä kaksi penniä (toinen v. 1914) ja viisipenninen sekä tunnistamaton hapettunut kuparilantti? Olisiko tämä se ensimmäinen 1900 -lukua vanhempi kolikko? Lisäksi löytyi kuparinen ovikilpi "V.Koskinen.". Liekö Koskinen vetänyt pisteet kotiin, kun sukunimen perään oli täytynyt tunkea piste?
Alla tongitut löydökset:
Kolikot, nappi ja sinetti:
Sinetti edestä:
... Ja takaa:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
Oho, mites multa on jäänyt tämä viesti huomaamatta!
Mitä suurimmalla varmuudella olet jo löytänyt vanhimman kolikkosi eli tuo kuparilätkä. Veikkaisin 1600-1700 lukua. Mä olen muuten aina silloin tällöin nimittänyt tuota ko. peltoa pennipelloksi ja taas se todistettiin, sullakin 2 pennin kolikkoa. Mulla on sieltä varmaan jo yli 10 penniä eikä käyntejä ole kovin montaa. Rollen kanssa kun käytiin The Peltokonetta testaamassa niin Rolle taisi löytää jotain 3-5 penniä...
t. patti
ps. Ensi kerralla voisinkin sitten järjestää Discrimination miitin
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Jotenkin tuntuu, ettei Etsijä82 ole turhaan ristinyt tuota The Peltokone:tta ko. koneeksi. Toimii pellolla aivan loistavasti, vaikka pennit antoivat hieman toisistaan poikkeavan äänen ja toisen meinasin jopa jättää kaivamatta. Toinen oli selkeä kolikon ääni ja toinen hieman yskäisevä. Varmaan kolikon asento, pieni koko tai syvyys poikkesi toisistaan. Saattaa olla että tuo on vanha kolikko tuo lätkä, mutta täytyy odottaa vielä kolikkoa, josta saa jotain muuta dataa irti, kuin materiaalin ja koon.
ps. käväsin tänään lakeuksilla piippaamassa 15 cm hangessa. Pari pullonkorkkia ja folion pala - siinä kaikki. Silti sai tyydytettyä pahimman etsimisnälän. Aina on hienoa kaivaa hyvä signaali, vaikka saisikin hieman pettyä. (Routaa oli n. 2-3 cm)
Kulunut GM3,
Kävin tsekkailemassa lumitilannetta tänään. Täällä Pirkkalassa missä nyt olen on 10 cm lunta mutta miittipellolla ja Tampereen itäosissa muutenkin on vain pari senttiä. Ja sulaa kaiken aikaa plussakelin ansiosta. Kiinnostaisiko iltapiippailut otsalampun valossa huomenna maanantai-iltana? Mä olen joka tapauksessa menossa johonkin, porukalla olisi hauskempaa. Kutsu on voimassa myös muille Tampereen (ja Suomen) piippailijoille. Replytkää tähän viestiin tai laittakaa yv:tä tai tekstaria ne joilla on numero.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
Moi,
ilman muuta olen mukana. Tahtoo väkisinkin sen vanhan kolikon...
Otsalamppukin löytyy jo valmiiksi. Itseasiassa olin jo aikeissani sumplia työpäivän siten, että pääsen jo valoisalla miittipellolle, mutta yhteispiippailu kiinnostaa paremmalta. Mihin aikaan mennään?
Kulunut GM3,
Kyllä nyt sen verran pelästyin säätä, että jätin tulemati (kävin kyllä otsalampun ostamassa ja piipparoimassa muualla ennen sadetta, siis päivänvalolla..
Me käytiiin sitten loppujen lopuksi Öhkömönkijän kanssa kahdestaan pellolla, kun en huomannut TAZin yv:tä kuin vasta illalla pellolta palattuani, sorry Ja jotkut jätti tulematta pienen ilmankosteuden takia
Vettä satoi koko illan mutta possu ja patti porskutti kurassa kuin kotonaan Tulostakin tuli ja antaa Öhkärin esitellä ne paremmat löytönsä, kun GM3 lauloi ja toi hyviä löytöjä. Mä olin vähän enemmän statistin osassa Tavoitehan oli saada Wanha kolikko ja hopeaa Öhkärille ja tässä myös onnistuttiin Mutta 5.5 tuntia sateessa otsalampun valossa se vaati
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
Kyllä tuntuu, että itsekin lähtisin vaikka mihin vesisateeseen piipparoimaan. Hirveet vieroitusoireet jo Täällä pohjoisessahan on jo 10 cm lunta ja 10 pakkasta. Taitaa jäädä kevääseen piippailut tai sitten pitää tehdä etelän reissua
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Joo, nyt alkaa Tampereen seudullakin olemaan viimeisiä päiviä kun pääsee, joten otetaan kaikki irti. Viime viikon 6 päivän piippailemattomuus oli jotain aivan kauheaa, miten tässä kestää talven yli... Tarttee varmaan tehdä parvekkeelle joku testirata, jota voi sitten piippailla aikansa kuluksi
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
patti kirjoitti:Joo, nyt alkaa Tampereen seudullakin olemaan viimeisiä päiviä kun pääsee, joten otetaan kaikki irti. Viime viikon 6 päivän piippailemattomuus oli jotain aivan kauheaa, miten tässä kestää talven yli... Tarttee varmaan tehdä parvekkeelle joku testirata, jota voi sitten piippailla aikansa kuluksi
NÄÄTÄ kirjoitti:Kyllä tuntuu, että itsekin lähtisin vaikka mihin vesisateeseen piipparoimaan. Hirveet vieroitusoireet jo Täällä pohjoisessahan on jo 10 cm lunta ja 10 pakkasta. Taitaa jäädä kevääseen piippailut tai sitten pitää tehdä etelän reissua
Niimpä, itekin käväisin juurillani Pohjanmaalla viikonloppuna ja lunta oli tuo 10 cm. Silti oli pakko tonkia vanhempien pihamaa. Hyvin lapio leikkasi routaista maata. (Noin 2-3 cm oli routaa) Penni per minuutti meiningillä 15 penniä kasaan - ja hyvä mieli. Kotitalon pihamaalta tehty löytö on aina jännittävä ja mielenkiintoinen.
Niin, punaisena lankana nyt kuitenkin se, että riittävän paksu routahan on lopulta se, joka tarjoaa sen offseasonin... Tietysti ainahan on mahdollista hakea vauhtia ulkomaanleirityksistä. Itse asiassa tästä ulkomaan piippailusta onkin jo cpapalon kanssa ollutkin jo puhetta...
Kulunut GM3,