apuvälineitä

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Landis
Metallinetsijä

apuvälineitä

Viesti Kirjoittaja Landis »

Mitä apuvälineitä te käytätte ilmaisimen lisäksi?

Itse otan mukaani pistolapion, ämpärin ja puutarhakauhan sekä esim. vyölaukun arvokkaimmille löydöksille.
Voisikohan sellainen taitettava retkilapio toimia? Olisi kevyempi... :)
Eväät tietysti jos lähtee pidemmälle matkalle mutta en ole vielä lähtenyt.
C.Scope Newforce R1
White's TM808
Automax Precision V4 pinpointer
Fiskars kenttälapio
Panda
Site Admin

Fiskars SA

Viesti Kirjoittaja Panda »

Itse olen ihastunut tahan koska sen saa kuokaksi. Se on kompakti ja saa taiteltua todella pieneen tilaan. On myos jamakkaa tekoa ja kestaa rajua tonkimista :D Samainen pikku lappari komeilee tuossa aarremaanalla.com logossa. Suomen armeijan kenttalapiohan se on.

Se mika on plussaa on myos miinusta eli lapion koko. Selka karsii lyhyen varsiosan takia. Mutta tassa toistaiseksi pysytaan.

Kuva
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
manfex
Innostunut Etsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manfex »

etsimen lisäksi kokoontaitettava lapio vyölaukussaan, mennessä pidän lapion laukussa ja tullessa pidän löydät laukussa ja lapion kädessä. hong kongista ostin, maksoi jotain 6e. ehkä hieman pehmeää metallia mutta samanmallinen kun esim tuossa kuvassa
Garrett GTP 1350, GC-1023
retune
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja retune »

Kaivamisessa mukana on istutuslapio ja olen kokeillut teleskooppilapiota ja Pandan mainitsemaa kokoontaitettavaa lapiota.
Uskon, että jatkossa mukana kulkee, ehkä enemmän kokoontaitettava lapio vyölaukussaan, koska sitä on helppo kuljettaa mukana.
Viimeksi muokannut retune, 27 Tammi 2007, 17:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Whites´s GMT Goldmaster + Kohteina mineraalit, relic, kolikot...
JaNo74
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja JaNo74 »

Itselläni on ollut mukana vain Fiskarsin pieni "kukkalapio", jolla olen toistaiseksi pärjännyt, kun ei ole tarvinnut kaivaa kovaa maata ja kovin syvältä.
Mutta kyllä kevääksi pitää joku kenttälapion tyyppinen ratkaisu hommata.

Kuva
ML Excalibur 800
C.Scope CS660
Garrett Ace 250 (Ex.)
"Deep Scope" GC-1013 (Ex.)
jehu1

Viesti Kirjoittaja jehu1 »

Itse ostin paikallisesta puutarha-alan liikkeestä sellaisen välinesetin, missä on tuon fiskarsin pikkulapion kokoiset harava, lapio ja ja joku muu osa.

Siis sellaiset "kitkentävermeet" Makso kokonaisen euron per setti, niin parit ostin. Pikkulapio ja harava on kyllä kätevät.
retune
Innostunut Etsijä

Nämä edelliset muoviset mallit ovat hyviä.

Itse vältän metallista istutuslapiota viimeiseen asti, koska se antaa virheellisiä signaaleja ilmaisimelle.

Kaivaessani istutuslapio jäi usein paikallistettavan kohteen lähelle, jos se on metallinen, sitä joutuikin sitten jatkuvasti siirtämään pois edestä.
Viimeksi muokannut retune, 27 Tammi 2007, 17:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hannu
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Itselläni on vyölaukku löytöjä varten, hyvä pari näppylähanskoja käsia suojaamassa ja pakastepusseja sekä puhdistusvälineitä taskuun taiteltuna löydöksille ja roskille.

Lapiona käytän Fiskarsin teleskooppilapiota, joka on kyllä erinomainen kaivamiseen, mutta melko raskas mukana kannettavaksi. Sille pitäisi virittää jonkinlainen kantohihna, niin voisi pitää selässä etsinnän ajan. Välineistöön kuuluu myös tuollainen muovinen kukkapenkin kuopsutteluun sopiva lapio, mutta sillä ei pääse kovinkaan hyvin kovempaan maahan. Jos maassa on paljon kiviä, isompi lapio on ehdottomasti parempi valinta vipuvartensa ansiosta.

Olen itsekin pohtinut kenttälapion hankkimista, mutta arveluttaa tuo lyhyt varsi sen verran, että olen vielä pitäytynyt pidemmässä lapiossa.

Bonus: jos käy hiekkarantaa läpi kaksistaan, on kätevää kun toisella on lapio ja toinen käyttää etsintä. Kaivaminen sujuu nopeasti, ja lisäksi lapiota voi vetää perässä ja piirtää terällä hiekkaan viivaa käydyn reitin merkiksi. Muistaa hyvin, että tuolta on jo etsitty.
Panda
Site Admin

teleskooppilapio?

Mistä ihmeestä näitä Fiskarssin teleskooppilapioita oikein saa? Onko netissä jotain edullista kauppaa, kun en ainakaa mistään suurimpienkaan tavaratalojen taikka automarkettien puutarha/työvälinepuolilta ole tavannut?
Hannu
Metallinetsijä

Itse ostin lapioni paikallisesta Rautiasta, ja olen mielestäni nähnyt lapioita vielä senkin jälkeen K-raudassa ja sen sellaisissa isommissa rautakaupoissa. Fiskars mainostaa lapiota puutarhan työkaluna, joten ehkä sellaiselta osastolta kannattaa kaupoissa etsiä.
JaNo74
Innostunut Etsijä

Tuo meikäläisen Fiskars-lapio on jotain komposiittimuovia, eli ei häiritse ilmaisinta...
ML Excalibur 800
C.Scope CS660
Garrett Ace 250 (Ex.)
Hannu
Metallinetsijä

Omat kokemukset täysikokoisen teräslapion kanssa ovat sellaiset, että ensin nostetaan lapiolla paakku maata pois, levitetään se lähistölle, ja sitten käydään massa läpi etsimen kanssa. Jos haettavaa ei löydy levitetystä maamassasta, tarkistetaan taas alkuperäinen löydöspaikka ja otetaan uusi lapiollinen. Ei se lapio tällä tavalla tule pahasti tielle, eikä etsintätyö häiriinny kun pitää etsinnän, kaivamisen ja seulonnan työvaiheet erillään.

Tosin yksinään homma voi olla huomattavasti vaikeampaa, mutta ei sitä pitkävartista etsintäkään oikein pysty kätevästi käyttämään samalla kun on kyykyssä löydöksen äärellä pikkulapion kanssa.

Olenkin miettinyt, että pitäisikö hankkia sellainen käteen sopiva pikkuetsin, jota voisi pitää heikommassa kädessä samalla kun paremmalla käyttää pikkulapiota..
retune
Innostunut Etsijä

Re: teleskooppilapio?

Panda kirjoitti:Mistä ihmeestä näitä Fiskarssin teleskooppilapioita oikein saa? Onko netissä jotain edullista kauppaa, kun en ainakaa mistään suurimpienkaan tavaratalojen taikka automarkettien puutarha/työvälinepuolilta ole tavannut?
Sitä minäkin ihmettelin. Kierreltyäni ja kyseltyäni monesta liikkeestä sanoin lopulta kauppiaalle, että tilaa tommoinen teleskooppilapio. Meni ainakin viikko ehkä kaksi, kun se tuli kauppaan.
retune
Innostunut Etsijä

Teleskooppilapion hinta

Jos jotakin kiinnostaa maksoin teleskooppilapiosta tarkalleen 29,90 euroa.
Panda
Site Admin

viela teleskoopista

Heh.. Viela tuosta Fiskarssin teleskooppilapiosta. En meinaa millaan loytaa edes kuvaa tai hintaa tuotteesta. Taitaa olla aika marginaalilapio :D

korjaan, sen taytyy olla tama

http://www.fiskars.com/FI/fi/Ty%C3%B6ka ... ntId=81291

On kylla ehka turhan jykeva kumminkin. Luulin etta varsiosan saa huomattavasti pienemmaksi.
JaNo74
Innostunut Etsijä

Jos se tosiaan on tuo, niin on ainakin meikäläisen makuun vähän turhankin jykevä. Pitää ottaa lapionkantaja/-käyttäjä etsintäretkille mukaan...
ML Excalibur 800
C.Scope CS660
Garrett Ace 250 (Ex.)
metallinilmaisin
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja metallinilmaisin »

Itse ostin tollaisen minilapion erämessuilta.
mipe
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja mipe »

Fiskarsin retkilappari on hyvä rannalla.

Seuraavaksi kokeilen puutarhalapiota, siis sellaista neliönmuotoisella terällä varustettua. Siitä kun pyyhkäsee kulmat pois rälläkällä, niin pitäisi olla kevyt ja tarpeeksi tukeva kaiveluun. Testi jää kesään, joten innostuneet voivat tärvellä oman lapionsa ja kertoa, miten toimii...
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
Etsijä
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Etsijä »

Itse käytän melekein pelkästään fiskarsin muovista kukkalapiota. Tämä siitä syystä, että melkein kaikki löydöt ovat olleet 0-15cm matkalla. Myöskään muovilapiolla ei saa naarmutettua kolikoita tai muita löytöjä. Muovi ei myöskään aiheuta häiriöitä jos sen jättää maahan löydön viereen jos pitää tarkemmin etsimellä paikantaa esinettä.
mipe
Metallinetsijä

Jep, sehän tossa muovilapparissa on hyvä puoli, että sen avulla voi hiukan nopeuttaa kohteen löytämistä. Multaa lappariin ja heiluttelemaan etsimen kelan viereen. Toisaalta taas itse tulee otettua multapaakut käsin etsimen eteen. Rantsussa tosin ihan ok systeemi.
RVPS
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja RVPS »

http://www.justiceent.com/tha.htm

Tuossa EP101 rannalla käytettävä varrellinen seula näyttää todella kätevältä ja nopealta hommalta... Pitäsköhän yrittää väsätä :roll: Itselleni olen hankkinut tuon kenttälapion SA-mallia ja saman tehtaan muovisen istutuslapion.
mipe
Metallinetsijä

Loistava linkki! Jos ei anna jatkuvien Whitesin mainoksien häiritä, niin paljon mielenkiintoista tarinaa. Jostakin syystä episodi 103 ei mulla näy kuvan kanssa, ukkeleitten höpötykset kyllä kuuluu. Pelaako muilla?

Seulaa rannalle olen miettinyt itsekin ja muutamia protoja väsäillyt. Parhaiten noi toimii hienossa hiekassa. En tiedä onko Suomen hiekka karkeampaa vai onko suunnittelussa puutteita, mutta kovin hyvin viritykset ei ole toimineet. Pitäisi jostakin löytää vahvaa teräsverkkoa ja näperrellä lisää.

Noissa videoissa, kuten monissa muissakin, kummastuttaa toi etsintävauhti. Kelaa heilutellaan 10 senttiä maasta irti ja mennään rivakkaa vauhtia eteenpäin. Eli itse suosittelen kyllä vahvasti kelan pitämistä aivan maan pinnassa ja hidastamaan vauhtia huomattavasti. Joskus luin, että esim. Whitesin XLT pääsee syvemmälle, jos sitä heiluttelee rivakasti. Liekkö tässä syy...

Eiköhän ekojen tapaamisten aikana tehdä omat videot ja näytetään Ameriikan serkuille miten Suomijuntit etsimisen hoitaa... :lol:
mipe
Metallinetsijä

Sen verran täytyy ottaa takaisin, että näyttää toi etsintätyyli olevan kohdallaan noissa jälkipään jaksoissa. Kamerat voi laittaa takas kaappiin... :oops:
manfex
Innostunut Etsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manfex »

ostin tuon hong kongista ostamani kokoontaitettavan lapion tilalle fiskarsin kokoontaitettavan lapion, on kyllä ihan ässä vehje, todella paljon tukevamman tuntuinen peli kun tuo aiempi.
Garrett GTP 1350, GC-1023
timosk

Viesti Kirjoittaja timosk »

Tervehdys, tässä uusi maaperän tonkija esittäytyy...

Itselläni on saksan armeijan kenttälapio-kuokka (piikki)- yhdistelmä joka on tähän asti vaikuttanut kätevältä työkalulta. Ostin sen joskus Kasvihuoneilmiöstä, joka on sekatavarahalli ykköstien varressa... siellä oli näitä useampiakin kappaleita ja myös muita kenttälapioita...
Vastaa Viestiin