Hopeaa, 1500-lukua ja Klippinki.
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Hopeaa, 1500-lukua ja Klippinki.
Tänään kävimme porukalla, minä, veljeni ja Yki hiukan peltoa penkomassa, eikä kenenkään tarvinnut lähteä tyhjin taskuin kotiin
Minun löytöni:
Löysi klippingin, jipii, se onkin ensimmäiseni.
Sama toiselta puolelta.
Samanlainen nappi, jollaisen veljeni löysi aiemmin.
Koru vai nappi, hienosti on koristeltu.
Löytyihän sitä hopeaa, vaikka kulunut onkin.
1875 näyttäisi olevan.
Veljeni löydöt:
Johannes Rex, eli 1500-luvulta.
Takaa.
Erikoisempi Denga.
Minun löytöni:
Löysi klippingin, jipii, se onkin ensimmäiseni.
Sama toiselta puolelta.
Samanlainen nappi, jollaisen veljeni löysi aiemmin.
Löytyihän sitä hopeaa, vaikka kulunut onkin.
1875 näyttäisi olevan.
Veljeni löydöt:
Johannes Rex, eli 1500-luvulta.
Takaa.
Erikoisempi Denga.
Viimeksi muokannut Leijona, 15 Elo 2010, 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
-
- Kunniajäsen
löytöjä...
mistä niitä oikein tulee Onnittelut jälleen kerran mahtavista löydöistä Eipä ole klippingiä sattunut meikäläisen kohdalle, vielä.
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Leijona kirkastaa taas tilastoaan ja ihan suorastaan tekee pahaa katsella näin hienoja löytöjä, kun itsellä ei ole juuri lykästänyt lähiaikoina.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Re: Hopeaa, 1500-lukua ja Klippinki.
Vähän hyvin kamaa noussut taas! Huhhuh.
Onkos tuo klippinki se mistä noilla ruattalaisilla ei ole kuvaa?
1/2 öre klipping HP, 1624-1627, 14,1 gram
http://ingemars.se/koppar_sv.htm
1/2 öre klipping HP, 1624-1627, 14,1 gram
http://ingemars.se/koppar_sv.htm
Suomen Metallinetsijät Ry
-
- Raavas Tonkija
miten eroaa juuri löytämä klippingin ja miitissä löytämä Kristian II Klippinge 1518-1522 ? jos tämä nyt on se eka klippinge...
tai sit oon vaan taas jostain paitsi
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
- Leijona
Olet aivan oikeassa, Klippinkejähän ne ovat molemmat, mutta pääsi innostuksessa unohtumaan koko KristianGrave Digger kirjoitti:miten eroaa juuri löytämä klippingin ja miitissä löytämä Kristian II Klippinge 1518-1522 ? jos tämä nyt on se eka klippinge...
Tällainen nyt löytämäni paksu ja melko isokokoinen Klippinki oli pitkään toiveissani, kun veljeni oli löytänyt jo 3 kpl vastaavia, niin tuollainen vaan pyöri mielessä ja toteutuihan se toive lopulta
Itseasiassa tuo olikin jo kolmas Klippinkini, kun miitingissä löysin Kristianeja 2 kpl. Museovirasto palautti ne molemmat minulle
-
- Metallinetsijä
- Viesti:
tässä muotti kyseiseen nappii...
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/P ... Index=1624
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
Itsekin olen tuosta uhrilahjateoriasta aikoinaan kysellyt alan ihmisiltä, mutta paras kuulemani selitys tähän mennessä on se, että runsaat kolikkomäärät pellossa johtuvat vain hajonneesta kätköstä. Kätkö on sitten vuosisatojen kuluessa kulkeutunut pitkin peltoa.Vieläkin jaksaa ihmetyttää tuo kolikkojen määrä pelloissa verrattuna nappeihin ja muihin kamoihin. No museon mies vaan hymähti kun ehdotin jonkinlaista "uhrilahja" ajatusta...
Pitäisin kyllä itsekin todennäköisempänä tätä selitystä, sillä luulisi että rahojen peltoon viskelystä olisi jäänyt perinteitä myöhemmillekin polville. Lisäksi rahamäärät olisivat jotain ihan muuta jos tapa olisi vuosittainen. [/quote]
- Leijona
Tämä löytämäni nappi/koru on ontto ja erittäin kevyt, joten uskoisin sen olevan ehkä puristamalla valmistettu.joosekoo kirjoitti:Koru vai nappi, hienosti on koristeltu.
Mahtavat löydöt taas! Onnea!
Jos ajatellaan, että pelto on ollut suhteellisen jatkuvassa käytössä esim. 300-400 vuotta on minun mielestäni luonnollista, että sieltä löytyy paljon taskunpohjilta tippuneita kolikoita. On hyvä huomioida, että ennen pelloilla on ollut todella runsaasti väkeä töissä ja siellä missä nykyään näkee tähänaikaan vuodesta leikkuupuimurin on ennen näkynyt kymmeniä ihmisiä viljankorjuussa. Napit taas ovat lähtökohatisesti kiinni vaatteissa ja sen takia niitä löytyy vähemmän kun kolikoita. Asiat ovat monta kertaa juuri sitä, miltä ne näyttävät.
Jos ajatellaan, että pelto on ollut suhteellisen jatkuvassa käytössä esim. 300-400 vuotta on minun mielestäni luonnollista, että sieltä löytyy paljon taskunpohjilta tippuneita kolikoita. On hyvä huomioida, että ennen pelloilla on ollut todella runsaasti väkeä töissä ja siellä missä nykyään näkee tähänaikaan vuodesta leikkuupuimurin on ennen näkynyt kymmeniä ihmisiä viljankorjuussa. Napit taas ovat lähtökohatisesti kiinni vaatteissa ja sen takia niitä löytyy vähemmän kun kolikoita. Asiat ovat monta kertaa juuri sitä, miltä ne näyttävät.
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Fiskars kenttälapio
Garrett pro pointer
Fiskars kenttälapio
Sotilas majoitusta?
Minulle tulisi mieleen,että sotilaat ovat yöpyneet teltoissa,tietenkin maapohjassa aukeilla alueilla(pelloilla)ja taskuista kolikot pudonneet makuuasennoista.Marssin jatkuessa, puettaessa napit irroilleet ja ärräpäät lennelleet.(vilkas mielikuvitus)
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack