Pieni tarina kuvan moottoripyörästä.
Tuossa kuvassa omistajansa alla oleva moottoripyörä on perimätiedon mukaan haudatuna kesämökkini maastoon. Kävi näet niin, että joskus 50-60-luvulla pyörä tuli enoilleni ja aikansa sillä köröteltyään hautasivat pojat pyörän jonnekin mökin tontille, koska eivät saaneet mopoa vaivannutta käyntivikaa korjattua. Näin siis äitini tarinan kertoo. Kyseessä on pieni saari, joten uskon sen sieltä löytyvän kunhan jaksaa kaivella kaiken muun vuosien varsilla haudatun rautaromun seasta tuon etsityn...
Tämän kesän tavoitteena olisikin siis löytää tuo kauan kadoksissa ollut kaksipyöräinen ja katsoa onko se niin hyvässä kunnossa kaikkien vuosien jälkeen kuin äitini muistelee...?
Osaako muuten kukaan kertoa moottoripyörän merkkiä??
Haudattu moottoripyörä...
Re: Haudattu moottoripyörä...
Lalli kirjoitti:Pieni tarina kuvan moottoripyörästä.
Tuossa kuvassa omistajansa alla oleva moottoripyörä on perimätiedon mukaan haudatuna kesämökkini maastoon. Kävi näet niin, että joskus 50-60-luvulla pyörä tuli enoilleni ja aikansa sillä köröteltyään hautasivat pojat pyörän jonnekin mökin tontille, koska eivät saaneet mopoa vaivannutta käyntivikaa korjattua. Näin siis äitini tarinan kertoo. Kyseessä on pieni saari, joten uskon sen sieltä löytyvän kunhan jaksaa kaivella kaiken muun vuosien varsilla haudatun rautaromun seasta tuon etsityn...
Tämän kesän tavoitteena olisikin siis löytää tuo kauan kadoksissa ollut kaksipyöräinen ja katsoa onko se niin hyvässä kunnossa kaikkien vuosien jälkeen kuin äitini muistelee...?
Osaako muuten kukaan kertoa moottoripyörän merkkiä??
Olisko Raleigh jotain -20 luvulta??
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero
* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Tesoro Vaquero
* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Kiitoksia tuosta Akke, Raleigh se taitaa kuvan perusteella olla...?
Hautapaikka on äidin muistelmien mukaan sellaisessa suossa, vanhaa järvenpohjaa, eli jos hyvin käy niin sehän on voinut säilyä kohtuu hyvinkin hapettomassa paikassa...? Noh aika näyttää jos mopedin löydän...?
Samaa ikäluokkaa olevan polkupyörän sieltä pari vuotta sitten kaivelin ja se oli satulaa ja renkaita lukuunottamatta ihan käyttökuntoinen, komea kinkeli muuten!
Hautapaikka on äidin muistelmien mukaan sellaisessa suossa, vanhaa järvenpohjaa, eli jos hyvin käy niin sehän on voinut säilyä kohtuu hyvinkin hapettomassa paikassa...? Noh aika näyttää jos mopedin löydän...?
Samaa ikäluokkaa olevan polkupyörän sieltä pari vuotta sitten kaivelin ja se oli satulaa ja renkaita lukuunottamatta ihan käyttökuntoinen, komea kinkeli muuten!
Komea rätkä... toivotaan että löytyy, ettei ole uponnut ajan mittaa mihinkään suomutiin.
Kuinkas paljon noita pärisijäitä siellä soissanne on?
Kuinkas paljon noita pärisijäitä siellä soissanne on?
"I reject your reality and substitute my own."
Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999.
Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999.
Noh, ensi kuussa se selviää kun kerkiää paikanpäälle piipparoimaan. Pari olutta ja lapio kouraan niin kyllä se sieltä nousee. Kohtuu rankkaa hommaa muuten tollasen savi/suomaan kaivuu...
Merkkiin pienoinen tarkennus. Muutama alan harrastaja tunnisti pyörän Radco 1-merkkiseksi. Valmistettu 1925-1927 Birminghamissa...
Tuskin siellä enempää noita on, mutta kaikki mitä löytyy kaivetaan kyllä ylös!
Merkkiin pienoinen tarkennus. Muutama alan harrastaja tunnisti pyörän Radco 1-merkkiseksi. Valmistettu 1925-1927 Birminghamissa...
Tuskin siellä enempää noita on, mutta kaikki mitä löytyy kaivetaan kyllä ylös!
Nyt tulee oikein kade, itte kaivelen täälä vain nauloja ja pullonkorkkeja...
Aikanaan löysin ihan ilman piipparia -34 mallisen kuorma-auton edellisen asuintalomme takapihasta.
Oli sellainen läpitunkematon pajukko kasvanut siihen tontin kulmaan, jonka läpi ei nähnyt todellakaan yhtään mitään. Sitten eräs kesä tontille kaivettiin vesiputki ja siinä rytäkässä pajukostakin lähi iso siivu pois.
Aloin eräs ilta siinä nurmia leikatessani kattelemaan läpi maakasoja jota oli tasailtu siihen pajujuurakoiden peitoksi. Löytyihän kaikenlaista... luita, kaasunaamarin suodatin, viinipulloja, ja mitä kaikkea tahansa romua.
Sitten jostain syystä, en enää muista miksi, lähdin tunkemaan siitä pajukon reunasta syvemmälle puskaan ja näin jonkun pyöreänmuotoisen metalliesineen ison kuusen alla (=tämä oli ohjaamon katto).
Harmillista vain, kuten voi olettaa ~60 vuoden aikana tapahtuvan, luonto oli tehnyt tehtävänsä. Auton rungon läpi kasvoi reiden paksuista leppää ja muuta mukavaa, mittaritaulusta tuli puunrunkoja läpi... kaikki oli vääntynyt ja/tai revennyt puiden runnoessa.
Sain jotain ehjää sentään mukaani todisteeksi. Ohjaamon kuoret. Samoja värkkejä (tai oikeammin niiden kopioita) voi nähdä mm. Tuntemattomassa sotilaassa.
Auton loppu runko jäi sinne tuolloin, eikä sitä olisi sieltä enää varmaan mikään pelastanutkaan ehjänä edes malliksi. Kaikki metalliosat on niin ohuita, että suuren osan on ruoste murentanut, puuosia ei paljoa muita enää ollutkaan kun tuo ohjaamon takaseinässä oleva lauta. Katto on estänyt sadeveden pääsyn kun ei ole ruostunut puhki, vaikka on jokunen luodinreikäkin tuossa kopin takaseinässä.
Matkansa pään tuo loppu runko on kohdannut tämän kesän aikana, kun tuo tontin kulma on raivattu ja tasoitettu... liekö kukaan edes huomannut... sen kun on vain työnnetty louhetta ja uutta pintamaata pajukon ylitse niin että rytinä käy.
Aikanaan löysin ihan ilman piipparia -34 mallisen kuorma-auton edellisen asuintalomme takapihasta.
Oli sellainen läpitunkematon pajukko kasvanut siihen tontin kulmaan, jonka läpi ei nähnyt todellakaan yhtään mitään. Sitten eräs kesä tontille kaivettiin vesiputki ja siinä rytäkässä pajukostakin lähi iso siivu pois.
Aloin eräs ilta siinä nurmia leikatessani kattelemaan läpi maakasoja jota oli tasailtu siihen pajujuurakoiden peitoksi. Löytyihän kaikenlaista... luita, kaasunaamarin suodatin, viinipulloja, ja mitä kaikkea tahansa romua.
Sitten jostain syystä, en enää muista miksi, lähdin tunkemaan siitä pajukon reunasta syvemmälle puskaan ja näin jonkun pyöreänmuotoisen metalliesineen ison kuusen alla (=tämä oli ohjaamon katto).
Harmillista vain, kuten voi olettaa ~60 vuoden aikana tapahtuvan, luonto oli tehnyt tehtävänsä. Auton rungon läpi kasvoi reiden paksuista leppää ja muuta mukavaa, mittaritaulusta tuli puunrunkoja läpi... kaikki oli vääntynyt ja/tai revennyt puiden runnoessa.
Sain jotain ehjää sentään mukaani todisteeksi. Ohjaamon kuoret. Samoja värkkejä (tai oikeammin niiden kopioita) voi nähdä mm. Tuntemattomassa sotilaassa.
Auton loppu runko jäi sinne tuolloin, eikä sitä olisi sieltä enää varmaan mikään pelastanutkaan ehjänä edes malliksi. Kaikki metalliosat on niin ohuita, että suuren osan on ruoste murentanut, puuosia ei paljoa muita enää ollutkaan kun tuo ohjaamon takaseinässä oleva lauta. Katto on estänyt sadeveden pääsyn kun ei ole ruostunut puhki, vaikka on jokunen luodinreikäkin tuossa kopin takaseinässä.
Matkansa pään tuo loppu runko on kohdannut tämän kesän aikana, kun tuo tontin kulma on raivattu ja tasoitettu... liekö kukaan edes huomannut... sen kun on vain työnnetty louhetta ja uutta pintamaata pajukon ylitse niin että rytinä käy.
"I reject your reality and substitute my own."
Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999.
Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999.