Mistä etsiä?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
erekki

Mistä etsiä?

Viesti Kirjoittaja erekki »

Nyt saa taas noobia neuvoa.. eli kaipaan vihjeitä / opastusta siihen että mitkä paikat olisivat "hyviä" kohteita? Tarkoituksena siis löytää vanhaa tavaraa, tai kolikoita? Olettaisin että minun kannattaisi tutustua hieman kaupunkini (Rovaniemi) historiaan ja tehdä etsintöjä vanhojen karttojen pohjalta? Paljon on potentiaalia maata asfaltin alla.. tai alueet on sellaisia minne ei voi mennä kaivelemaan (kaupungin puistot esim). Lähipäivinä ajattelin tehdä koe etsintöjä läheisessä metsässä (lähellä ounasvaaraa), mutta muita kohteita en ole vielä juurikaan miettinyt. Miten te kokeneemmat konkarit olette toimineet paikan valinnan suhteen?
Etsijä
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Etsijä »

Itse olen järkeillyt niin, että parhaiten löytää sieltä missä ihmisiä nytkin liikkuu, eli asutut paikat ovat pysyneet paljolti samoina , tässä vaan on juuri ongelmana se, että keskellä toria on vaikea kaivella ja muutenkin asutus on peittänyt alleen monia asioita.

Minä pidän metallinetsimistä puoliksi ulkoiluna ja mielenkiintoisissa paikoissa käymisenä löytämisen ohella, niin olen sitten yrittänyt miettiä metsistä ja hylätyistä talonpaikoista sellaisia kohteita jossa aikaisemmin on ollut elämää. En niinkään halua koluta uimarantoja tai muita yleisiä paikkoja.

Koska maastoa on niin tolkuttomasti ja aikaa vähän, niin kuitenkin koko päivänkin etsintä on vain pintaraapaisu alueesta. Tämän takia yritän aina miettiä mitä reittejä ihmiset ovat aiemmin kulkeneet, missä istuskelleet, missä olisi voinut olla vanha tie, missä telttapaikka. Tällä tavalla välillä arvaukset osuvatkin oikein ja etsimisestä tulee mielenkiintoisempaa kuin haravoida neliö neliöltä jotakin aluetta. Maasto on on pysynyt kuitenkin muodoiltaan samanlaisena tuhansia vuosia, jossa nyt ehkä ainoa huomioon otettava seikka Suomalaisten asuinaikana on merenpinnan aleneminen, joka oli kai n. +10m 1000v sitten. Muuten maastossa on liikuttu lähes samoja luonnollisia reittejä aina, ainoastaan puuston muutokset vaikuttaneet, mutta siinäkin esim. kataja voinut olla satoja ellei 1000v samassa paikassa (muistelen jonkun tutkijan löytäneen 1000v vanhan katajan). Myöskin ihmisen silmä siitä mikä on mukava paikka viettää aikaa, tuskin on muuttunut.

Historian tutkiminen ei varmasti ole hukkaan heitettyä, itsellä vaan ei useinkaan aika riitä sekä on vaikea löytää kirjallisuutta josta voisi paikantaa tarkasti historiallisia paikkoja.

Nyt olen menossa lomalla tutkimaan keskisuomeen, niin printtasin netistä karttoja alueesta, laitoin navigaattoriin pisteitä joihin pääsee autolla lähelle jne. Kartalta tutkimalla voi päätellä paljon alueesta, miten siellä on aikaisemmin liikuttu kun ei ole ollut siltoja ym.

Onnea etsintään :D
Vastaa Viestiin