ACE 150 vs X-Terra 705

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Betro
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Huhti 2010, 08:52

ACE 150 vs X-Terra 705

Viesti Kirjoittaja Betro »

Terve. Olen uusi foorumilainen.
Sain päivitettyä vanhan ACE 150 uuteen X-Terra 705 ja ensimäiset kenttäkokeet tehty.
En nyt heti osaa sanoa että sainko jotain vastinetta rahoilleni. Turhia reikiä tuli niin kuin tuli ACE 150:kin.

Lauantain saldo, pari kruunukorkkia ja 1€ kolikko.

X-Terra 705 on ainakin raskaampi käyttää ja käsi väsyy nopeammin.
X-Terra 705 on myös huomattavasti monimutkaisempi käyttää. :roll:

Terv.Betro
Viimeksi muokannut Betro, 18 Huhti 2010, 20:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Minelab X-Terra 705
Garrett ACE 150
Garrett PRO-POINTER
Fiskars kapea istutuslapio
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tervetuloa vaan foorumille. Ihan ensimmäiseksi Herkkyyttä kannattaa aluksi pitää jossain 15-20 pykälää, noise cancel ja maahäiriönpoisto track asentoon, niin ei ainakaan tarvitse sitä itse hoitaa.

Kruunukorkit eivät yleensä lukitu, vaan luku pomppii niin maan perusteellisesti.

Opettele nuo euro rahojen id luvut ulkoa, niin jo vain alkaa helpottamaan.

Itse olen tuolla x-terrallani telkunnut ja en ole turhia kuoppia kaivanut juurikaan, aina sieltä kuopan pohjalta on jotain putkahtanut esille.

Kyllä täältä foorumilta melko varmasti saat avun laitteesi käyttöön liittyen, senkun vaan rohkeasti kysyt.

Laatuhan näissä minelabin laitteissa eniten painaa ja painoero ei ole kuin n. 100 gr tuohon aceen verrattuna. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Harjus
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Maalis 2010, 11:04

Re: ACE 150 vs X-Terra 705

Viesti Kirjoittaja Harjus »

Betro kirjoitti:Terve. Olen uusi foorumilainen.
Sain päivitettyä vanhan ACE 150 uuteen X-Terra 705 ja ensimäiset kenttäkokeet tehty.
En nyt heti osaa sanoa että sainko jotain vastinetta rahoilleni. Turhia reikiä tuli niin kuin tuli ACE 150:kin.

Lauantain saldo, pari kruunukorkkia ja 1€ kolikko.

X-Terra 705 on ainakin raskaampi käyttää ja käsi väsyy nopeammin.
X-Terra 705 on myös huomattavasti monimutkaisempi käyttää. :roll:

Terv.Betro
Joo mun ekalla piipparillani 705 x-terrallani on tunti piipattu, saldo 60senttiä kolikoina ja pullonaukaisin ,pirusti alumiinitölkinklipsejä uimarannalta. Kivaa hommaa tää on .Mut saitkos mitään suomenkielisiä ohjeita ? mä en saanut muuta kuin enkunkielisenä Villenkellosta mä oon ihan pihalla noitten säätöjen kanssa.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: ACE 150 vs X-Terra 705

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Harjus kirjoitti: Joo mun ekalla piipparillani 705 x-terrallani on tunti piipattu, saldo 60senttiä kolikoina ja pullonaukaisin ,pirusti alumiinitölkinklipsejä uimarannalta. Kivaa hommaa tää on .Mut saitkos mitään suomenkielisiä ohjeita ? mä en saanut muuta kuin enkunkielisenä Villenkellosta mä oon ihan pihalla noitten säätöjen kanssa.
Tilasin tuon rakkineeni myös tuolta Villenkellosta ja mukaan ei tullut mitään Suomenkielisiä ohjeita, mutta eipä sillä niin väliä ole, koska Englanti sujuu varsin mainiosti jo muutenkin. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Betro
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Huhti 2010, 08:52

Re: ACE 150 vs X-Terra 705

Viesti Kirjoittaja Betro »

mä en saanut muuta kuin enkunkielisenä Villenkellosta mä oon ihan pihalla noitten säätöjen kanssa.
Villenkellosta tuli osa suomennos "X-Terra 70" ohjeista. Osa sivuista puuttuu jos vertaa alkuperäiseen englannin kieliseen 705 manuaaliin. Se ero näissä 70 ja 705 ohjeissa vielä on että 705 manuaalissa käytetään kuvakkeita, kun taas 70 suomennoksessa käytetään nimiä. Eli, pitää miettiä ja selvittää mitä kuvaketta jokin sana tarkoittaa.
X-Terra 705 käyttöpaneelissa käytetään pelkkiä kuvakkeita.

ACE 150 kanssa pääsi nopeasti sinuiksi ja on edelleen mainio vehje. Toivon että pääsen myös tämän X-Terra 705 kanssa nopeasti sinuiksi.

X-Terra 705 kela hämmästyttää. Siinä on jokin muovinen "suoja" mikä on irti reunoistaan.
Onkohan se irroitettava ja vaihdettavissa? Jos on niin miten?
Onko kela vedenpitävä?
Minelab X-Terra 705
Garrett ACE 150
Garrett PRO-POINTER
Fiskars kapea istutuslapio
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: ACE 150 vs X-Terra 705

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Betro kirjoitti: X-Terra 705 kela hämmästyttää. Siinä on jokin muovinen "suoja" mikä on irti reunoistaan.
Onkohan se irroitettava ja vaihdettavissa? Jos on niin miten?
Onko kela vedenpitävä?
Sehän on irroitettava kelasuoja, joka suojaa itse kelaa kolhuilta. Kelasuojan pitäisi lähteä irti suht helposti ihan käsin ja voihan apuna käyttää varovasti vaikka voiveistä.

Aika ajoin olisi hyvä irroittaa kelansuoja ja puhdistaa sen väliin kertynyt lika, jottei laite ala temppuamaan, jos sinne pääsee jotain magneetista maa-ainesta.

Itse etsintäkela on vesitiivis ja noita kelasuojia saa hankittua alan liikkeestä tilaamalla. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Betro
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Huhti 2010, 08:52

Tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja Betro »

X-Terra 705 alkaa tulla pikkuhiljaa sinuksi ja alkaa vaikuttaa ihan mainiolta.
Alku hämmensi kun oli paljon säätöjä ja eri vaihtoehtoja, eikä tiennyt miksi niitä säätöjä pitää olla niin paljon. Mutta nyt niiden merkitys alkaa aueta.

Olen tehnyt muistilistaa metallien ID numeroista.

-6 Työkalu hylsyavain

2 Kultainen korvakoru

4 Kultainen korvakoru

8 Kultainen sormus

10

12

14

16 Tölkin korkki

18

20

22 Auton renkaan nasta

24 Korkki

26 Lasipullon repäisykorkki

28 10c kolikko

30 20c ja 1€ kolikko, Kruunukorkki

32 5c ja 50c kolikko, Kruunukorkki, Rannekello

34 Alkon kierrekorkki

36 Alkon kierrekorkki

38

40
Minelab X-Terra 705
Garrett ACE 150
Garrett PRO-POINTER
Fiskars kapea istutuslapio
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Sen minä ainakin tiedän, että terralle tuo 2e kolikko on aika paha löydettävä, koska se muistaakseni sijoittuu juuri tuonne repäisykorkin seutuville, ilmatestissä 2e kolikko antaa id luvun 24, mutta maassa luku ei välttämättä ole sama.

Id luvun 16 antaa tölkin repäisykorkin lisäksi myös pienehkö kultasormus, id luku 18 on ollut ainakin tähän mennessä tölkin repäisykorkki, id luvun 20 antaa hieman isompi kultasormus.

Tähän voisi lisätä, että tölkin repäisykorkin keksijä joutaa sinne ja syvälle. :x

5c kolikko ei anna itsellä lukua 32, varsinkaan jos se on muhinut maassa hetken aikaa, jolloin luku alkaa hyppia aika tavalla.

50c kolikko voi toisinaan hypätä yhtä lukua korkeammalle eli id luku 34, kruunukorkkeja en ole tuolla id luvulla kaivanut muistaakseni yhtäkään, koska kruunukorkit ruostuvat maassa, niin id luku alkaa yleensä hyppimään vähän minne sattuu.

1960 luvun hopeamarkat antavat maassa id luvun 38 ja kaikki id luvut 38 lähtien ovat hopealukemia, tuonne 44 lukemaan asti, yhtään hopeasormusta en ole tainut id luvulla 46 kaivaa.

Kaikki id luvut 38 tuonne 46 antavat nuo vanhemmat ja isommat kupari/hopearahat, tosin hopeinen 25 penninen voi antaa hyvinkin alhaisen id luvun, joten olen tupannut kaivamaan kaikki plussan puolelle menevät id luvut satoisalla pellolla.

Vaikka laite antaisi vaikkapa id luvun 38 tai enemmän, niin ei se aina 100% varmasti tarkoita, että maassa olisi jotain järkevää, koska iso pala alumiinia imitoi hopeaa oikein mainiosti.

Ehkä kannattaa painaa nämä neuvot mieleenne, niin teillä on jo heti paljon paremmat lähtökohdat terran mielenliikkeiden oppimiseen liittyen, toisin kuin minulla, joka periaatteessa aloitti terran opiskelun täysin tyhjältä pohjalta.

Toki tässä on jo ihan kivasti opittu vähän kaikenlaista, mutta vielä tässä terrassa on paljon opeteltavaa, toviksi jos toiseksikin. :)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
R Lagus
Metallinetsijä
Viestit: 139
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:13
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja R Lagus »

No niin. Piti tähän ketjuun lisätä omia kokemuksia noihin id lukuihin tuota pikku kelaa käytettäessä.
Se ompi jo omanlaisensa tapaus. Eli kun käytössä on tuo 6" 18khz kela
esim isot kuparikolikot antavat melkein aina id:n 48, mikä normaalisti on noille "hotrockseille" tai ruosteiselle raudalle, paitsi että signaali ei hypi ollenkaan. Joten kannattaa olla tarkkana ettei sitä discriminoi, tai menettää aika paljon löytöjä :?
-X-Terra 705
-Deus
-Fiskars-
-Liian vähän aikaa-
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Ei kannata liikaa tuijottaa noita ID lukemia, saattavat hämätä todella paljon. Löysin yhdellä reissulla pullonkorkin ja markan joilla oli samat ID lukemat :) Se kertoo jotain jos ääni on selkeä ja yhdenäinen + lukema pysyy about samana edestakaisin kun heiluttelee kelaa.

Käytän omassa piipparissa discriminointia vain raudan eliminoimiseksi ja kaivan kaikki hyvältä kuulostavat signaalit oli ID ihan mitä tahansa.
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Vastaa Viestiin