Tässä ensimmäinen viestini tälle yhteisölle, joten tervehdys kaikille!
Viisikymmentä vuotta sitten, kun olin n. 10 vuoden ikäinen pikkupoika, löysin asuintalomme lähellä sijaitsevalta mäeltä pyöreän ja painavan kuulan. Se oli samassa kunnossa sen löytäessäni, kuin oheisessa valokuvassa jotka otin hetki sitten. Luulin jo kadottaneeni sen elämän tiimellyksessä mutta löysinkin sen nyt laatikoita järjestellessäni.
Kuula ei ole täysin pyöreä; halkaisija on 4,2-4,6 senttimetriä ja se painaa n. 320 grammaa. Kuula on luultavasti rautaa, koska magneetti tarttuu siihen hanakasti. Kuulan pidemmissä päissä on kaaren muotoiset kohoumat, jotka ovat pituusakselin suhteen jokseenkin symmetriset (vastakkaisilla puolilla palloa).
Joten, mitäpä tuumaatte? Tykinkuulaksi aika pieni eikä edes täysin pyöreä.
Rautakuula
Rautakuula
Viimeksi muokannut Kolumbus, 12 Loka 2016, 18:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Rautakuula
Ihan satavarma en oo, mutta shrapnellin kuulalta vaikuttaisi...RKoo vois varmentaa/korjata
Garret Euro Ace , kenttälapio, puutarhakuokka ja utelias mieli
Saattaisi olla suustaladattavan tykin kartessiammuksesta, tai sitten kuulamyllyn kuula, tai...
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Kiitos vastauksistanne, Korkki57 ja ärkoo!
Lisään tähän vielä yhden kuvan, jossa tuo kaareva kohouma näkyy selvemmin. Kun kuulaa kääntää 180 astetta, niin toisella puolella on kaarikohouma toistapäin. Löytöpaikka on muuten Hämeen linnasta n. 1,3 km suoraan itään. Mahtaako tuo lisätä löydöksen mielenkiintoisuutta?!
Lisään tähän vielä yhden kuvan, jossa tuo kaareva kohouma näkyy selvemmin. Kun kuulaa kääntää 180 astetta, niin toisella puolella on kaarikohouma toistapäin. Löytöpaikka on muuten Hämeen linnasta n. 1,3 km suoraan itään. Mahtaako tuo lisätä löydöksen mielenkiintoisuutta?!
- Bonecollector
Kiitos vastauksestasi, Bonecollector!
En todellakaan ole mikään asiantuntija mutta näyttäisi siltä, että löytämäsi kuulan ympäri kulkee "vyö" ja ainakin toisessa päässä näyttää olevan jonkinasteinen "napa". Minun mielestäni se saattaisi merkitä kahdesta puolipallosta tehtyä muottia, jonka napa saattaisi olla valua varten jätetty aukko, joka on sitten katkaistu kuula-aihion jäähdyttyä. Kuten sanoin, en ole asiantuntija, joilla on varmaan nyt hauskaa selitystäni lukiessaan.
Mikä on kuulasi halkaisija? Entäpä kuulan paino? Kuulan pinta näyttää ainakin osittain melko sileältä. Löytämäni kuula on pinnaltaan täynnä pieniä pyöreitä kraatereita, eikä siinä ole kuulassasi näkyvää vyötä, vaan kaksi puolikaaren (kuunsirpin) muotoista kohoumaa.
Olen hakenut apua löytämäni kuulan arvoituksen ratkaisemiseksi ja olen saanut vastauksen erittäin asiantuntevalta taholta. Vastaus on jo tähän mennessä todella mielenkiintoinen!
Palaan tähän aiheeseen vielä myöhemmin kun tarkemmat yksityiskohdat selviävät!
-Kolumbus-
En todellakaan ole mikään asiantuntija mutta näyttäisi siltä, että löytämäsi kuulan ympäri kulkee "vyö" ja ainakin toisessa päässä näyttää olevan jonkinasteinen "napa". Minun mielestäni se saattaisi merkitä kahdesta puolipallosta tehtyä muottia, jonka napa saattaisi olla valua varten jätetty aukko, joka on sitten katkaistu kuula-aihion jäähdyttyä. Kuten sanoin, en ole asiantuntija, joilla on varmaan nyt hauskaa selitystäni lukiessaan.
Mikä on kuulasi halkaisija? Entäpä kuulan paino? Kuulan pinta näyttää ainakin osittain melko sileältä. Löytämäni kuula on pinnaltaan täynnä pieniä pyöreitä kraatereita, eikä siinä ole kuulassasi näkyvää vyötä, vaan kaksi puolikaaren (kuunsirpin) muotoista kohoumaa.
Olen hakenut apua löytämäni kuulan arvoituksen ratkaisemiseksi ja olen saanut vastauksen erittäin asiantuntevalta taholta. Vastaus on jo tähän mennessä todella mielenkiintoinen!
Palaan tähän aiheeseen vielä myöhemmin kun tarkemmat yksityiskohdat selviävät!
-Kolumbus-