Hyvää alkanutta vuotta itse kullekin.
Kävin tänään kävelemässä kotisaaren eräässä itselleni tuntemattomammassa kolkassa n.45 metriä korkealla metsäkallioalueella, kun huomasin kallion korkeimmalla kohdalla olevan kivimuodostelman joka oli selvästi ihmisen tekemä:
Katsottuani kivimuodostelmaa tarkemmin en voinut välttyä ajatukselta että kyseessä on pakko olla auki paiskottu pienempi röykkiöhauta tai useampia sellaisia . N. 20-30 metrin päässä kallionlaelta alaspäin on pieni hirsimökki, jonka omistajilta selvitin ettei heillä ole mitään tekemistä kivikasojen kanssa. Mäen laella on ollut joskus kuulemma myös kolmiomittaustorni, mutta en oikein usko että silläkään on mitään tekemistä noiden kivien kanssa sillä kolmiomittaustornithan ankkuroidaan kallioon raudoilla, jottei tuuli kaada, eikä tuollaisesta kivimäärästä olisi mitään hyötyä ankkuroinnissa. Ohessa kuvia yhdestä yksityiskohdasta n. 3,5-4 metriä halkaisijaltaan olevalla kohdealueella (Huomatkaa hanska mittakaavana). Kivet ovat kallion korkeimmalla kohdalla. Kohdalla ei myöskään kulje rajaa.
Sama kohta toiselta puolelta.
Mäkialueelta on komea näköala suoraan eteläänpäin.
Paikasta ei ole mitään mainintaan muinaisjäännösrekisterissä ja sikäli kun paikan historiaa ja vanhoja karttoja tunnen niin kyseinen niemiseutu asutettiin vasta 1900-luvun alussa. MUTTA kilometrin säteellä paikasta pohjoiseen sekä itään on useita tunnettuja muinaishautoja.
Olisikohan arvon piippailijakollegoilla näkemyksiä asiasta. Anteeksi suppeat ja huonot kuvat, mutta tuon löytäessäni olin jo pahasti myöhässä vaimon vaatimasta deadlinesta lasten hoidon suhteen, joten ei auttanut kuin napata pari kuvaa ja juosta viimeinen kilometri autolle. MUTTA.... I WILL GO BACK !!!
- Luolapeikko-
Luolapeikon maastontiedustelua.
- luolapeikko
- Metallinetsijä
Luolapeikon maastontiedustelua.
XP Deus
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Vanhin kolikko: Hopeinen OTTO I (900-luku)
Vanhimmat esineet: Pronssinen karhunhammasriipus , Viikinkiaikainen kirves.
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Re: Luolapeikon maastontiedustelua.
Kyllä ainakin täälläpäin on kolmiomittaustornien paikoilla ollut aina kiviröykkiöitä. Mutta kannattaahan tuo paikka tarkistaa.
Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
- luolapeikko
- Metallinetsijä
Täälläpäin olen nähnyt pelkkiä tukiraudoituksen reikiä kalliossa niin entisissä kuin nykyisissäkin torneissa. Onko kiviä käytetty teilläpäin tukijalkojen ympärillä vai itse korottamaan kallion huipun korkeutta? Tämän kohteen kivimäärä jotenkin tuntuu todella pieneltä kumpaankaan, mutta täytyy todellakin tutkia tarkemmin kunhan seuraavan kerran pääsee paikalle. Kävi mielessä sekin että onko mahdollinen röykkiö (jos on) voitu potkia pois tieltä jotta torni on saatu pystytettyä paikoilleen.Sephä kirjoitti:Kyllä ainakin täälläpäin on kolmiomittaustornien paikoilla ollut aina kiviröykkiöitä. Mutta kannattaahan tuo paikka tarkistaa.
- luolapeikko-
XP Deus
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Jalkojen ympärillä täällä niitä käytetty.
Täällä on myös joskus muinoin tuhottu lapinraunioita. Niiden kiviä on käytetty ainakin rakennustarpeiksi. Yhden jo ennestään tuhotun raunion viimeisistä kivistä oli muotoiltu pyöreä nuotion pohja.
Täällä on myös joskus muinoin tuhottu lapinraunioita. Niiden kiviä on käytetty ainakin rakennustarpeiksi. Yhden jo ennestään tuhotun raunion viimeisistä kivistä oli muotoiltu pyöreä nuotion pohja.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Olisiko tuhottu rajapyykki?
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
- luolapeikko
- Metallinetsijä
Periaatteessa olisi mahdollista, mutta paikka on niin lähellä niemen kärkeä ettei siinä ole oikein järkeä + tonttirajat menevät kauempaa. Saaren metsät ovat muuten kyllä harvinaisen täynnä suuria rajapyykkilatomuksia. Niistä rajoista on väännetty täällä jo 1300-luvulta lähtien asiakirjojen mukaan. Lisäksi saarelta löytyy Suomen vanhin yhä käytössä oleva kylien välinen raja, juuri tuolta ajalta.ärkoo kirjoitti:Olisiko tuhottu rajapyykki?
-Luolapeikko-
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
XP Deus
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Onkohan merkkitulille aikoinaan tehty jotain "pohjia"? Tosta paikasta näkyis kokko ainaki pitkälle..