Laite tuntui alussa painavalta (painaa noin 1,3 kg?), mutta säädettyäni vartta lyhyemmäksi, ei käden väsymistä ole tapahtunut. X-50:ssä on hyvä näyttö: suuret numerot ja symbolit. Näytöstä saa selvän myös auringonpaisteella. Virrankulutus on pieni: neljä kappaletta AA-pattereita ovat kestäneet noin kolmekymmentä tuntia ja vielä näyttää täysiä pykäliä. Hallintalaitteet (näppäimet) ovat minulle vasenkätiselle ja lyhytsormiselle hyvin ulottuvissa, joten ehkä oikeakätisetkin sen kanssa pärjäävät

Laitteen äänet ovat selkeät. Siitähän lähtee neljää eritasoista ääntä sen mukaan, mitä kelan alla sattuu olemaan. Tästä päästään yhteen huonoon ominaisuuteen: laite reagoi pikkuisen hitaasti esineisiin ja mielestäni selvemmin vakiokelalla kuin DD-kelalla. Ääni siis kuuluu hetken sen jälkeen, kun kela on mennyt esineen yli. Olen kuitenkin tottunut tuohon, eikä se ole ollut minulle etsintää hidastava asia.
Jos maassa on lähekkäin tavaraa/esineitä paljon, toimii DD-kela vakiokelaa ”terävämmin” erottamalla selvemmin lähekkäin olevat esineet. Tästä päästään toiseen ominaisuuteen, joka on tullut eteeni (vakiokelalla) muutaman kerran: X-50 menee tukkoon silloin tällöin. Ilmeisesti kyse on heikosta palautumisesta, joka voi johtua runsaasta metallin määrästä ja/tai säätöjen virheellisyydestä. Laite alkaa kyllä heti pelittämään, kun käyttää esimerkiksi toisen Patternin (”ohjelman”) päällä ja palaa takaisin käytettyyn.
18,75 kHz DD-kelaa käyttäessä saa varautua turhienkin kuoppien kaiveluun, sillä se on herkkä! No toisaalta, eipähän kerran päässyt kylmä tulemaan, vaikka oli ulkona melkein pakkasen puolella

X-Terran Pinpoint toimii tarkasti ja erityisesti DD-kelalla. Ei ole tullut käytettyä kuitenkaan hirveästi, koska kohteen saa paikallistettua laitteella muutenkin helposti.
Minun käyttökokemukseni X-Terra 50:stä ovat pihoilta, metsistä ja kivikoista. En ole laitetta vielä oikeastaan testannut makean veden rannoilla, mutta keväällä on tarkoitus mennä kokeilemaan toimintaa sellaisessakin ympäristössä. Laitteeseen olen ollut tyytyväinen, vaikka siinä omat huonot puolensa onkin. Niitä kuitenkin taitaa olla jokaisessa laitteessa. Tarkoitukseni on ostaa X-50:lle ”kaveriksi” joku laite, joten mielenkiinnolla lukisin käyttökokemuksia eri laitteista. Kirjoitelkaa!