Ei kysymys ole siitä.
Itse pidin lähinnä huvittavana sitä, että olen olen vuonna 2013 pistänyt lunastukseen rikkinäisen tulusraudan kahvan, joka verrattain "yleinen". Siitä maksettiin silloin sama summa, kuin tästä oikeasti harvinaisesta kolikosta.
Kyllä mä vähän tämän tyylistä kysymystä odottelinkin, ja oli siinä ja siinä, että kehtaanko tuota kolikkoa ylipäätään lunastuttaa.
Mutta edelleen toistan itseäni, että ehkä mielekkäämpi käytäntö voisi olla palauttaa dokumentoinnin jälkeen löytäjälle. Vaikka esine sittemmin tuhoutuisi tai olisi rahallisesti arvoton, niin olisi ainakin tiedot talletettu.
Eikä olisi kellään napisemista, ei löytäjällä, eikä virastolla.
Löytöarvo kolikolla on itsellenikin paljon suurempi, kuin se raha.
Vuoden loppu ja seuraavan alku.
Re: Vuoden loppu ja seuraavan alku.
-Garrett AT Pro.
-Garret Pro pointer
Vanhin kolikko: 1 Penny - Aethelred II (978-1016)
Vanhimmat esineet: Pronssinen tulusrauta v.900 jkr, Viikinkiaikainen ketjunkantaja, viikinkiaikainen hihnanhela, tasavartisen soljen katkelma, yms.
-Garret Pro pointer
Vanhimmat esineet: Pronssinen tulusrauta v.900 jkr, Viikinkiaikainen ketjunkantaja, viikinkiaikainen hihnanhela, tasavartisen soljen katkelma, yms.
-
- Metallinetsijä
en kysynyt sillä että pitäisin esineiden lunastukseen laittamista mitenkään vääränä vaan kiinnosti mikä olisi ollut mielestäsi käypä lunastussumma.tuohon lunastussummaanhan vaikuttaa myös löytöpaikka ja jos vaikka mitkä muutkin asiat.
Vaikea vastata tuohon, koska en arvionut kolikon arvoa itselle rahassa. Tästä voidaan jankata vaikka lopun ikää.
Mulle on ihan sama, vaikka olisi ilmoitettu löytyneen liian läheltä muinaisjäännösaluetta, ja löytö otetaan lahjoituksena. Se ei vähennä löydön harvinaisuutta, eikä sitä riemua, että itse sen löysin.
Olisihan se hienoa, jos lunastussummat olisivat valtavat, mutta eipä tässä maassa rehellisellä työllä rikastu, saati sitten harrastuksilla
Ja pahat puheet lunastuksista, niiden vähyydestä, tai siitä, kuinka suuria summat on ennen olleet, ei lopu ikinä.
Siitä pitää huolen myös perisuomalainen perinne, kuinka kateus voittaa kiimankin
Mulle on ihan sama, vaikka olisi ilmoitettu löytyneen liian läheltä muinaisjäännösaluetta, ja löytö otetaan lahjoituksena. Se ei vähennä löydön harvinaisuutta, eikä sitä riemua, että itse sen löysin.
Olisihan se hienoa, jos lunastussummat olisivat valtavat, mutta eipä tässä maassa rehellisellä työllä rikastu, saati sitten harrastuksilla

Ja pahat puheet lunastuksista, niiden vähyydestä, tai siitä, kuinka suuria summat on ennen olleet, ei lopu ikinä.
Siitä pitää huolen myös perisuomalainen perinne, kuinka kateus voittaa kiimankin

Viimeksi muokannut Lintsi, 22 Kesä 2017, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Garrett AT Pro.
-Garret Pro pointer
-Garret Pro pointer
http://www.icollector.com/Byzantine-Emp ... n_i8604937fuldamobil kirjoitti:ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä olisi ollut mielestäsi oikea lunastussumma?
1000-1500 egua tuossa kunnossa.
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Käypä hinta markkinoilla, tietty 

Kolikko/esine/tms yleisille markkinoille ja museo ostaa sieltä haluamansa! Huutokaupasta saatu raha, komissio ja loput löytäjälle + maanomistajalle? Fifty/Sixty? Vai miten se meni??
Yhdestäkin esim turun rahasta löytäjälle paukahtaisi noin 5000 tuolla kaavalla tilille (tämä kaavasiis yleisessä käytössä tuolla SUURESSA maailmassa) niin johan olis järkeä ilmoitella löytöjä.
Ei kukaan meistä MITÄÄN rahan päälle ymmärrä, kunhan on hauskaa!!!

Yhdestäkin esim turun rahasta löytäjälle paukahtaisi noin 5000 tuolla kaavalla tilille (tämä kaavasiis yleisessä käytössä tuolla SUURESSA maailmassa) niin johan olis järkeä ilmoitella löytöjä.
Ei kukaan meistä MITÄÄN rahan päälle ymmärrä, kunhan on hauskaa!!!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
Jo on taas huikea löytö, viime päivinä ollut useita
Onnittelut tästäkin!
Onnittelut tästäkin!
Vanhin ruåtsalainen Kristian II klippinki v. 1513 - 1523
Vanhin venäläinen 3kpl tipparaha n. 1700-luku
SME Satakunta
2017 Deusia ulkoilutettu yhteensä 164km (sports tracker)
Vanhin venäläinen 3kpl tipparaha n. 1700-luku
SME Satakunta
2017 Deusia ulkoilutettu yhteensä 164km (sports tracker)