Tällainen löytyi paikalta, jossa on ollut talo ainakin vielä 50-luvulla. Mahtaa olla jonkun sotamuisto, mutta omituinen löytö silti. Nuo merkinnät kyllä kiinnostaisi tietää mitä tarkoittavat.
Merkinnät: 203
2JnF. Ers. Btl36
Takana olevat O-kirjaimet ovat varmaan verityyppi.
Kunhan löydän kirjat niin kerron mitä merkissä lukee. Joka tapauksessa J tarkoittaa Infanteri ( jalkaväki ) Saksassa kirjoitettiin isolla J:llä. nF pitää tutkia.
Ers. Btl tarkoittaa Ersatz batallion eli täydennys pataljoona. 203 on henkilön numero.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Mitä olen sotahistoriasta selville saanut, niin tokkopa on ollut einzatgruppenin porukkaa suomessa!
Valaistusta asiaan: Einsatzgruppen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
ärkoo kirjoitti:Kunhan löydän kirjat niin kerron mitä merkissä lukee. Joka tapauksessa J tarkoittaa Infanteri ( jalkaväki ) Saksassa kirjoitettiin isolla J:llä. nF pitää tutkia.
Ers. Btl tarkoittaa Ersatz batallion eli täydennys pataljoona. 203 on henkilön numero.
Okei, mahtavaa että löytyy tuota tietoa. Jäisi meikäläisellä selvittämättä muuten! Eli: Toinen Jalkaväki(nF?) Täydennys pataljoona 36. Onkohan tämän levyn omistaja saanut uuden tuntolevyn ja antanut tämän pois vai minkähänlainen tarina lienee. Että onko aivan tavatonta löytää tällaisia sotamuistoja kaukaa rintamalta noin yleensä?
En ole vielä löytänyt kirjaani joten nF jää myöhemmäksi.
Suomessa kun annettiin tuntolevy niin se säilyi samalla henkilöllä koko sodan ajan.
Saksassa taas kun henkilö siirrettiin toiseen joukko-osastoon niin annettiin uusi tuntolevy. Olen löytänyt Lapista useita blanko-tuntolevyjä.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
iron maden kirjoitti:Mitä olen sotahistoriasta selville saanut, niin tokkopa on ollut einzatgruppenin porukkaa suomessa!
Valaistusta asiaan: Einsatzgruppen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
Onneksi vaikuttaisi löydön olevan kaukana näistä ihmisten irvikuvista