2007

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Yki
Kunniajäsen

2007

Viesti Kirjoittaja Yki »

Tuotetaan nyt vähän sisältöä...

Kattelinpa tuossa muistiinpanoja ja v. 2007 kävin näemmä ekan kerran ulkoiluttamassa ACE:a 28.3. Eli varsin aikaisin..saas nähdä miten käy tänä vuonna. Paikka oli isohko hiekkapintainen parkkis..muistan kuinka itseäni hieman huvitti etsiskellä lumivallien vierestä..näet auran kasaamat vallit olivat jäljellä mutta muu osa oli aivan sulaa. Ei sieltä paljoa löytynyt mutta menipähän aika mukavasti...päiväkin oli lämmin ja aurinkoinen.

Parisataa kolikkoa tuli purkin pohjalle tänä kesänä, joskaan ei noita uimarantoja kuitenkaan _niin_ hartaasti tullut haravoitua. Tosta määrästä 18 kpl olikin sitten aikaväliltä 1600-luvun loppupuolisko - 1800-luku. :D
Siihen kun sitten lisätään Linnoituksesta löytyneet reilu pari tusinaa saman aikakauden rahaa niin ei kuitenkaan oikein voi valittaa.

Musketinkuuliakin kertyi se purkillinen, tommoset 45kpl. Muutama taisi kyllä löytyä jo vuoden 2006 puolella. Muutama kymmenen nappia, jokunen solki yms 'sälää'. Mielenkiintoisemmasta päästä omasta mielestä olivat kuitenkin 4 lyijysinettiä.

MXT:hen olen varsin tyytyväinen, näyttää siltä ettei lähivuosina ole vähäisintäkään tarvetta ostella etsimiä..ellei sitten käy niin että ACE:n ostanut kaveri kyllästyy ja myy laitteen mulle takaisin - varasin etuosto-oikeuden :)

Kuvia en tähän viitsi laitella, ainakaan vielä. Sieltähän ne löytyy muista postauksista. Tai noh, pitää katella myöhemmin josko jotain uutta kuvaa löytyisi.

Ei muuta kuin hyvää alkanutta vuotta 2008 ja koettakaa kestää vieroitusoireet...

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
osku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja osku »

Hyvä saalis yhdeltä vuodelta!

Itse jäin noin 160 kolikkoon, niistä tosin vähän yli 100 oli 1500-1800-luvuilta. Täytyis varmaan kanssa alkaan koluamaan niitä uimarantoja, että sais vähän uudempaakin tavaraa...
Ennenkuin 00na1 ja kumppanit tyhjentää ne totaalisesti :lol:

Mahtava määrä musketinkuulia, onko ne kaikki löytämäsi kuulat varmasti musketinkuulia? Ainakin täältä Hämeenlinnan seudulta löytyy paljon myös erikokoisia srapnelleja. Musketinkuulat kaiketi ovat halkaisijaltaa 16mm-19mm , mutta yleisin lyijykuula tällä seudulla tuntuu olevan n22mm.
Oletan että ne ovat srapnelleja, mutta täytyis varmaan hankkia jostain parempaa tietoa.

Hieno homma, että sait tutkia sen rakennuksen pohjan siellä linnoituksessa. Toivottavasti vastaavia tilaisuuksia tulee lisää.

Laittelen kohta kuvia niistä Lidlin rahasalkuista ja niitten nykyisestä sisällöstä.

Hyvää alkanutta vuotta toivotan myös, ja aikaista kevättä.
Minelab Explorer SE pro, Teknetics T2, Deeptech Vista Smart
Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Kyllä minä pidän niitä musketinkuulina. Mittailin tossa puolen tusinaa ja ne menee just tohon 16-19 millin tienoolle. Tuohon aikaanhan yleisimmät musketin kaliiperit olivat 0,69 ja 0,75 tuumaa eli 17,5 ja 19 milliä. Kuulahan on sitten ollut hieman pienempi. 3-4 kpl on pienempiä kuulia, voivat olla jostakin 'pippuripurkista' tms. pienempikaliiperisesta aseesta.
Sulla taitaa olla kanssa varsin mainio pelto tms mistä noita wanhoja rahoja esiin kaivelet.

Yki
osku
Metallinetsijä

Juu, wanhoja peltoja minä lähinnä kaivelen. Viitisen hehtaaria tuli viime kesänä käveltyä melko hyvin läpi. Mulla on sellainen omalaatuinen tekniikka etsiä ilman heiluttelua, eli kävelen sokerijuurikasrivien välissä ja kuljetan etsimen kelaa pitkin viereistä riviväliä, eipähän tule heiluteltua ylimääräisiä.

Onko ne sun etsintä pellot vanhoja taistelupaikkoja tai jotain, kun noin paljon musketinkuulia löytyy?

Vähän vielä viime vuoden rahasaaliista: jostain kumman syystä en löytänyt yhtään ISOa kolikkoa, tarkoitan lähinnä näitä ruotsin 2äyrisiä ja venäläisiä 5kopeekkaisia, ne on kuitenkin suht yleisiä ja mukavia löydettäviä...
Hopearahatkin jäi viimekesänä vähiin, laskin että kaikista löytämistäni rahoista 7% on hopearahoja, ja viime vuonna löysin niitä vain 5, eli 3%.

Eipä silti, ihan tyytyväinen olen silti kesän löytöihin. Eniten arvostan kuitenkin löytöinä kaikkea rautakauteen ja esihistoriaan liittyvää.
Niitä saisi löytyä enemmänkin, vaikkei niitä itsellään saa pitääkään.

Osku
Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Noh, Kyminlinnan linnoitus 1700-luvun lopulta sijaitsee ihan muutaman sadan metrin päässä ja Ruotsi-Suomen armeija piti leiriä noilla pelloilla..olikos se nyt 1747. Tämä selittänee musketinkuulien runsauden. Nuo on parin hehtaarin alueelta joten työmaata riittää. Ne pellot vaan on viljalla joten aika pienellä aikavälillä niitä pääsee skannailemaan.

Yki
osku
Metallinetsijä

Viljapelto on kieltämättä hankalampi kuin juurikaspelto, onneksi se juurikkaan viljely näyttää jatkuvan Suomessa. :D

Täällä mun peltojen lähellä taas on Parolannummen harjoitusalueet, siitä kirouksena lukuisat hylsyt pelloilla ja etenkin metsissä. :x
Vastaa Viestiin