Kävin tuossa yhtenä aamuna eräällä pienellä pellolla jonka yli menee sähkölinja ja pellon laidassa on jonkinlainen pieni muuntaja.
Olin käynyt samalla pellolla aiemmin kesällä ja huomasin silloin linjojen aiheuttavan häiriöta ihan piuhojen alla. Nyt syksyllä häiriöalue tuntui laajenneen moninkertaiseksi verrattuna kuivaan kesäkeliin.
Aluksi jo epäilin x-terran sekoilevan kun pölötteli ihan omiaan laidasta laitaan, mutta herkkyyttä reilusti tiputtamalla tuo rauhoittui.
Johtuisikohan tuo ilmiö aamukasteisesta kosteasta maasta?
Sähkölinjat
Sähkölinjat
Suomen Metallinetsijät Ry
Voi se vähä johtua kasteestaki mutta luultavasti riippuu eniten linjan kuormituksesta. Mitä enemmän virtaa kulkee niin sitä voimakkaampi häiriö.
Mulla on tullu mieleen kans että riippuu paljo siitä minkälainen kuluttava laite siellä johdon päässä on. Joskus talon lähellä ei ole mitään häiriötä mutta kun menee sellasen talon lähelle missä on paljo "säästö"lamppuja ja putkivaloja niin häiriöt kasvaa. Nämä esimerkiksi aiheuttavat paljon loissähköä linjoihin ja se häiritsee paljo laajemmalla taajuusalueella kuin pelkkä puhdas 50 hZ ja sen kerrannaiset.
Mulla on tullu mieleen kans että riippuu paljo siitä minkälainen kuluttava laite siellä johdon päässä on. Joskus talon lähellä ei ole mitään häiriötä mutta kun menee sellasen talon lähelle missä on paljo "säästö"lamppuja ja putkivaloja niin häiriöt kasvaa. Nämä esimerkiksi aiheuttavat paljon loissähköä linjoihin ja se häiritsee paljo laajemmalla taajuusalueella kuin pelkkä puhdas 50 hZ ja sen kerrannaiset.