Kalliotaidetta ym. lidarkuvissa
-
- Metallinetsijä
Re: Kalliotaidetta ym. lidarkuvissa
Saattaa puutarhurit olla nyreissään jos heidän puupuistoa lähtee kaivelemaan. Paikalla näkyy olevan arboretum joten se selittäisi jos paikalla vähän maata käännetty, ja vaikka muutama kivikin.
Siis ihan Malmi vaan? Aika vaikeaa, kun se on niin rakennettu.Vähän turhan kaukana vaan ovat.
Tältä minun alueelta tarkoitin
Viimeksi muokannut piipparta, 16 Maalis 2017, 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos ei ihan Malmilta löydy, niin ainakin Haltiavuori-Silvola-alueella riittää piipparointia. Samoin Keravanjoen varsi jne. Voin kyllä katsoa vielä Malmilta, jos haluat. Sit on vielä se Tattariharjun viereinen metsikkö, kuva edell.sivulla.ThePiippailija kirjoitti:Mullekin saa kattella tältä alueelta jonkun varman paikan jos viitsii niin käyn tsekkaamassa heti kun lumet lähtee. Täältä on ainakin kivikautista löytynyt aikas paljon.
- ThePiippailija
- Kunniajäsen
Oulun eteläisen alueella vaikutan, et ilmeisesti hokannut tota mun paikkakuntaa eli Haapavesi ja sen lähiympäristö.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Nyt oli niin paljon kiinnostavuutta edellisissä viesteissä, että palaan niihin, kun on illemmalla aikaa ehkä koneella istua. Nyt tarttee käydä p...alla ja lähteä töihin, mutta ajankin tuon simonkallion kivikolmion kautta. Käyn siis ihan vaan katsomassa, miltä paikka silmällä näyttää...
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Päivän naurut irtos
Kiitos Taurus!!
Mittää mistää tiijä...
No, simonkylän kivikolmio on katsastettu. Eihän nuo kivet tuossa lidarissa ihan tarkassa kolmiossa ole, eikä ne oo sitä siellä mettässäkään. Ensinnäkin, edelleen ihmettelen tuota, miten kivet jää / on jääneet usein korkeille paikoille? Tuossa on sellainen "semimäki/kukkula", jolla on paljon monen kokoisia kiviä. Tuolla yhdellä rinteellä on enemmän myös pienempiä kiviä, ihan niinkuin metsäaluetta olis reunustettu. Osa kivistä on selvästi hiljan siirretty ja varmaan niitä on "arboretumia" tehtäessä siirrelty tarpeen mukaan. Kuten tässä kuvan "kivikolmiossa", joka on itse asiassa varmaan siinä "vasemman silmän kohdalla".
http://s1310.photobucket.com/user/jarpa ... ort=6&o=20
Samassa pari muuta kuvaa paikan päältä. Täytyy siellä kyllä varmaan käydä kuivan kelin aikaankin ajan kanssa vielä vähän katselemassa...
http://s1310.photobucket.com/user/jarpa ... ort=6&o=20
Samassa pari muuta kuvaa paikan päältä. Täytyy siellä kyllä varmaan käydä kuivan kelin aikaankin ajan kanssa vielä vähän katselemassa...
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Aihe on mielenkiintoinen, joten jos sinulla piipparta on Kuopion, Iisalmen tai Vieremän seudulta laittaa esimerkkiä, niin voin käydä tutkimassa kohdetta tarkemmin maastossa.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Kiitos myös Taurukselle. Vaikka minusta tuo näyttää selvästi muumilaakson möröltä, selkeä todiste suomea muinoin asuttaneesta muumikansasta.
-Aka Sorex Pro
No niin, nyt "on paremmin aikaa", kun pääsin töihin
Edellisistä viesteistä poimmittuja kohtia:
- rakennettua on tämä tienoo joo, mutta varmaan täälläkin sytystulppien ja sillipurkkien välistä vois jotain kiinnostavaakin löytää, ei vaan taho jaksaa, kun on tosiaan niin paljon tuoretta sälää maastossa myös
- tattariharjun metsikkö on mulla kyllä listalla, että siellä pitää käydä. Varmaan puolustuspesäkkeitä siellä on mutta ei noita pieniä tai isoja metsiä kauheesti näillä main ole, joten kaikki on koluttava
- se haltiavuori keskuspuistossa vaikuttaa myös kiinnostavalta. Ylipäätään on muutenkin tehnyt mieli enemmänkin "samoilla" siellä - on siellä kuulemma ketunpesiäkin..
- ehkä tehdään vielä vaikka "kimpparetki Rasvattoman" kanssa? Olis kyllä kiva tietää, milloin sekin nyppylä on tullut oikeastaan niinku merestä esiin. Siis koko tää aluehan on toki vanhaa merenpohjaa. Savimaton paksuus suutarilan alueellakin on kai keskimäärin 17m. Silti paikoitellen kallioitakin näkee.
- onko tuosta "viikinkiveneen" löydöstä mitään mainintaa missään perimätiedon lisäksi?
- Se keravanjoen ranta ja etenkin ne isot niityt siltamäen ja tuusulanväylän välissä on kaikki suht "keinotekoista luontoa". Olkoonkin, että olen keravanjoen rannalta (toistaiseksi) vanhimman löytöni tehnyt, niin nuo rannat voi antaa todella hyviä signaaleja, minkä jälkeen kaivat 40cm kuopan, josta nousee hyvin säilynyt sillipurkki. Mullon käsitys, että noita rantoja on muokattu kaatopaikkajätteellä. Niin paljon sieltä nousee - kaatopaikka-kamaa. Ne niitytkin, ne tehtiin tehtiin 70-luvun puolivälissä tod näk viikin paskapuhdistamon tavarasta. ***** haisi koko kesän, kun sinne kuormia ajoivat. Ja seuraavana keväänä kaikki kummut kasvoivat reippaasti tomaattia, jonka siemen siis ei ihan heti pilalle mene. Kaverit keräili kovasti tomaatteja siellä, mutta toiset vähän naureskeli, että "*****-tomaatteja"... Joo mä oon tolla seudulla asunut 45 vuotta ja tiedän jotain seudun historiasta, mutta näistä 1700-luvun teloituksista en muista kuulleeni. Mihis ne liittyi - onko jossain mustaa valkoisella tästä kenties..?
Aiheet vähän ehkä rönsyilee lidarkuvista, mutta kyllä tässä niistäkin on kyse ja vähän saa aina rönsyilläkin..?
Edellisistä viesteistä poimmittuja kohtia:
- rakennettua on tämä tienoo joo, mutta varmaan täälläkin sytystulppien ja sillipurkkien välistä vois jotain kiinnostavaakin löytää, ei vaan taho jaksaa, kun on tosiaan niin paljon tuoretta sälää maastossa myös
- tattariharjun metsikkö on mulla kyllä listalla, että siellä pitää käydä. Varmaan puolustuspesäkkeitä siellä on mutta ei noita pieniä tai isoja metsiä kauheesti näillä main ole, joten kaikki on koluttava
- se haltiavuori keskuspuistossa vaikuttaa myös kiinnostavalta. Ylipäätään on muutenkin tehnyt mieli enemmänkin "samoilla" siellä - on siellä kuulemma ketunpesiäkin..
- ehkä tehdään vielä vaikka "kimpparetki Rasvattoman" kanssa? Olis kyllä kiva tietää, milloin sekin nyppylä on tullut oikeastaan niinku merestä esiin. Siis koko tää aluehan on toki vanhaa merenpohjaa. Savimaton paksuus suutarilan alueellakin on kai keskimäärin 17m. Silti paikoitellen kallioitakin näkee.
- onko tuosta "viikinkiveneen" löydöstä mitään mainintaa missään perimätiedon lisäksi?
- Se keravanjoen ranta ja etenkin ne isot niityt siltamäen ja tuusulanväylän välissä on kaikki suht "keinotekoista luontoa". Olkoonkin, että olen keravanjoen rannalta (toistaiseksi) vanhimman löytöni tehnyt, niin nuo rannat voi antaa todella hyviä signaaleja, minkä jälkeen kaivat 40cm kuopan, josta nousee hyvin säilynyt sillipurkki. Mullon käsitys, että noita rantoja on muokattu kaatopaikkajätteellä. Niin paljon sieltä nousee - kaatopaikka-kamaa. Ne niitytkin, ne tehtiin tehtiin 70-luvun puolivälissä tod näk viikin paskapuhdistamon tavarasta. ***** haisi koko kesän, kun sinne kuormia ajoivat. Ja seuraavana keväänä kaikki kummut kasvoivat reippaasti tomaattia, jonka siemen siis ei ihan heti pilalle mene. Kaverit keräili kovasti tomaatteja siellä, mutta toiset vähän naureskeli, että "*****-tomaatteja"... Joo mä oon tolla seudulla asunut 45 vuotta ja tiedän jotain seudun historiasta, mutta näistä 1700-luvun teloituksista en muista kuulleeni. Mihis ne liittyi - onko jossain mustaa valkoisella tästä kenties..?
Aiheet vähän ehkä rönsyilee lidarkuvista, mutta kyllä tässä niistäkin on kyse ja vähän saa aina rönsyilläkin..?
[quote=]
[/quote]
Ihan selkee ukkeli tuossakin. Kaulus viittaisi 1700-lukuun.
[/quote]
Päivän naurut irtos
Kiitos Taurus!![/quote]
Itte näin se näin :
Oulun eteläisen alueella vaikutan, et ilmeisesti hokannut tota mun paikkakuntaa eli Haapavesi ja sen lähiympäristö.
Aivan, kun laitoit, että samalta alueelta, käsitin sen viittaavan Malmiin, kun sen ympäristöstä oli juuri niitä paikkoja. Mutta hienoa, että löytyy kiinnostuneita, koska tämä aihe on aika ns. neitseellinen arkeologian parissa. Oulun seudulla on varmasti kaikkea mielenkiintoista ja mitähän välimatka on Portimonkosken vaaralle? Se näyttäisi nimittäin merovingiaikaisen kuninkaan muotokuvaveistokselta koko vaara. Siellä on aika varmasti paljon piippailtavaa . Voin katsoa sitä Oulun seutua kunhan olen vetänyt kahvit naamaan.
Yksi seikka jäi vaivaamaan tuossa Jarpan kuvassa. Siis onko se kivikuva silmän vai sen laittamani punaisen merkin kohdalla? Nimittäin itse tarkoitin niitä kiviä sen punaisen merkin paikkeilla. Jos nuo kivet on "toisen silmän" kohdilla niin voi vatsaväänne, nekään ei ole siellä sattumalta.
mutta näistä 1700-luvun teloituksista en muista kuulleeni. Mihis ne liittyi - onko jossain mustaa valkoisella tästä kenties..?
Luulen, että liittyy Isovihaan. Silloinhan suurinpiirtein loput alkuperäisistä miehistä- ne, jotka olivat selvinneet Ruotsin ym. sodista ja nälänhädästä, tapettiin ja naiset raiskattiin. Silloin koko Suomen alueella oli joidenkin arvioiden mukaan vain noin 150 000 asukasta, plus miehittäjät tietty. Pääosa noista 150 000 oli naisia ja lapsia. Siltä ajalta nimenomaan juontuu runsas N1c, mikä ei suinkaan ollut se alkuperäinen suomalaisten haplo.Aihe ei ole poliittisesti korrekti tietenkään, kuten olette huomanneet tässäkin ketjussa hyökkäilyistä Suomen arjalais/germaanihistoriaa tai aryan-historiaa esiintuovia kohtaan.
Siltamäen kaakkoispuolella sijaitsee Lestimäki, joka on ollut 1700-luvulla mestauspaikka. Silloin alue on ollut metsää kaukana kaupungista. Mestattavat kerättiin Töyrynummentien ja Kytöpolun risteyksen tuntumaan odottamaan vuoroaan. Ruumiit haudattiin Ödetsängeniin, Siltamäen ala-astetta vastapäätä olleelle hiekkakuoppa- ja peltoalueelle.[
https://fi.wikipedia.org/wiki/Siltam%C3%A4ki
Vaiettu kansanmurha.
[/quote]
Ihan selkee ukkeli tuossakin. Kaulus viittaisi 1700-lukuun.
[/quote]
Päivän naurut irtos
Kiitos Taurus!![/quote]
Itte näin se näin :
Aivan, kun laitoit, että samalta alueelta, käsitin sen viittaavan Malmiin, kun sen ympäristöstä oli juuri niitä paikkoja. Mutta hienoa, että löytyy kiinnostuneita, koska tämä aihe on aika ns. neitseellinen arkeologian parissa. Oulun seudulla on varmasti kaikkea mielenkiintoista ja mitähän välimatka on Portimonkosken vaaralle? Se näyttäisi nimittäin merovingiaikaisen kuninkaan muotokuvaveistokselta koko vaara. Siellä on aika varmasti paljon piippailtavaa . Voin katsoa sitä Oulun seutua kunhan olen vetänyt kahvit naamaan.
Yksi seikka jäi vaivaamaan tuossa Jarpan kuvassa. Siis onko se kivikuva silmän vai sen laittamani punaisen merkin kohdalla? Nimittäin itse tarkoitin niitä kiviä sen punaisen merkin paikkeilla. Jos nuo kivet on "toisen silmän" kohdilla niin voi vatsaväänne, nekään ei ole siellä sattumalta.
mutta näistä 1700-luvun teloituksista en muista kuulleeni. Mihis ne liittyi - onko jossain mustaa valkoisella tästä kenties..?
Luulen, että liittyy Isovihaan. Silloinhan suurinpiirtein loput alkuperäisistä miehistä- ne, jotka olivat selvinneet Ruotsin ym. sodista ja nälänhädästä, tapettiin ja naiset raiskattiin. Silloin koko Suomen alueella oli joidenkin arvioiden mukaan vain noin 150 000 asukasta, plus miehittäjät tietty. Pääosa noista 150 000 oli naisia ja lapsia. Siltä ajalta nimenomaan juontuu runsas N1c, mikä ei suinkaan ollut se alkuperäinen suomalaisten haplo.Aihe ei ole poliittisesti korrekti tietenkään, kuten olette huomanneet tässäkin ketjussa hyökkäilyistä Suomen arjalais/germaanihistoriaa tai aryan-historiaa esiintuovia kohtaan.
Siltamäen kaakkoispuolella sijaitsee Lestimäki, joka on ollut 1700-luvulla mestauspaikka. Silloin alue on ollut metsää kaukana kaupungista. Mestattavat kerättiin Töyrynummentien ja Kytöpolun risteyksen tuntumaan odottamaan vuoroaan. Ruumiit haudattiin Ödetsängeniin, Siltamäen ala-astetta vastapäätä olleelle hiekkakuoppa- ja peltoalueelle.[
https://fi.wikipedia.org/wiki/Siltam%C3%A4ki
Vaiettu kansanmurha.
Viimeksi muokannut piipparta, 16 Maalis 2017, 18:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Joo siis se "Sun kolmio" on yhdeltä sivulta vähän niinku metsän rajaa ja toinen sivu muutama satunnainen kivi ja kolmatta sivua en kyllä erottanutkaan. Kivikolmio "minun kuvassa" oli siinä vähän ylempänä - about "silmän" hujakoilla. Siinä oli kolme kiveä yhteen suuntaan ja neljä toiseen ja kolme-neljä kiveä kolmas sivu. En oo varma oliko useampi kivi vai yhdestä lohjenneita osia. Nekin oli rinteessä, mutta ikäänkuin "aukiolla", missä oli penkkejä muutenkin. Tuntui kyllä, että ne ei siinä oo edes kymmeniä vuosia olleet...
Mutta ei se mitn. Mielelläni minä käyn näitä ihmettelemässä ja täytyy tuollakin tosiaan käydä keväämmällä uusix. Kun niin lähelläkin on.
Mutta ei se mitn. Mielelläni minä käyn näitä ihmettelemässä ja täytyy tuollakin tosiaan käydä keväämmällä uusix. Kun niin lähelläkin on.
Joo siis se "Sun kolmio" on yhdeltä sivulta vähän niinku metsän rajaa ja toinen sivu muutama satunnainen kivi ja kolmatta sivua en kyllä erottanutkaan.
Luulen, että tarkoittamani varsinainen kolmiomainen muodostelma on maan alla.
Luulen, että tarkoittamani varsinainen kolmiomainen muodostelma on maan alla.
Aika mielenkiintoista seutua ja paljon kaikenlaista, jota voisi tutkia tarkemmin. Siellä on Vattukylässä mm. kolmiomainen kohouma, josta mielikuvituksella voisi hahmotella jopa pyramidimaista rakennelmaa. Sen pohjoispuolella on kalliokasvoveistos, jonka alue on merkitty muinaisjäännökseksi. Kolmiokalliossa on kuoppia ja kohoumaa, mitkä kannattaa piippailla huolella. Ortokuvassa alue on peltoa. Jatkan tsekkailua.ThePiippailija kirjoitti:Oulun eteläisen alueella vaikutan, et ilmeisesti hokannut tota mun paikkakuntaa eli Haapavesi ja sen lähiympäristö.
Tuossa kolmiokallion ja sen pohjoispuolella sijaitsevan muinaisjäännöksen koillispuolella on jotain syvempää viivamaista kuviota peltoalueella, samantyylistä kuin Jaamankankaalla. Ehkä kannattaisi sekin alue piippailla.
Tässä nyt muutamia, joita voisi tsekkailla. Aakonvuori jo ihan etymologian perusteella, mutten merkannut sitä. Tuo kolmiokohouma on siitä mielenkiintoinen vielä, että sen sivu on suunnilleen 666m, mikä on 2x 333 ja tyypillisiä 30 asteen mittoja, mitä käytettiin muinaisen Suomen asuttamisessa. Juontuu Sumeriasta ja Kemi-Egyptistä. Ranskan tiedeakatemia kävi mm. astelukumittailemassa Aavasaksaa aikoinaan, ihan saman periaatteen mukaisesti. Suomalaisarkeologeille ei ilmeisesti vaivauduttu kertomaan, mistä oli viime kädessä kysymys.
Viimeksi muokannut piipparta, 16 Maalis 2017, 19:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Mitä mieltä piipparta on tästä kuvasta ? Olisiko tässä isoisän isoisän isoisän paanusta rakentama viikingi tyyppinen ainut vanajan pohjassa oleva vene ? Se olis tuon punaisen pisteen kohdalla
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Sitä mieltä minäkin olen
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
En vieläkään täysin ymmärrä, miten tuo lidar-kuvaus toimii, ja se kiusaa minua. Näyttääkö se muka myös maan alla olevat kivet? Epäilen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Laserkeilausjarpat kirjoitti:En vieläkään täysin ymmärrä, miten tuo lidar-kuvaus toimii, ja se kiusaa minua. Näyttääkö se muka myös maan alla olevat kivet? Epäilen.
Lidarkuvia ortokuviin vertaamalla voisi päätellä, että paksu peltomaa estää näkyvyyden, samoin sankka metsä, mutta harvat kankaat ja muut vähämultaiset alueet läpäisevät säteen.jarpat kirjoitti:En vieläkään täysin ymmärrä, miten tuo lidar-kuvaus toimii, ja se kiusaa minua. Näyttääkö se muka myös maan alla olevat kivet? Epäilen.
Ei se laser mihinkään peltoon uppoa.
Sehän läpäisisi pehmeämpipäiset Kemiläisetkin, kun ne tuolla juoksentelisivan joka pyramidia ihmettelemässä.
Tulee tästä ihan mieleen yhdellä ulkomaisella metallinetsintäsivustolla oleva keskustelu, jossa valokuvista kaverit osaavat sanoa, missä sitä kultaa ym. on.
Langan päässä oleva sormus alkaa kieppumaan, kun se on kuvan metallia olevan kohteen päällä.
Oli sinne joku lähettänyt myös kuvansuurennoksen, jossa ei ollut kuin pikselimössöä ja kyllähän tämä sormustyyppi siitäkin osasi oikean ruudun kertoa. Nii ja nyt muuten muistui, että olihan samaisella foorumilla myös näitä kallioveistosten kuvia...?
Hetki niin etsin linkit!
http://www.treasurenet.com/forums/treas ... ensed.html
Ja joku vastaava säie, en nyt löydä välttämättä tarkoittamaani:
http://www.treasurenet.com/forums/dowsi ... quest.html
Sehän läpäisisi pehmeämpipäiset Kemiläisetkin, kun ne tuolla juoksentelisivan joka pyramidia ihmettelemässä.
Tulee tästä ihan mieleen yhdellä ulkomaisella metallinetsintäsivustolla oleva keskustelu, jossa valokuvista kaverit osaavat sanoa, missä sitä kultaa ym. on.
Langan päässä oleva sormus alkaa kieppumaan, kun se on kuvan metallia olevan kohteen päällä.
Oli sinne joku lähettänyt myös kuvansuurennoksen, jossa ei ollut kuin pikselimössöä ja kyllähän tämä sormustyyppi siitäkin osasi oikean ruudun kertoa. Nii ja nyt muuten muistui, että olihan samaisella foorumilla myös näitä kallioveistosten kuvia...?
Hetki niin etsin linkit!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
iipe kirjoitti:Ei se laser mihinkään peltoon uppoa.
Hetki niin etsin linkit!
Tuolla linkissä tyyppi ihan asiallisesti perusteli mahdollisia aarrekätköpaikkoja jesuiittojen ym. käyttämien symbolien perusteella. Jos aihe on teille liikaa, palstalla on toinenkin lidarketju ja kaiketi voitte aloittaa aina omannekin niistä tervahaudoista ja asuinpainanteista. Paskantärkeät tosikot eivät oikein sovi tämän aiheen pariin. Ja en suinkaan ei ole väittänyt missään, että kaikki kallioveistospaikat olisivat aarrekätköjä.
Tämänkin pastan kommenteissa käy hyvin ilmi se seikka, että nykysuomalaiset ovat suurelta osin ei-eurooppalaisia siperianisolaatteja, joiden siperialaisilla esi-isilläkään ei ollut mitään käsitystä metalleista, niin onhan se vaikea suhtautua aryan-heimojen kulttuureihin. Ikävä juttu, että arkeologit edustavat samaa siperiandataa, joten virallinen historiakin on vain asuinpainanteita ja paskatunkioita. Ne aiheet kun vielä mahtuvat näiden tajuntaan.
Tämänkin pastan kommenteissa käy hyvin ilmi se seikka, että nykysuomalaiset ovat suurelta osin ei-eurooppalaisia siperianisolaatteja, joiden siperialaisilla esi-isilläkään ei ollut mitään käsitystä metalleista, niin onhan se vaikea suhtautua aryan-heimojen kulttuureihin. Ikävä juttu, että arkeologit edustavat samaa siperiandataa, joten virallinen historiakin on vain asuinpainanteita ja paskatunkioita. Ne aiheet kun vielä mahtuvat näiden tajuntaan.
Viimeksi muokannut piipparta, 17 Maalis 2017, 13:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.