Läheiseltä pellolta löytyi kyseinen sormus, kovasti vaikuttaisi kultasormukselta. Kokoluokka on pikkurilli/nimetön. Pinta ei ole tasainen, vaan osittain taotun oloinen pienine kuhmuineen. Mitään kaiverruksia ei näy.
Alueella on ollut asutusta 1500-luvulta asti. Sattuiko löytymään joku vanhempi sormus vai onko sormuksien aikakausia jotenkin itse pääteltävissä?
Pelto-sormus. Miltä aikakaudelta?
Re: Pelto-sormus. Miltä aikakaudelta?
Onko sormusta putsattu tai kiillotettu?
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
On puhdistettu, muttei kiillotettu.
Löytöhetkellä:
Löytöhetkellä:
Paha mennä sanomaan. Kaikki kullat mitä mä olen pellosta nähnyt nostettavan ovat olleet ihan keltaisia suoraan pellosta nostettuna. Jos on kultaa, niin pitoisuus ei välttämättä ole kovin suuri, koska näyttäisi jonkin verran hapettumaa olevan kuvien perusteella ja kulta ei hapetu. ilppariin ilmoitusta tai sitten kultasepän litkuilla pystyy tarkistamaan sisältääkö kultaa.
Jaa että kultasepät pystyi sen tarkistamaan. Pitääpä käydä joskus kysäisemässä, että minkä hintainen operaatio on kyseessä. Voihan tuo olla ollut kullattu ja kultauksesta vain värinä rippeet jäljellä.smacine kirjoitti: ↑09 Heinä 2020, 22:23 Paha mennä sanomaan. Kaikki kullat mitä mä olen pellosta nähnyt nostettavan ovat olleet ihan keltaisia suoraan pellosta nostettuna. Jos on kultaa, niin pitoisuus ei välttämättä ole kovin suuri, koska näyttäisi jonkin verran hapettumaa olevan kuvien perusteella ja kulta ei hapetu. ilppariin ilmoitusta tai sitten kultasepän litkuilla pystyy tarkistamaan sisältääkö kultaa.
Ja tuo on oikeasti hyvä vinkki, että kaikki puhtaasta kullasta tehdyt olisi suoraan kiiltäviä. Kiitoksia avusta.
Eipä se kaikki kulta kiiltävää ole mutta keltaista on (paitsi valkokulta ) Pari vanhaa leimatonta kultasormusta nähnyt nostettavan niin melko himmeä oli kyllä pinta niissä mutta väri oli kullan keltainen eikä mitään hapettumia ollut.