Piippari haussa

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Kosk
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Syys 2010, 16:23

Piippari haussa

Viesti Kirjoittaja Kosk »

Terve kaikki aarteenmetsästäjät!

Olen uusi etsijä tämän foorumin innoittamana ajattelin sitten laittaa tilaukseen tuon garrett ACE 250 etsimen. Parin sadan euron alkubudjetilla tuo etsin tuntuu noin niinkuin aloittelijalle sopivimmalta. Tarkoituksena olisi mennä ensin treenailemaan laitteen käyttöä rannalle ja siirtyä sieltä sitten peltoja tutkimaan ja ehkä metsiinkin jos hyviä paikkoja löytyy :)

Tuo turhien tavaroiden tonkiminen ei näin alussa häiritse yhtään kunhan vain jotain löytyy :D Sitten kun laitteen käytön oppii kunnolla ja budjetti antaa myöden niin ehkä hieman parempaa laitetta tilaukseen mutta että eikö tuo garretti nyt aluksi ole ihan hyvä valinta? :)

Tilausta en ole vielä tehnyt että jos joku viisaampi noiden tietojen perusteella minulle sopivampaa piipparia haluaa ehdottaa niin ehdotukset otetaan mielihyvin vastaan!

KIITOKSET HIENOSTA FOORUMISTA!
Avatar
Akimbo
Metallinetsijä
Viestit: 109
Liittynyt: 06 Elo 2010, 16:33
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Akimbo »

Itsekin olin samassa tilanteessa muutama kuukausi sitten, ja voin sanoa että kannatte vakavasti harkita garrettia. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen, ja mielestäni tuon 200e hintaluokan paras etsin. Tottakai on muitaki hyviä esim. C.scope tai Goldenmask. Garretti on parhaimillaan pelloilla ja metsissä. Kun vain oppii tuntemaan erin ääniset piipaukset niin suunnilleen tietää mitä alkaa kaivamaan.
Eksyisi vain tänne yleiseen keskusteluun nuo enemmän harrastaneet niin saisit parempia neuvoja. :)
Garret AT Gold
Goldenmask 3
Propointer
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tämä on aihe mitä on ruodittu tälläki foorumilla melko paljo eli kannattaa lukea vanhoja keskusteluita.

Senverran kuitenki että jos haluat näytöllisen laitteen niin tuohon hintaluokkaan ACE on hyvä laite mutta on niitä muitaki. Niiden jälleenmyyntiarvoki on ollu ihan hyvä mutta en tiedä miten nyt käy kun uusi ACE 350 tulee markkinoille.

Mun mielipide on kuitenki että näytöttömällä laitteella oppii etsimisen paremmin ja niistä löytyy tuohon hintaan paljo tehokkaampiaki. Mulla on esimerkiksi tuommonen Golden Mask 1 etsin kolmoskoneena ja sitä on verrattu pellolla ACE 250:en. Ainut missä ACE oli parempi oli paino. GM 1:llä kehtaa mennä samalle pellolle kolme kertaa kalliimpien laitteitten kans eikä ainakaan etsintätehon puolesta häviä yhtään.

Jokaisen etsimen kans pitää aina muistaa että mitä enemmän kelan antamaa signaalia muokataan ja discriminoidaan elektroniikassa niin sitä heikommin laite löytää kohteita. Parempi antaa korvien ja aivojen tehdä se työ eikä se ole edes vaikeata kun siihen vähä paneutuu.
joosekoo
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Elo 2009, 05:56
Paikkakunta: jämsä (jämsänkoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

garrettin minäkin ostin noin vuosi sitten. ja olen ollut tyytyväinen ostoksee. kun vaan kerkiäis piippailee. kun olen täällä paikallisella museolla korjaamassa erään rakennuksen kattoa. niin ei jaksa enää mennä piippailee iltaisin..
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
Kosk
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Syys 2010, 16:23

Viesti Kirjoittaja Kosk »

Juu niin on ruodittu ja olen kaikki nuo lukenut jo läpi mutta valinnan vaikeus on silti vieläkin :D Täytyykin paneutua vähän syvemminkin tuohon golden mask 1 laitteeseen. Se saattaisi ollakin oiva peli tuossa hintaluokassa kun näkyy olevan tuo maahäiriönpoistokin :)

KIITOKSET tähän mennessä tulluista vastauksista!

Nyt sitten tulisi päättää että kumpiko garretin 250 vai golden mask 1?
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Kosk kirjoitti:Juu niin on ruodittu ja olen kaikki nuo lukenut jo läpi mutta valinnan vaikeus on silti vieläkin :D Täytyykin paneutua vähän syvemminkin tuohon golden mask 1 laitteeseen. Se saattaisi ollakin oiva peli tuossa hintaluokassa kun näkyy olevan tuo maahäiriönpoistokin :)

KIITOKSET tähän mennessä tulluista vastauksista!

Nyt sitten tulisi päättää että kumpiko garretin 250 vai golden mask 1?
Jos minun olisi tehtävä itselleni valinta noista kahdesta, EHDOTTOMASTI valitsisin GoldenMask 1:n. Kuten Keseppa jo sanoikin tehoja löytyy ihan kiitettävästi.
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
Pauli
Metallinetsijä
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 16:16
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Itse ostaisin kyllä uuden Garrett Ace 350:sen jos nyt olisin harrastusta aloittamassa. Kuitenkin vaikuttaisi olevan selkeästi parempi 250:seen nähden mm. uuden kelan ansiosta.
Minelab E-Trac / Garrett ACE250 / Garrett Pro-Pointer
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tuon garrett ace 350 hinta pyörii jossain 300-350e nurkilla ja sillä hinnalla alkaa saamaan laitteita, jossa on jo maahäiriön säädöt ym. tilpehöörit.

Tuskin tuossa uudessa acessa on nyt niin paljon parannuksia,että tommosta summaa siitä kannattaa maksaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
sylom
Metallinetsijä
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 13:11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sylom »

Minulla on Garret ja Golden Maks 3. En lähtisi suosittelemaan Maskia välttämättä ensikoneeksi, varsinkin jos tarkoitus koluta enemmänkin rannoilla. Jos itse olisin nyt hankkimassa ensimmäistä ostaisin ehkä Teknetics Deltan tai Fisherin, mutta onhan Garret kyllä varma valinta myös ja itse olen ollut siihen tyytyväinen. Valikoima suomikaupoissa on nykyään vain paljon laajempi kuin parivuotta sitten.
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Fiskars kenttälapio
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Golden Mask 3 mallissa on aika paljo opittavaa mutta tarkotinki Golden Mask 1 mallia mikä mulla on. Mun 10 ja 13 vuotiaat lapset ainaki oppi käyttämään sitä hyvinki nopeasti kun hetken niitä opastin. Mun mielestä Garretissa on enemmän opittavaa.
Avatar
Jedward
Raavas Tonkija
Viestit: 976
Liittynyt: 13 Syys 2008, 10:41
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Pitänee kai sitä pistää lusikkaansa jonkin verran tähänkin soppaan ...
minulla on viimeaikoina ollut mahdollisuus -yhtäaikaa Fisherin kanssa- käyttää myös Golden Mask 3:ea.
Kyseisestä laitteesta voisi todeta sen verran, että se on kyllä tominnaltaan muuten ihan ok, mutta varmasti aika painava heilutella sänkipelloilla varsinkin vähän hentoisempaan käteen. (Itse olen kohtuullisen paksuniskainen, mutta silti alkaa pidemmän päälle painamaan ja kättä on välillä vaihdettava.)
Pakko on lisäksi myös todeta, että Golden Mask 3 ei näytä pärjäävän Fisherille havaintotarkkuudenkaan suhteen, sillä testasin asiaa siten, että kuljin Fisherin kanssa uudelleen täsmälleen samaa, aiemmin Golden Maskin kanssa kulkemaani jälkeä ja vielä vaan tuntui Fisher haistavan lisää ylös kaivettavaa.
(On toki myönnettävä, että kysymys on tietenkin aivan eri hintaluokan laitteista.)
Golden Maskissa 3:ssa on kuitenkin ominaisuuksia, joissa se vaikuttaa olevan Fisheriä parempi, laite ei nimittäin tunnu reagoivan voimalinjoihin ja mineraaleihin läheskään yhtä herkästi, mutta jos minun on valittava kumman näistä laitteista otan sänkipellolle mukaani, niin... :wink:
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Eihän tuota GM 3:sta kyllä kevyeks voi sanoa mutta varsinki sänkipellolla paino tuntuu olevan enemmän eduks. Varsinki jos etsii niin että sänki kaatuu. Itsellä kävi niin että Deusi tuntu liian kevyeltä sinne niin vaihdoin GM 3:en.

Tuo että Fisher vielä löysi Golden maskin jälkeen on ihan normaalia. Itse olen monesti huomannut että samallaki laitteella kun kävelee toisen ja kolmannenki kerran samat paikat niin edelleen löytyy tavaraa. Syy tähän vaatii jos sitte ihan oman pitkän keskustelu.

Itse en ole Fisheriä käyttänyt mutta lukemani perusteella vaikuttaa huippu laitteelta. GM 3:sta on kokemusta ja olen verrannu sitä esimerkiksi Etrackiin ja XP Deusiin eikä se missään tapauksessa ole hävinnyt erottelutarkkuudessa tai etsintäsyvyydessä. Paino, ulkonäkö, käytettävyys ym asiat ovat sitte enemmän makuasioita ja sitä mistä joutuu vähä tinkimään halvemman hinnan takia. Painosta sen verran että mun lapset käyttävät GM 1:ä ja GM 3:a ja he jaksavat yleensä käyttää niitä noin pari tuntia. Suunnilleen sen ajan mitä heidän mielekiintonsaki riittää :) eli heille paino on sopiva kun laitteet on rakennettuki niin että ne kestää heidän käsissään :D
Avatar
Jedward
Raavas Tonkija
Viestit: 976
Liittynyt: 13 Syys 2008, 10:41
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Keseppa kirjoitti:Eihän tuota GM 3:sta kyllä kevyeks voi sanoa mutta varsinki sänkipellolla paino tuntuu olevan enemmän eduks. Varsinki jos etsii niin että sänki kaatuu. Itsellä kävi niin että Deusi tuntu liian kevyeltä sinne niin vaihdoin GM 3:en.

Tuo että Fisher vielä löysi Golden maskin jälkeen on ihan normaalia. Itse olen monesti huomannut että samallaki laitteella kun kävelee toisen ja kolmannenki kerran samat paikat niin edelleen löytyy tavaraa. Syy tähän vaatii jos sitte ihan oman pitkän keskustelu.

Itse en ole Fisheriä käyttänyt mutta lukemani perusteella vaikuttaa huippu laitteelta. GM 3:sta on kokemusta ja olen verrannu sitä esimerkiksi Etrackiin ja XP Deusiin eikä se missään tapauksessa ole hävinnyt erottelutarkkuudessa tai etsintäsyvyydessä. Paino, ulkonäkö, käytettävyys ym asiat ovat sitte enemmän makuasioita ja sitä mistä joutuu vähä tinkimään halvemman hinnan takia. Painosta sen verran että mun lapset käyttävät GM 1:ä ja GM 3:a ja he jaksavat yleensä käyttää niitä noin pari tuntia. Suunnilleen sen ajan mitä heidän mielekiintonsaki riittää :) eli heille paino on sopiva kun laitteet on rakennettuki niin että ne kestää heidän käsissään :D
Tuo mitä kerrot sängen paremmasta kaatuvuudesta painavammalla laitteella pitää kyllä paikkaansa. Totesin itse saman asian. Siitä huolimatta Fisheriä on mielestäni nopeampi/kevyempi käyttää ja olen edelleen sitä mieltä, että tavaraakin tuntuu Fisherillä löytyvän helpommin. Olen käynyt pellolla parin viikon aikana nyt neljä kertaa, joista kolmella ensimmäisellä minulla oli molemmat laitteet mukanani. Viime reissulla Golden Mask jäi kuitenkin eteiseen.
Olen etsiessäni pitänyt Golden Maskia enimmäkseen automaattisella maahäiriönpoistolla. Manuaalinen maahäiriönpoisto antaa laitteelle vähän lisää etsintäsyvyyttä ja laite tuntuisi toimivan kyseisellä säädöllä ihan hyvin myös vähän roskaisemmassakin maaperässä.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Vastaa Viestiin