Taitaa olla kirjansulkijan ns.tappipuoli.
Noi hakaset on ollut kirjankannen läpi.
Ja tohon tappiin tulee sitten sen vastakappale eli reikäpuoli.
Ja sitten pysyy kirjankannet kiinni!
Itse olen mieltänyt tuollaisen valjaisiin liittyväksi.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Kyllä voi olla valjaistakin, mutta itse miellän sen enemmän tällaiseksi? Näitäkin varmaan satoja erilaisia tietysti.
Ainakin kokoluokka sopisi hyvin kirjaan. Onko teillä hyvää kuvaa valjaista niin katsotaan löytyykö mahdollisesti jotain eroja?
Mielestäni nuo katkelmapaikat ovat yhtenäisestä lenkistä, eikä taivutettavista "piikeistä". Olen aina käsittänyt, että tuon läpi on mennyt hihna.
Täytyy etsiä kuvia. Muistelen, että on tullut itsekin löydettyä vastaava.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Hyvä pointti, mutta tässä ko. tapauksessa näyttäisi olevan läpimenevät ja taivutettavat piikit.
Ainakin toi vasen piikki on terävä, eikä näytä katkenneelta.
Lertukka voisi vielä tutkia onko niissä piikeissä mahdollisesti viitteitä katkeamisista.
Mikä tarkoittaisi sitä että se on katkennut kaksi kertaa?
jarski kirjoitti: ↑19 Loka 2021, 21:54
Tässä näkee eron paremmin varsinkin kiinnitystavassa.
Nyt vertaat kyllä eri kappaleita toisiinsa. Katso tarkkaan tämä kuva!
Eli tappiosa on kiinnitetty piikeillä kirjankannen läpi.
Ja reikäpää on kiinnitetty nahkaremmiin ilmeisesti kaksipuoleisesti niin kuin kuvasikin osoittaa.
Tuon muotoisia koristeheloja on näkynyt pääasiassa hevosvaljaiden/päitsien/suitsien koristeena. Esimerkiksi semmoiset soljen jälkeen tulevat lenkit, jotka pitävät remmistä yli jäänyttä osuutta paikallaan, jotta se ei roikkuisi minkään tiellä.
Olisko syy siinä, että nuo hevosvermeet oli nopeasti rikki kuluvia ja mallit uusiutui nopeaan. Vanhat romuiksi, eikä niitä säästynyt kameroiden tuloon? Pähkäilyjä..