Kuopat nurmessa...

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Kuopat nurmessa...

Viesti Kirjoittaja patti »

Kävin tossa vähän aikaa sitten Liutun uimarannalla Kangasalla ja näky oli aika karsea. Joku oli, ilmeisesti täyskokoisella ojankaivuulapiolla, käntänyt nurmea oikein urakalla ja nyt kaivuukohdissa oli sellainen 40 cm halkaisijaltaan oleva mutaläntti. Nurmesta ei ollut enää tietoakaan niissä kohdissa :( :evil: Onneksi oli tainnut kyllästyä nurmikon tuhoamiseen tai sitten joku oli huomauttanut asiasta, koska reikiä ei onneksi ollut kymmentäkään.

Piippailupaikkojen kuntoon ja harrastuksen tulevaisuuteen katsoen tässä on kaikille uusille piipparoijille hyvä opetusvideo siitä, miten nurmikolla tulee kaivaa, jotta siellä saa kaivaa seuraavallakin kerralla.

http://www.youtube.com/watch?v=EemmbOHr ... re=related

Jos joku tarvitsee käännösapua niin kerron mielelläni pääkohdat suomeksi.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Hyvä pätkä aiheesta.
Itse peittelen nuo kuopat pellolla ja rannallakin ettei kukaan taita nilkkaansa niihin.
Yks moka tuossa toka löydössä: heppu ei tarkistanut olisiko kuoppa antanut lisää signaalia.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Kevennyksenä vakavaan aiheeseen... Olin viime viikolla rantanurtsilla kolikoita hakemassa. Ensin siihen tuli pikkupoika ja sen jälkeen pojan vaahtosammuttimen kokoinen pikkusisko. Kun sisko näki mun tekevän siistin 10x10 cm reiän nurmikkoon, niin se laukaisi juuri ja juuri puhetta osaavana että "ei saa tehdä kuoppia, pienet lapset voi pudota niihin". Mua huvitti suuresti ja näytin siskolle miten se kuoppa peitetään kolikon löytymisen jälkeen. No, tulin sitten kotiin ja surffailin netissä ja satuin jollekin metallinetsimissivustolle. Siellä oli piipparoijan kymmenen käskyä ja yksi niistä oli "muista peittää kuopat, jotta pienet lapset eivät putoa niihin" :D Vähän mä repesin... :D

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

JK kirjoitti:Hyvä pätkä aiheesta.
Itse peittelen nuo kuopat pellolla ja rannallakin ettei kukaan taita nilkkaansa niihin.
Yks moka tuossa toka löydössä: heppu ei tarkistanut olisiko kuoppa antanut lisää signaalia.
Joo, sama juttu, kuopat kuntoon tai ei ole asiaa piippailemaan.

Tuosta videosta vielä, että tuo pystyyn tehty reikä vs. viistoon tehty on ihan totta. En nyt muista missä, mutta olen Tampereella törmännyt noihin mataliin viistoon leikattuihin kuoppiin, joista nurtsi lähtee ohiastumallakin irti.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1003
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja TAZ »

Ainut virhe oli ettei kundi koittannut näkyykö kohde pinpointterilla pinnalle. Tuossa ekassa tapauksessa kolikko olis näkynyt noin tehokkaalla pinpointterillla pinnallekkin eikä olisi tarvinnut kaivaa paakkua ollenkaan. Yksi viilto nurmikkoon olisi riittänyt. Muuten hyvin oikeaoppinen kaivuuoppitunti.

Tuollaisten patin kuvailemien pommikuoppien lisäksi lähes kaikkia Tampereen rantanurmikoita on käyty sotkemassa autolla. Siinä ei pari kukkalapiolla kaivettua reikää tunnu missään kun koko ranta täynnänsä sudittelujälkiä. No kait se mentävä märälle nurmikolle kun mopoauton koneessa on niin vähän pauhua, ettei asfaltilla kumi pala.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

TAZ kirjoitti:Ainut virhe oli ettei kundi koittannut näkyykö kohde pinpointterilla pinnalle.
Mistäs se sun mielestä ties ettei tossa toisessa kuopassa ollu lisää kolikoita? :shock:
No itse tulee sohastua kuoppa vielä ainakin pointterilla.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

TAZ kirjoitti:Tuollaisten patin kuvailemien pommikuoppien lisäksi lähes kaikkia Tampereen rantanurmikoita on käyty sotkemassa autolla. Siinä ei pari kukkalapiolla kaivettua reikää tunnu missään kun koko ranta täynnänsä sudittelujälkiä. No kait se mentävä märälle nurmikolle kun mopoauton koneessa on niin vähän pauhua, ettei asfaltilla kumi pala.
Syyskesällä, kun nurmikko ei vielä ollut märkää ei mautoilijat uskaltautuneet nurmikolle mutta nyt kun on lähes jäätynyttä nurmea niin ovat rohkaisseet mielensä. Toivottavasti kokeilevat samaa heti kun järvissä on vähän riitettä, jäällä kun on liukkaampaa kuin nurmella ;)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

patti kirjoitti:Kun sisko näki mun tekevän siistin 10x10 cm reiän nurmikkoon, niin se laukaisi juuri ja juuri puhetta osaavana että "ei saa tehdä kuoppia, pienet lapset voi pudota niihin".

Siinä on varmasti ollut metallinetsijän tytär asialla...

Itse olen vältellyt noita nurmikentturoita, mutta ehkä parhain väline olisi työkalu, jolla saisi pyöreän sylinterinmuotoisen paakun irti maasta ts. pätkä toisesta päästään terotettua putkea. Putken saisi painaa jalalla juuriston läpi ja paakun saisi pois lieriön sisältä kädellä tai vaikka puukalikalla. Jälki olisi ainakin siistimpää kuin pistolapiolla. Niin, kunhan sitten muistaa laittaa lieriön takaisin, ettei pienet lapset putoa koloihin. :lol:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Öhkömönkijä kirjoitti:
patti kirjoitti:Kun sisko näki mun tekevän siistin 10x10 cm reiän nurmikkoon, niin se laukaisi juuri ja juuri puhetta osaavana että "ei saa tehdä kuoppia, pienet lapset voi pudota niihin".

Siinä on varmasti ollut metallinetsijän tytär asialla...

Itse olen vältellyt noita nurmikentturoita, mutta ehkä parhain väline olisi työkalu, jolla saisi pyöreän sylinterinmuotoisen paakun irti maasta ts. pätkä toisesta päästään terotettua putkea. Putken saisi painaa jalalla juuriston läpi ja paakun saisi pois lieriön sisältä kädellä tai vaikka puukalikalla. Jälki olisi ainakin siistimpää kuin pistolapiolla. Niin, kunhan sitten muistaa laittaa lieriön takaisin, ettei pienet lapset putoa koloihin. :lol:
Kukkasipuleja istutetaan sellasella härpäkkeellä. Painamalla käsiosasta paakku irtoaa hienosti. Kestääkö nurmikkokäyttöä, sitä en tiedä.
Kuva
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tuommonen sylinterinmallinen reikä on muuten hyvä mutta aika pienenä tulppana se nurmikko kärsii herkästi ellei ole tarpeeks märkää. Iso tulppa on siks parempi kun ehjäks jää suurempi määrä juurikkoa joka ylläpitää kasvua. Parasta on tehdä ns. luukku joka jää yhteyteen muun nurmikon kans yhdestä reunasta. Teki tulpan miten tahansa niin tärkeintä on ettei mene nurmikolle kaivamaan sillon kun se on kuivimmillaan tai ottaa sit mukaan ison kastelukannullisen vettä :lol:

Olen testaillut eri tapoja kaivella nurmikolla (äiteen nurmikolla mm) ja toimivaksi on osoittautunu tehdä lapion levyinen neliö ja esineen etsiminen paakusta alakautta. Nopeinta tehdä, ei vaadi niin tarkkaa pinpointtausta ennen kaivamista, juuriston alapuolelta helpompi etsiä käsin esine, vähiten jää jälkiä kun irrottelee multaa kuopan reunalla niin että mullat tippuvat kuoppaan ja mikä parasta niin nurmikko kärsii todella harvoin tästä. Seuraavan vesisateen jälkeen kukaan ei nää että on kaivettu. Niityllä ja laitumella käytän aivan samaa tapaa.

Varsinkin pyöreän 50 mm:n reijän jäljiltä joutu kesällä vähä korjaamaan nurmikkoa.

Jotkut parhaimmista tämän vuoden löydöistä olen tehnyt vanhan vielä asutun talon pihanurmelta eli huomaamattoman nurmikkokaivamisen kannattaa kyllä opetella.
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1003
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja TAZ »

JK kirjoitti:
TAZ kirjoitti:Ainut virhe oli ettei kundi koittannut näkyykö kohde pinpointterilla pinnalle.
Mistäs se sun mielestä ties ettei tossa toisessa kuopassa ollu lisää kolikoita? :shock:
No itse tulee sohastua kuoppa vielä ainakin pointterilla.
Juu... myönnetään olin väärässä :?. Eli siinä oli toinen virhe... kuoppa jäi tarkistamatta.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Kannattaisi opetella tavaksi tuo TAZ:n mainitsema pinpointterilla tarkistus heti pinnasta.
Kovin useinhan se kohde on ollut ainakin omalla kohdalla siinä viimeisessä pintanurmen retkussa, ja pellollakin jäisi turha kuokkiminen vähemmälle.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

JK kirjoitti:Kannattaisi opetella tavaksi tuo TAZ:n mainitsema pinpointterilla tarkistus heti pinnasta.
Kovin useinhan se kohde on ollut ainakin omalla kohdalla siinä viimeisessä pintanurmen retkussa, ja pellollakin jäisi turha kuokkiminen vähemmälle.
Täytyy kyllä allekirjottaa tämä. Monasti ois päässy vähemmällä kun ei ois tarvinu tehä ku viilto ruohoon. Kolikon kokosesta ja siitä isommasta esineestä sen usein kuulee äänestä että on pinnassa mutta pienemmät joskus juksaa kaivamaan turhaa
Sergei
Metallinetsijä
Viestit: 213
Liittynyt: 10 Kesä 2009, 21:07
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Kannattaa todellakin kokeilla aina ennen kaivamista pinpointterilla. Otin tuon itse tavaksi tänä syksynä myös pelloilla. Helpottaa ja nopeuttaa hommaa mukavasti.
Minelab Safari
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Viesti Kirjoittaja Veem »

Sergei kirjoitti:Kannattaa todellakin kokeilla aina ennen kaivamista pinpointterilla. Otin tuon itse tavaksi tänä syksynä myös pelloilla. Helpottaa ja nopeuttaa hommaa mukavasti.
Sama homma, itse testaan ensin pinpointterilla sekä rannalla että pellolla.

Sitäpaitsi kolikkosignaali josta propointer ei saa kiinni on jo sen verran syvällä oleva raha ettei se nouse enää kunnolla ruuvimeisselillä + raha on yleensä markkakolikko. -> saa jäädä kaivamatta. Toki tällä metodilla jää hyvääkin tavaraa maahan, mutta nurmikkoa, hermoja ja aikaa säästyy kun kerää vain helpot ja varmat osumat.

Tämä siis rannalla, pellolla kaivan toki hieman syvemmältäkin. :D
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja smacine »

Pointtereissa on kyllä eroja. Bullseye II ei juurikaan löytänyt pintaa syvemmältä kolikoita, joten lapiohommia oli kyllä paljon. Propointteria en ole ehtinyt biitsillä testaamaan, löytää kyllä kolikon huomattavasti kauempaa kuin bullseye II . Toisaalta kun bullseye II:lla sai signaalin niin kohde löytyi hyvin helposti sen jälkeen :wink: ..

Tuo safari näyttää kohteen syvyyden melko luotettavasti, eli kyllä kaikki "pintanäytöt" tuli pointterilla tarkistettua ennen neliön leikkaamista.

Niin, käytän täyskasvuista fiskarssia, ei jaksa kontata, mutta liuttu on vielä kokeilematon paikka. Ruodasjärven oli joku tonkinut alkusyksystä ennen mua ja siellä oli kuopat kyllä hyvin paikkailtu.
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Panomies
Metallinetsijä
Viestit: 183
Liittynyt: 19 Syys 2009, 11:52
Paikkakunta: Hellzinked

Viesti Kirjoittaja Panomies »

Pistol Probella löytää 6 tuuman syvyydeltä kolikon, mutta joutuu kuitenkin tehdä 10 sentin tulpan sitä varten, 3 tuuman syvyydeltä riittää kun paikantaa tarkasti kolikon sijainnin ja pistää Leschen pari senttii sen alle ja painaa kaivurin 4 tuuman syvyydelle ja vääntää kolikon sieltä ylös.
ATX, T-2, ACE300i, White's Bullseye TRX, Pistol Probe, Garrett Pro pointer, Lesche Digging Cutting Tool. Fiskars taittolapio, Sniper Spade (ruostumaton) Evolution Extreme Blade (ruostumaton) sand scoop EVROEXCAVATOR-2 v.22 (ruostumaton).
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

tässä videossa esitellään tapa tehdä siistejä kuoppia/koloja, mutta vaatii kyllä sen että objekti on aika pinnassa.

http://www.youtube.com/watch?v=7FDUUuau ... re=related
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

smacine kirjoitti: Niin, käytän täyskasvuista fiskarssia, ei jaksa kontata, mutta liuttu on vielä kokeilematon paikka. Ruodasjärven oli joku tonkinut alkusyksystä ennen mua ja siellä oli kuopat kyllä hyvin paikkailtu.
No ilmankos se jamppa murahti sinulle, kun kaivelet lapiolla nurmikoita. Oikeat välineet oikeaan tilanteeseen, lapio nurmikolla on iso EI, vaikka kuinka mielestäsi teet siistiä jälkeä. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja smacine »

ÖÖÖ.. tuo on vanhaa tekstiä, nykyisin kaivurina toimii predator 58LT "dixie" ja kyseinen laitos tuskin ketään pelästyttää

Ja sitä paitti fiskarssilla saa aikaiseksi ihan hyvää jälkeä kun sitä oikein käyttää..
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

smacine kirjoitti:ÖÖÖ.. tuo on vanhaa tekstiä, nykyisin kaivurina toimii predator 58LT "dixie" ja kyseinen laitos tuskin ketään pelästyttää

Ja sitä paitti fiskarssilla saa aikaiseksi ihan hyvää jälkeä kun sitä oikein käyttää..
Eihän tommonen 58LT meitä ainakaan pelästytä, mutta poitti on että millainen mielikuva ohikulkijoille/alueen hoitajalle tulee, jos jampat heiluu lapioilla nurmikolla, olkoot lapion lapa miten pieni tahansa.8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Etsijä82 kirjoitti: Eihän tommonen 58LT meitä ainakaan pelästytä, mutta poitti on että millainen mielikuva ohikulkijoille/alueen hoitajalle tulee, jos jampat heiluu lapioilla nurmikolla, olkoot lapion lapa miten pieni tahansa.8)
Joo, ei pitkävartisia lapioksi luettavia laitteita mukaan nurmikoille. Ruuvari ja istutuslapio/diggeri eivät luo mielikuvia syvistä kuopista ja nurmikon tuhoamisesta. Me tiedämme mutta tämä asia on enemmän tunnekysymys viranomaisten näkökulmasta kuin faktoihin perustuva, ainakin ensivaikutelmaltaan.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Kun kaivaa nurmikolta, niin pitää muistaa tehdä U:n tai toisinsanoen "hevosenkengän" muotoinen leikkaus nurmikkoon. Kääntää läppä sivuun ja kauhoa maat joko kankaan tai pahvin päälle. Mulla on ollut käytössä ihan suodatus kangas, johon maat olen nostellut.
Kun kohde löytynyt, kankaasta vaan kaataa maat kuoppaan, vähän käsin tasoittaa ennenkuin taittaa läpän kuopan päälle takaisin.

Maanpinnalle ei jää juuri mitään merkkejä kaivuusta, ehkä taittuneita heiniä ja hennosti havaittava diggerin leikkausjälkiä.
Jos tuota kangasta ei ole mukana, niin aina jää jonkinverran multaa näkyville, joka ei ole hyväksi.

Omalta ja muiltakin nurmikoilta tullut kaivettua aika paljonkin tuolla tavalla. Kun läppään jää yksi seinä kiinni muuhun nurmikkoon, juuret saa kosteutta sitä kautta, eivätkä kuivu edes kesällä.

Joku voi käydä katsomassa mun pihaa ja osoittaa mulle paikat, joita kaivettu. Ei löydä yhtään...

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja smacine »

Joo, ei pitkävartisia lapioksi luettavia laitteita mukaan nurmikoille. Ruuvari ja istutuslapio/diggeri eivät luo mielikuvia syvistä kuopista ja nurmikon tuhoamisesta. Me tiedämme mutta tämä asia on enemmän tunnekysymys viranomaisten näkökulmasta kuin faktoihin perustuva, ainakin ensivaikutelmaltaan.
Henkilökohtaisesti nuo eurokolikot ovat vähemmän kiinnostavia sivutuotteita. Jahtaan mieluummin sitä vanhempaa tavaraa mikä yleensä on siellä hitusen syvemmällä. Eli välineet tarpeen mukaan. Mä en huonoselkäisenä lähde minkään virkkuukoukun kanssa kaivamaan 20 senttisiä kuoppia, ennemmin olen menemättä tai menen muualle.

Ymmärrän kyllä tuon psykologisen ensivaikutelman. Kaikki mitä tunneta tai ymmärretä, kielletään varmuuden vuoksi. Mutta se on kyseenalaista auttaako tuossa tapauksessa faktatkaan.. Jos tuota 58lt:tä pelästyy, niin sitten pelästyy jo kyllä metallinilmaisintakin.

Kukin rakentakoon oman lintukodon ympärilleen. Minä pyrin häiritsemään toisten olemisia mahdollisimman vähän. Jos käy ilmi, että häiritsen, niin muokkaan omia toimintatapojani omien kykyjeni mukaisesti ja ellei se riitä, niin jonkun on lintukodostaan luovuttava ja yleensä se olen minä. En tunne tarvetta hakea jännitystä elämääni nakkikioskilla lauantai-iltana.
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

smacine kirjoitti: fiskarssilla saa aikaiseksi ihan hyvää jälkeä kun sitä oikein käyttää..
Tämän allekirjoitan täysin. Saan siistimmän reiän tehtyä fiskarsilla kuin leschellä. Yritän kuitenkin tällä kaudella pro-pointer + kolikko probe yhdistelmää pintaeurosien ylösnostoon. Eli kyseessä siis tavallinen ruuvimeisseli johon kovajuotin messinkisen kärjen joka on hieman koukkumainen. Messinkisessä kärjessä se pointti että ei vahingoita niin helposti kolikkoa.

Finndetector kauppaa garrettin mallia myös:

Kuva
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Vastaa Viestiin