Sanokaa, ettei tämä ole se mitä luulen!?
Sanokaa, ettei tämä ole se mitä luulen!?
Olen hieman häkeltynyt tästä mitä äsken löysin. Toivottavasti se on jokin maatalousesine.. Sopii silti ohuen hanskan kanssa etusormeen niinkuin.. no.. hanska
Pojan kanssa etsintää. Garrett AT Pro+XP Deus.
Re: Sanokaa, ettei tämä ole se mitä luulen!?
Meinaatko haarniskan rautahanskan osaa? Hyvinkin voisi olla... Stålhandske...
No sitäpä sitä!
On linnavuorta ja on viikinkireitillä.. kaikkea löydetty viime päivinä tuosta läheltä. Rautakaudeltakin puolenkymmentä esinettä. Mutta minne tämä ajoittuu? En ole koskaan nähnyt vastaavaa. Pronssia? Milloin siitä on tehty mitään muuta kuin kreikkalaiset keskivartaloon joskus 500-luvulla. Tämä on kuin ihan uusi edelleen. Mutta raskas ja keskiajalla varmasti oli muut materiaalit käytössä..?
Tähän vielä lisäherutuksena, että legendaarinen viikinkiretki jossa sotapäällikkö Egil kuoli Pälkäneen (Hauhon) Kyllönkoskella.. on sopivasti reitillä ja alle 18km päässä ja tarinassa kerrotaan Freygirin lähteneen sen jälkeen Vanajavettä pitkin.. no tämä löytyi Vanajaveden rantatörmästä, vanhasta lauttapaikasta.
Voisi olla Ilpparin paikka... Kyllä MV:n pitäisi tuo osata selvittää.
Yes, kyllä se Ilppariin meni.
Voisi olla vaikea käännellä sormia, jos niitit olisi noilla paikoilla. Varsinkin ton ylä puolella olevan niitin reiän kohdalla. Outo esine joka tapauksessa, ja toivottavasti selviää mikä se on. Hieno löytö, ja eipä ole tainnut ennen tulla vastaan.
Tuossa yläpuolella voisi olla niitti, ei saranointia varten, vaan topparina, ettei nivel pääse kääntymään yli. Näin ainakin joissain taisteluhansikkaiden uustuotantomalleissa näkyy olevan. Kämmenpuoli on usein avoin/nahkaa, kuten tässä.
MV Ranisen kommentti tuli: Erikoinen löytö. En osaa suoralta kädeltä sulkea pois panssarikäsinevaihtoehtoa, vaikka sellaiset löydöt ovat aniharvinaisia. Voi tuo olla jotain muutakin, mutta yritetään selvittää asiaa.
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Voisiko olla piilukkopistoolin perähela tai miekan kahvan ylähela
Noiden korvakkeiden taivutukset hieman hämäävät, tai ovat sitten taipuneet hajotessa, vaikka molemmissa onkin samanasteinen taivutus.
Noiden korvakkeiden taivutukset hieman hämäävät, tai ovat sitten taipuneet hajotessa, vaikka molemmissa onkin samanasteinen taivutus.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Paras vaihtoehtoteoria tähän mennessä.
Lähistöltä kaiken muun lisäksi löydettiin pari rautakautista nuolenkärkiaihiota.
Tuo voisi olla hevosenkengän naula. Kiinnostava löytö tuo ketjun ylin kuva. Pistäthän siitä lisää tietoa tänne kun selviää.
Useita nuolenkärkiä löytäneenä myös kiinnostaisi tietää mistä nuo voi tunnistaa kärjen aihioiksi. Alin näyttää ainakin omiin silmiin kengitysnaulalta. Niitä on tullut vastaan tuon kokoisinakin
Tässä yksi tunnistusavuksi:
Aloituskuvan löytö on hieno ja erikoinen
Tässä yksi tunnistusavuksi:
Aloituskuvan löytö on hieno ja erikoinen
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
-
- Metallinetsijä
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Talvikäyttöön tarkoitettu hevosenkenkänaula, jotta hevonen ei liukastelisi jäisellä tiellä. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 349713.jpg
- VeeVee
- Raavas Tonkija
Nykyisenkaltainen hokkikenkä eli hepan "nastarengas" ei ilmeisesti ole kovinkaan vanha keksintö? Ei ainakaan minun kelan alle ole sattunut muita kuin tavallisia nastattomia hevosenkenkiä eikä niissä ole ollut reikiä, joihin voisi nastat kiinnittää, kuten nykyaikaisissa hevosenkengissä.
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Nykyiaikaiset hokit ovat eräänlaisia pultteja, ja niissä on neliökanta jonka keskellä on kovametallipiikki. https://www.hevari.fi/kengitys/hokit.html#/page/1 Vaikea sanoa miten vanha keksintö, mutta hevostilalla asusteleva sukulainen on sanonut, että niitä oli 60-luvulla hänen lapsuudessaan.
Mielenkiinnolla seuraan, mitä tuosta "sormenpäästä" selviää!
Tämän naulan poistan tuolta luokitelluista nuolenkärjistä..
Tämän naulan poistan tuolta luokitelluista nuolenkärjistä..
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
-
- Metallinetsijä
Erehdyksiä sattuu paremmissakin piireissä näiden naulojen kanssa.
Kaikki varmaan tietää susiluolan paleoliittisen asuinpaikan, niin saman kohteen löytäjä oli muistaakseni ajoittanut hepokenkänauloja rautakautisiksi nuolenkärjiksi
Ketjun otsikon mukaisesti, voisi kyllä todeta nuolenkärkien osalta, että ei ne ei ole sitä mitä luulet, mutta kyllä ne nuolenkärjet vielä löytyy kun pitää kelan heilumassa!
En seurannut tätä lankaa tässä hetkeen, mutta tosiaan en ole näissä nuolenpäissä asiantuntija ja siksi kirjoitin vain mitä MV arkeologi ilppari-ilmoitukseen vastasi. Minun puolestani saa olla väärä arvio ja mennä ratsastuskerhon varusteisiin.
"sormesta" viestittelin myös Moilasen Mikon kanssa, mutta ei tullut sieltäkään tähän suurempaa viisautta. Arvoitus jatkuu.
Raninenko sen nuolenaihioksi totesi? Luulisi kyllä nämä tunnistavan. Näitä kengän nauloja löytyy kyllä metsistä irronneena, kengissä kiinni, sekä täysin käyttämättömiäkin.
Fisher F75 LTD
-
- Metallinetsijä
Jos oli Raninen, nii alkaa mies olemaan kesäloman tarpeessa
Itsellä myös samanlainen löytö,aika vihertävänä ,saa nähdä löydänkö sen jostain.Joskus oli täälläkin näytillä.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack