Tarkoituksenani olisi hankkia jokin vehje, jotta pääsisi kiinni miltä harrastus vaikuttaa, mahdollisimman halvalla. Päätarkoituksena olisi keräillä kolikkoja ja tietty muutkin löytöesineet kiinnostavat (ja törmättyä ilmeisesti miljoonaan pullonkorkkiin siinä samalla) rannoilta, samoiltua metsissä, ja minne nyt keksiikin mennä.
Ovatko mallit, joissa ei ole näyttöä (muutakuin viisari) esim. tuo Black Bull DS23 XL mielestänne sopiva valinta tällaiseen? Hintaero Garretin Ace 250:een on noin sata euroa, joten mietityttää tulisiko siinä rahoille vastinetta. Ja onko näytöstä käytännön hyötyä? Olen itse päätellyt että näyttö tuo tuo halvemissa malleissa, kuten tuossa Garretissa tuo fiilistä, kun näytölle ilmestyy arvauksia siitä mikä esine saattaa olla kyseessä. Mutta onko sillä käytännön arvoa verrattuna viisarimalliin, jossa äänen perusteella oppii (vai oppiiko?) tunnistamaan erilaiset metallit ja mahdollisesti muodonkin.
Itse tehty vekotin ei ole myöskään poissa laskuista, mutta en löytänyt kovin selvää tietoa siitä tekeekö moisilla virityksillä mitään. Tekisin siis lähinnä jonkin valmiin ohjeen mukaan, omaan rakenteluun taidot eivät riitä. Ohjeista luulisin saavani kasaan.
Sitten ovat vielä asia erikseen nämä honkkarimallit made in Botswana, hintahaitari parinkympin tienoilla. Tekeekö näillä yhtikäs mitään? Minulle ei väliä vaikka pinpointtaus olisi mitä sattuu, aikaa löytyy kaivella (tai näin sitä tässä vaiheessa luulee

Sitten yksi idea tuli vielä pinpointtereista. Mitä jos ostan pinpointterin, ja pulttaan sen kiinni kepin varteen ja lähden sen kanssa sohimaan rannalle? Onko tällä edes teoreettisia mahdollisuuksia toimia jollain tavalla? Suurin ongelma luultavasti on, että pinpointter skannaa niin pienen alueen kerrallaan, että ihmiskädella voi mennä tovi sitä heilutellessa pienessäkin alueessa (puhumattakaan siitä kuinka paljon esineitä missaa).
Oppimiskäyrä ei ole ongelma, olen kyllä valmis opettelemaan laitteen sinuksi kanssa tulemista pidempäänkin.
Ja vielä lopuksi, talvella piippailu, harrastaako täällä porukat sitä kuinka aktiivisesti? Ja näin kun talvi on tuloillaan, onko järkeä harkita etsimen ostoa tätä vuodenaikaa vasten?
Edit: Lisätään tähän vielä yksi vaihtoehto: Dealextremestä taattua laatua oleva metallinpaljastin http://www.dealextreme.com/search.dx/se ... 20detector (huom. löytyy myös Garret