Minkä vehkeen kärki?
Re: Minkä vehkeen kärki?
Tukki keksi josta käyrä piikki katkennut?
edit, eiku ei, mittakaava, liian pieni sellaiseksi
edit, eiku ei, mittakaava, liian pieni sellaiseksi
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
-
Sitä keksin tapaista itsekin mietin, mutta koko ja löytöpaikka ei oikein sovi.
-
Tuli mieleen, että oisko kalastushommissa voitu käyttää tollasta pienempää keksin tapaista, esim. Verkkoja käsiteltäessä?
-
Ei oikein natsaa kalastus puolellakaan.
Jonkinlainen sompan kärki tms. ?
Jonkinlainen sompan kärki tms. ?
Voisiko tuo olla kaskenpoltossa käytetty rikkimennyt palohaka?
Palohaat kait on ollut kyläseppien takomia, mutta tämän tyylisiä ne kait on ollut:
Palohaat kait on ollut kyläseppien takomia, mutta tämän tyylisiä ne kait on ollut:
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Garrett Pro-Pointer
-
Onko noi Palohaat ollut tollasia vähän pienempiä?
Minusta ne on vielä isompia kuin keksit.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Vaikea sanoa kun en ole asiantuntija. Minä vain heittelen kaikenlaisia arvauksia foorumille, keskustelua herättämään.linebacker kirjoitti:Onko noi Palohaat ollut tollasia vähän pienempiä?
Mutta jos miettii kaskenpolttamista työnä, jossa on ollut töissä miehiä, naisia ja lapsia, ja kaskenpoltto on ollut jopa useita päiviä kestänyt työ, niin silloin kai työvälineet on ollut kevyitä mutta juuri ja juuri kestäviä. Jos puuvarren päässä olisi kovin raskastekoinen koukku, niin sillä tuskin jaksaisi kiskoa palavia puita kovin montaa tuntia.
Tässä on kansallisromanttinen Eero Järnefeltin maalaus Raatajat rahanalaiset -maalaus kaskenpoltosta, josta voi ehkä saada käsitystä millaisesta työstä on ollut kyse:
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Kyllä se on keksi. En tiedä miten suuria ne teilläpäin ovat, mutta monet mitä olen nähnyt ovat juurikin tuota kokoluokkaa, toki ohut varsi tuossa on ollut. Keksejä oli myös lyhyemmillä varsilla, ei ne kaikki ole olleet kaksimetrisiä. Onko löytö metsästä vai vesistön varrelta? Jos vettä ei ole ihan lähellä, löytöpaikan lähellä on voinut olla joskus uittokouru, niillä työskennellessä käytettiin lyhyitä keksejä.
Jos 1,5cm on tuo reijän halkaisija, niin aika ohut on varsi ollut. Vai olisiko siitä murtunut pois jotain?
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
-
Kokonsa ja myös näkönsä puolesta muistuttaa hyvin vanhaa sompan (suksisauvan) kärkeä.
Olen jossain nähnyt samanlaisen tuomion saanutta esinettä, kun vaan muistaisi missä ja milloin.
Olen jossain nähnyt samanlaisen tuomion saanutta esinettä, kun vaan muistaisi missä ja milloin.
-
Kiitos vastauksista, rupeen kyl taipumaaan tohon sompateoriaan, nyt kun ajattelee kokoa jne. Täällä seuduilla tukinuitto kuulostaa aika eksoottiselta, kaskenpolttogeimi on ollut enemmänkin sisämaan heiniä, korjatkaa jos olen väärässä? Löytöpaikka keskeltä varsinais-suomalaista peltoa.