Näyttää hyvältä! Itsellä on tuo Fiskarsin kenttälapio, joka tuntuu olevan hyvin vahvaa tekoa! Jos US-armeija tuolla kaiveli Vietnamin sodassa, niin ainakin Napalmin kestävän luulisi sen olevan
Itse hommasin omani tänään eräästä rautakaupasta. Kyllä helpottui valtavasti löytöjen nosto! Ja se onkin parasta kun reunat ovat terävät, voi lyödä juuret poikki .
Itse modaan vanhasta rautalapiosta ''pinpoint'' lapion . Lapio kokee pienennystä , lyhennystä ja muutenkin vähän ehostellaan ,että näyttää hyvältä ja toimii.
worderror kirjoitti:Itse modaan vanhasta rautalapiosta ''pinpoint'' lapion . Lapio kokee pienennystä , lyhennystä ja muutenkin vähän ehostellaan ,että näyttää hyvältä ja toimii.
Etkai siihen nyt mitään Pinpoint kapuloita asenna Kerros tarkemmin tuosta lapiosta ja laita kuvaa kun on valmis.
worderror kirjoitti:Itse modaan vanhasta rautalapiosta ''pinpoint'' lapion . Lapio kokee pienennystä , lyhennystä ja muutenkin vähän ehostellaan ,että näyttää hyvältä ja toimii.
Etkai siihen nyt mitään Pinpoint kapuloita asenna Kerros tarkemmin tuosta lapiosta ja laita kuvaa kun on valmis.
Ei kun siis lapiosta 'terästä' tulee ohut ja pitkä ,jotta saa kaivettua nätin pienen ja syvän kuopan. Kuvia voin laittaa kunhan hitsaus paikka vapautuu.
Tässäpä nytten kuvaa lapiosta , 71cm pitkä ja sopivan kevyt. Muut tavarat ovat mittasuhteen hahmottamiseksi.
Kuvassa on myös pääosin kaivuu varusteeni ,lapiot 3kpl ja puukko kivien ja juurin ronkintaan.(iso lapio ei ole käytössä)
Jep, kätevän näkönen vehe Itsellä samanlainen tuo pieni sininen viskarssin lapio. Tuolla kenttälapiollakin saa kyllä helposti juuret poikki kun käyttää vähän lyöntivoimaa
Aarteenmetsästäjä kirjoitti:Jep, kätevän näkönen vehe Itsellä samanlainen tuo pieni sininen viskarssin lapio. Tuolla kenttälapiollakin saa kyllä helposti juuret poikki kun käyttää vähän lyöntivoimaa
Kyllähän sillä on kaivellut . Itse käytän lähinnä tuota vihreää lapiota sen suuremman koon takia. Uskon sen , tuo lapioni lähinnä budjetti ratkaisu . Ei raaskinut koskaan ostaa 40e lapiota , uskon ,että tuolla pärjään hyvin pitkälle. Kärkeä ja reunoja pitää vähän teroittaa ,jotta juuret katkeavat herkemmin. Tuolla puukolla siis mm tökin isompia kiviä joita ei lapiolla saa helposti.
Luultavasti ihan eri kaliiberia tuo Fiskarssi , pitänee harkita jossain vaiheessa.
Tulipas haettua paikallisesta Prismasta Fiskarssin kenttälapio itselle joululahjaksi hintaan 44,9e. Kävi hyvä säkä ostaessa , varastossa sattui olemaan yksi ja ainoa lapio . Nyt se odottelee jouluaattoa kaapissa.
Tulipa ostettua ihan sattumalta Ruottin armeijan kenttälapio, Jyskän varastomyymälästä hintaan 8,90e. Varmaankin tuo Fiskars tulee hommattua jossain vaiheessa mutta onhan tuolle ruottinvehkeelle käyttöä vaikka autossa tai traktorissa.
Mitenkä on kestääkö tuo Fiskarssin kenttälapio oikein riuskoja otteita? Oma halpiskenttälapio meni menneen syksyn viimeisissä kaivuissa solmuun ja uuden lapion hankinta on nyt pakollista. Olen tuota Suomen armeijan puuvartista versiota katsellut varustelekassa 12 € olisi hintaa eli ei paha. Epäilen tuota fiskarssin taitto-ominaisuutta että alkaako nitkua muutaman kaivuukerran jälkeen? Kiinan mallissa sai varoa ettei mene sormien nahka nivelen väliin, oli näet hiukka klappia liitoksessa.
Oman kokemuksen perusteella Fiskarssi nitkuu vaan jos lukitusta ei kierrä loppuun asti ennen kaivamista. Kunnolla kiristettynä tuo vastike on todella tukeva.
Varmaankin myös takuu pelittää eli eiköhän tule uusi tehtaalta jos vikaa sattuisi olemaan...
Ei tuo sakujen lapiokaan varmaan ihan huono olisi. hintaa about kolmannes fiskarssista. Näyttäisi kestävän riskimmätkin otteet. Saako noita jostain halvemmalla?
Hyvin se Fiskarssi kestää, mutta tuosta taitettavuudesta en tässä hommassa ole vielä huomannut olevan juuri hyötyä. Ei sitä lapiota viitsi koko ajan olla taittelemassa. Eihän sitä muuta ennättäisi tekemäänkään, kuin koko ajan veivaamaan lapiota auki ja kiinni
Mulla on tommonen sakujen kenttälapio. Voi olla kopio, en ole varma.
Ei kovin kestävä. Kauhan ja varren pultti muistaakseni poikkesi ja kahvan ja varren mutteri löystyi jatkuvasti, joten vaihdoin nylokit kumpiinkin.
Teräviä liitoksia saa varoa, ettei nahka jää väliin. Tekee kipiää.
Aika väljä rakenne ja tuo lukitusmutteri löystyy helposti ja menee tukkoon maasta, kun sijaitsee varren alapäässä (vrt. Fiskars). Omastani korkkasi vielä kierteet ennen kuin routa antoi periksi.
Jos ei ole tarvetta taitella lapiota esim. reppuun, niin hommaisin jostain lyhytvartisen kiinteän pistolapion piippailuun.
Näin Walmartissa, Meksikossa oikeen ihanteellisen lapion eikä maksanutkaan, kuin alle 10 euroa. Tuntui jopa kenttälapiota keveämmältä. Jäi kuitenkin ostamatta.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0