Suuret kiitokset kaikille muille mukana olleille, paitsi niille, jotka eivät peittäneet kuoppiaan kunnolla ja/tai tasoittaneet multakokkareita. Sikäli kuin oikein näin, niin lähipellosta niitetään naudoille tuorerehua ja yli viiden sentin multakokkareista niittosilppuri ottaa osan rehun sekaan. Eräskin puna-mustaruutupuseroinen mies peitti kuoppansa aika heikosti ja jätti kuopan reunalle isoja multapaakkuja. Murr murr.
Muuten oli miitti oikein onnistunut kaikin puolin, ellei sitten pieneksi miinukseksi lasketa arvolöytöjen vähyyttä.
Itse löysin suurimmaksi osaksi vain ruostunutta rautaa, kooltaan sentin mittaisesta, millin paksuisesta rautalangan pätkästä hevosenkenkään. Niiden väliin mahtuu naulaa, ruuvia, mutteria ym. Pienoiskiväärin lyijykuulia ja messinkihylsyjä löytyi muutama. Paras löytö oli vanhasta kirjasta irronnut lukitusklipsi, materiaali ilmeisesti kupari. Patti-niminen mies löysi samalta alueelta lähes identtisen klipsin. Koko on molemmissa sama, mutta minun klipsissäni on yksi reikä enemmän ja takaa puuttuu metallisuikale, jolla klipsi on kiinnitetty nahkahihnaan. Klipsit ovat luultavasti peräisin samasta kirjasta, vaikka niissä onkin hienoinen ero, ero joka luultavasti johtuu senaikaisesta valutekniikasta. Klipsin takapuolella näkyy maanmuokkauskoneen tekemiä naarmuja.
Klipsin koko 3x20x45 mm, paino 5,92 g.
Patin löytämä on kuvassa vasemmalla ja minun löytämäni oikealla.
Netistä löytyy hakusanoilla "kirjan lukitusklipsi" kuvia klipseistä ja niiden käyttötavoista.
Kuvassa "klipsi käytössä", klipsini roikkuu vanhassa Raamatussa