Löytöjen oletettu määrä ja arvo
Löytöjen oletettu määrä ja arvo
Morjesta pöytään, vasta tuleva aloittelija kirjoittelee ekaa viestiään ja heti kyselemässä tyhmiä..!
Eli siis vakavasti harkitsen tämän harrastuksen aloittamista, Garrett Ace 250 metallinpaljastimen meinasin hankkia (ellei jollain ole ehdottaa about yhtä hyvää halvemmalla?) ja pellot aion jättää rauhaan koska en tahdo mennä kerjäämään lupia (ei sovi luonteelle).
Meinasin siis metsiä, uimarantoja, vanhojen teiden reunoja yms käydä läpi täällä Kymenlaakson Kouvolassa... ja kysymys kuuluu: kuinka paljon mahtaa olla oletettavissa että esineitä löytyy, noin niin kuin suuntaa antavasti? Ymmärrän kyllä ettei mitään varmuutta asiaan voi olla ja sijainti vaikuttaa yms, mutta keskiarvo kertonee paljon, saako sieltä vaikkapa pari tuntia päivässä viikon päivät etsimällä (eli tuo tekisi 14 tuntia etsimistä) todennäköisemmin 1 € arvosta vaiko 100 € arvosta esineistöä?
Itseäni kiinnostaa rehellisesti aarteet - arvokkaat asiat, joita voi osin myydä ja osin laittaa hyllyynkin. Jos on oletettavaa ettei sieltä tule kuukaudessakaan mitään arvokasta niin taitaa jäädä harrastus aloittamatta ja vähäiset rahat käytettyä sitten johonkin muuhun askarteluun-paskarteluun, niin kiehtovalta kuin tämä vaikuttaakin..
Eli siis vakavasti harkitsen tämän harrastuksen aloittamista, Garrett Ace 250 metallinpaljastimen meinasin hankkia (ellei jollain ole ehdottaa about yhtä hyvää halvemmalla?) ja pellot aion jättää rauhaan koska en tahdo mennä kerjäämään lupia (ei sovi luonteelle).
Meinasin siis metsiä, uimarantoja, vanhojen teiden reunoja yms käydä läpi täällä Kymenlaakson Kouvolassa... ja kysymys kuuluu: kuinka paljon mahtaa olla oletettavissa että esineitä löytyy, noin niin kuin suuntaa antavasti? Ymmärrän kyllä ettei mitään varmuutta asiaan voi olla ja sijainti vaikuttaa yms, mutta keskiarvo kertonee paljon, saako sieltä vaikkapa pari tuntia päivässä viikon päivät etsimällä (eli tuo tekisi 14 tuntia etsimistä) todennäköisemmin 1 € arvosta vaiko 100 € arvosta esineistöä?
Itseäni kiinnostaa rehellisesti aarteet - arvokkaat asiat, joita voi osin myydä ja osin laittaa hyllyynkin. Jos on oletettavaa ettei sieltä tule kuukaudessakaan mitään arvokasta niin taitaa jäädä harrastus aloittamatta ja vähäiset rahat käytettyä sitten johonkin muuhun askarteluun-paskarteluun, niin kiehtovalta kuin tämä vaikuttaakin..
- Kiukaisten Paroni
- Metallinetsijä
Re: Löytöjen oletettu määrä ja arvo
jos rahallisesti meinaat hyötyä harrastuksesta, niin sillon nokka kohti puistoja ja uimarantoja. on toki häilyvän pienellä todennäköisyydellä mahdollista, että esim. mettästä löydät jotai arvokasta, mutta en lähtis mettiin kuittaamaan laitteen hintaa takaisin. melko varmasti pulloja keräämällä tien reunoilta hyödyt taloudellisesti enemmän, kuin metallinpaljastimella tekemillä löydöksillä. Puistot ja uimarannat jos meinaat vaurastua. tietenkin muistaen sen, että löytötavaralaki sanoo, että jos esine on yli 20€ arvoinen tai selkeästi jollekkin arvokas esim. vihkisormus, niin omistaja tulisi yrittää selvittää. sitä en tiedä, kuinka tämä käytännössä toteutuu kun en itse ole tuohon puistoetsintään paneutunut. vanhan perässä painelen pitkin peltoja, niin että turpeet lentää
XP Deus 11" full WS5 + 9" HF
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Jos kaivat n. 16 tuntia joka päivä ympäri vuoden voit päästä huimiin ansioihin tällä alalla.
Vuodessa voit tienata jopa 100 euruu puhtaana ,huom. ei veroja.
Vuodessa voit tienata jopa 100 euruu puhtaana ,huom. ei veroja.
Tervetuloa foorumille!
Käsitinkö oikein että haluat maksimaalisesti rahallista hyötyä tällä harrastuksella? Voin sanoa jo suoraan, että se ei tule olemaan helppoa, ei ainakaan harrastelijatason etsimellä. Tai sitten sinun on vain käytettävä paljon aikaa etsimiseen ja kaivettava ylös lähestulkoon kaikki.
Tässä on yhteenveto minun ensimmäisestä etsintäkaudesta Garrett Ace250:llä ja siitä ja koko sen kesän puistolöytöjen viestiketjusta saat varmaan jotakuinkin rehellisen kuvan mitä tämä harrastus todellisuudessa on. Myöskin käyttäjän Haarukka löytöketjut kannattaa myös lukaista läpi, hän on etsinyt paljon Garrett Ace250:llä ja mielestäni hän on myös antanut hyvin todenmukaisen kuvan tästä harrastuksesta.
Se kuinka paljon arvokasta voit löytää, niin se riippuu vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon arvokasta tavaraa on hukattu. Ja se taas riippuu siitä kuinka paljon alueella on liikkunut ihmisiä. Eli etsintäpaikkakunnalla on erittäin suuri merkitys. Mitä suurempi paikkakunta, niin sitä enemmän siellä liikkuu ihmisiä ja sitä suurempi todennäköisyys on että tavaroita on hukattu löydettäväksi. Mutta se ei taas tarkoita etteikö myös pieneltä paikkakunnalta voi tehdä huippulöytöjä. Ja se on tämän harrastuksen suola. Se on vaan tarkoittaa sitä, että myöskin etsintäkustannukset nousevat, jos alkaa kierrellä esimerkiksi henkilöautolla ympäri pitäjiä. Mutta eihän harrastuksen kustannuksia voi laskea kuluiksi?
Vaikka tällä foorumilla löytökuvissa näkee paljon hienoja löytöjä, niin ne harvoin kertovat kuinka paljon aikaa, työtä ja kuinka paljon roskia niiden löytämiseen on vaadittu. Keskimäärin olen ehkä löytänyt 3€/h ja yhtenä parhaimpana päivänä noin 18 € tunnin reissulla, mutta paljon on myös sellaisia reissuja kun on löytynyt yksi vaivainen 10 senttinen.
Mutta jos haluat ulkoiluharrastuksen, joka aina silloin tällöin palkitsee mukavien löytöjen tuomilla tunnesäväreillä, niin hanki ensimmäiseksi etsimeksi vaikka tuo Garrett Ace250. Sillä pääsee hyvin harrastuksessa alkuun.
Käsitinkö oikein että haluat maksimaalisesti rahallista hyötyä tällä harrastuksella? Voin sanoa jo suoraan, että se ei tule olemaan helppoa, ei ainakaan harrastelijatason etsimellä. Tai sitten sinun on vain käytettävä paljon aikaa etsimiseen ja kaivettava ylös lähestulkoon kaikki.
Tässä on yhteenveto minun ensimmäisestä etsintäkaudesta Garrett Ace250:llä ja siitä ja koko sen kesän puistolöytöjen viestiketjusta saat varmaan jotakuinkin rehellisen kuvan mitä tämä harrastus todellisuudessa on. Myöskin käyttäjän Haarukka löytöketjut kannattaa myös lukaista läpi, hän on etsinyt paljon Garrett Ace250:llä ja mielestäni hän on myös antanut hyvin todenmukaisen kuvan tästä harrastuksesta.
Se kuinka paljon arvokasta voit löytää, niin se riippuu vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon arvokasta tavaraa on hukattu. Ja se taas riippuu siitä kuinka paljon alueella on liikkunut ihmisiä. Eli etsintäpaikkakunnalla on erittäin suuri merkitys. Mitä suurempi paikkakunta, niin sitä enemmän siellä liikkuu ihmisiä ja sitä suurempi todennäköisyys on että tavaroita on hukattu löydettäväksi. Mutta se ei taas tarkoita etteikö myös pieneltä paikkakunnalta voi tehdä huippulöytöjä. Ja se on tämän harrastuksen suola. Se on vaan tarkoittaa sitä, että myöskin etsintäkustannukset nousevat, jos alkaa kierrellä esimerkiksi henkilöautolla ympäri pitäjiä. Mutta eihän harrastuksen kustannuksia voi laskea kuluiksi?
Vaikka tällä foorumilla löytökuvissa näkee paljon hienoja löytöjä, niin ne harvoin kertovat kuinka paljon aikaa, työtä ja kuinka paljon roskia niiden löytämiseen on vaadittu. Keskimäärin olen ehkä löytänyt 3€/h ja yhtenä parhaimpana päivänä noin 18 € tunnin reissulla, mutta paljon on myös sellaisia reissuja kun on löytynyt yksi vaivainen 10 senttinen.
Mutta jos haluat ulkoiluharrastuksen, joka aina silloin tällöin palkitsee mukavien löytöjen tuomilla tunnesäväreillä, niin hanki ensimmäiseksi etsimeksi vaikka tuo Garrett Ace250. Sillä pääsee hyvin harrastuksessa alkuun.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Kova.sana jos koko kesän vapaa-ajat uhraamalla saat laitteiden hinnan hankittua. Sitten tekeekin mieli alkaa päivittämään laitteita
Muutamilta se.tällä foorumilla on onnistunut, mutta sen verran vähemmän on Suomen maassa sitten löydettävää...
Muutamilta se.tällä foorumilla on onnistunut, mutta sen verran vähemmän on Suomen maassa sitten löydettävää...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Jos saa paristot ja matkakulut korvattua , menee hyvin
Tämä on harrastus ei ansiotyö.
Tämä on harrastus ei ansiotyö.
iso/Isohko useampaan kertaan etsitty uimaranta keskimäärin 1.80€ tunti. Syksyllä jos neitseelliselle pääsee niin 4-6€ tunti. Pari parasta reissua n. 9€ tunti. Isoimman täkäläisen uimarannan koluamiseen menee noin kolme tuntia ja niitä on yksi Nyt syksyllä käväsin niin löysin vain reikiä (suht siistejä..), myöhästyin Toki reunoilta vielä vähän toista kymppiä kaivoi, eli vajaat neljä euroa tunti, huolimaton oli edellinen etsijä ollut, kun noin paljon oli jättänyt.Pieni /pienehkö uimaranta on sit ihan tuurissaan mitä löytyy.. Ja sit aletaan odottaan seuraavaa syksyä että ranta latautuisi jälleen..
Pelloilta olen kuparia kerännyt noin 6-7 kiloa kuudessa vuodessa, messinkiä pari kiloa. Kuparin seassa on varmaan vielä hieman pronsseja mitkä tarvii lajitella. Tuommoisesta kuparista ei varmasti kukaan maksa kolmea euroa kilolta, messingista saanee reilun euron kilolta..
Kuudessa vuodessa on löytynyt alle kymmenen löytöä jonka yksittäinen arvo olisi yli neljäkymmentä euroa. Kahdesta olen rahat saanut koska museovirasto ne lunasti (olisin mielelläni pitänyt ne itse), yhden niistä olen museovirastolle lahjoittanut ( en kehtaa rautakautisesta rahaa pyytää, se on jo yhteistä historiaa, minä vain satuin sen löytämään). Hopeaa ei taida ihan kahtasataa grammaa olla vielä..
Kuuteen vuoteen olen yhden löydön myynyt. Se oli rupikuntoinen ns. risuraha (oli jo hyvä omissa kokoelmissa.) sain siitä 7€. Löydetyt eurokolikot kolikot olen vienyt pankkiin (laskuissa sekaisin, alle tonni kuitenkin kuuteen vuoteen). Muutamasta etsitäkeikasta olen saanut löytöpalkkion..
Laitteisiin ym varusteisiin olen sijoittanut noin 1700€. Bensoihin, jaa'ap? tuhat litraa ei varmasti riitä sanoisin että alle 2000 kuitenkin..
Tuossa vähän mutuilua homman taloudellisesta kannattavuudesta.. Jokainen voi sitten miettiä kuinka rikas minä oikein olenkaan, kun oikein tommoisia olen löytänyt
Etsintään käytettyjä tunteja? Kuka niitä laskee yhtään niistä en vahtaisi pois!
Pelloilta olen kuparia kerännyt noin 6-7 kiloa kuudessa vuodessa, messinkiä pari kiloa. Kuparin seassa on varmaan vielä hieman pronsseja mitkä tarvii lajitella. Tuommoisesta kuparista ei varmasti kukaan maksa kolmea euroa kilolta, messingista saanee reilun euron kilolta..
Kuudessa vuodessa on löytynyt alle kymmenen löytöä jonka yksittäinen arvo olisi yli neljäkymmentä euroa. Kahdesta olen rahat saanut koska museovirasto ne lunasti (olisin mielelläni pitänyt ne itse), yhden niistä olen museovirastolle lahjoittanut ( en kehtaa rautakautisesta rahaa pyytää, se on jo yhteistä historiaa, minä vain satuin sen löytämään). Hopeaa ei taida ihan kahtasataa grammaa olla vielä..
Kuuteen vuoteen olen yhden löydön myynyt. Se oli rupikuntoinen ns. risuraha (oli jo hyvä omissa kokoelmissa.) sain siitä 7€. Löydetyt eurokolikot kolikot olen vienyt pankkiin (laskuissa sekaisin, alle tonni kuitenkin kuuteen vuoteen). Muutamasta etsitäkeikasta olen saanut löytöpalkkion..
Laitteisiin ym varusteisiin olen sijoittanut noin 1700€. Bensoihin, jaa'ap? tuhat litraa ei varmasti riitä sanoisin että alle 2000 kuitenkin..
Tuossa vähän mutuilua homman taloudellisesta kannattavuudesta.. Jokainen voi sitten miettiä kuinka rikas minä oikein olenkaan, kun oikein tommoisia olen löytänyt
Etsintään käytettyjä tunteja? Kuka niitä laskee yhtään niistä en vahtaisi pois!
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Jos osut hotspotille ja rutkasti on onnea matkassa ja riippuen etsintämaastosta, voit ekana kuukautena lyödä rahoiksi. Samalla kannattaa laittaa lotto vetämään
Tällä harrastuksella ei rikastu, paitsi jos on kristallipallo ja häikäilemätön luonne.
Jäitä hattuun, niin saat terveellisen harrastuksen, joka saattaa välillä yllättää iloisesti. Tai sitten ei.
Tällä harrastuksella ei rikastu, paitsi jos on kristallipallo ja häikäilemätön luonne.
Jäitä hattuun, niin saat terveellisen harrastuksen, joka saattaa välillä yllättää iloisesti. Tai sitten ei.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
Mene Englantiin:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... llion.html
Löytö mahdollisuudet on varmaan samaa luokkaa kuin voittaminen lotossa, mutta saa sentään puolet pitää arvosta. Suomessa saisit hienon diplomin seinälle.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... llion.html
Löytö mahdollisuudet on varmaan samaa luokkaa kuin voittaminen lotossa, mutta saa sentään puolet pitää arvosta. Suomessa saisit hienon diplomin seinälle.
Xp Deus + MI-6 pinpointer + Fiskars modattu lapio
Vanhin löytö: Roman brooch n. 40-100 luvulta, Vanhin kolikko: Celtic stater ** BC
Ukkostutka Muurame
http://www.vilukissat.fi
Vanhin löytö: Roman brooch n. 40-100 luvulta, Vanhin kolikko: Celtic stater ** BC
Ukkostutka Muurame
http://www.vilukissat.fi
- hamarapuoli
- Metallinetsijä
Hyvistä puistoista saattaa joskus löytää 10-18 euroa kerralla, mutta seuraavaan yhtä tuottoisaan keikkaan meneekin sitten taas aikaa. Itselläni meni kolme kesää ensimmäisen etsimen hinnan keräämiseen. Rikastumistoiveet kannattaa heittää, mutta harva tätä varmaan sillä mielellä harrastaakaan.
Minelab CTX3030
Minelab Pro-find 25
Honkkarin istutuslapio ja appiukolta peritty ruuvari
Minelab Pro-find 25
Honkkarin istutuslapio ja appiukolta peritty ruuvari
Moni on tosiaan innosta puhkuen aloittanu harrastuksen kun on katsellut upeita löytöjä foorumilta/facebookista, mutta todellisuus on kyllä jotain ihan muuta.. Eli en suosittele jos lähtököhtana on löytää jotain arvokasta!pekos kirjoitti:Jos on oletettavaa ettei sieltä tule kuukaudessakaan mitään arvokasta niin taitaa jäädä harrastus aloittamatta ja vähäiset rahat käytettyä sitten johonkin muuhun askarteluun-paskarteluun, niin kiehtovalta kuin tämä vaikuttaakin..
Jep..kiiitos vastauksista. Kyllähän tästä jo aika hyvän kuvan saa siitä että tokkopa sieltä mitään kovin arvokasta löytyy.. tulen ostamaan siis metallinpaljastimen vasta kun on siihen oikeasti varaa - ei maksa itseään takaisin niin nopeasti että kannattaisi about viimeisiä rahojaan siihen käyttää.
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Älä vielä heitä (viikinki)kirvestä kaivoon. Osta Motonetin halpisvehje, niin pääset kokeilemaan tätä touhua. Häviö ei sitten suuri, jos huispailu ei kiinnosta.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
Häviötä pienentää sekin että sen Motonetin halpisvehkeen voi jopa saada myytyä eteenpäin. Tai ainakin minä sain myytyä...Serafiina kirjoitti:Älä vielä heitä (viikinki)kirvestä kaivoon. Osta Motonetin halpisvehje, niin pääset kokeilemaan tätä touhua. Häviö ei sitten suuri, jos huispailu ei kiinnosta.
Garrett 250 tuli tilalle ja sitten aikanaan sekin lähti kiertoon.
Että saahan tätä puuhattua vaikka portaittain jos kerralla ei huvita / pysty pistämään liikaa rahaa laitteisiin kiinni.
Kolikonmetsästäjä.
Makro Racer 2 + sniper + Mars Tiger 10x13.
Kaverikone: Garrett Ace 400i + Nel Tornado 12x13.
2x Garrett Pro-Pointer AT.
Todennäköinen palkintosija löytyneiden Alkon korkkien määrässä.
Tipparahoja, 1627-1631 1Ör, 4 Ör 1671 hopeakolikko.
Makro Racer 2 + sniper + Mars Tiger 10x13.
Kaverikone: Garrett Ace 400i + Nel Tornado 12x13.
2x Garrett Pro-Pointer AT.
Todennäköinen palkintosija löytyneiden Alkon korkkien määrässä.
Tipparahoja, 1627-1631 1Ör, 4 Ör 1671 hopeakolikko.
Mikään harrastus ei ole ilmainen (paitsi napanöyhdän keräily).
Arvokkaimpien löytöjen toivossa ei kannata tätä lähteä harrastamaan? Natsien kultajunaa tai mitään eldoradoa tuskin löytyy. Eurot taas on käypää valuuttaa ja sitä nyt voi ihan kivastikin löytyä puistoista / uimarannoilta. Yksi tapa kenties "tienata" tällä olis se, että teet itseäsi tiettäväksi (onkos toi edes oikea sana?). Eli yrität päästä auttamaan ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti hukanneet jtn. On se sitten avainnippu, sormus, työkoneen osa tjms. Ihmiset voi olla auliita maksamaan hyvänkin korvauksen, jos saavat takaisin jotain kadottamaansa, mitä pitävät arvokkaana.
"Viikinkimiekkaa ja / tai rahakätköä" minäkin aina etsin, mutta toisaalta ulkoilu tämän lajin parissa ja linkit historiaan löytöjen kautta tuovat silti jo sen tyydytyksen, mitä kaipaan.
Arvokkaimpien löytöjen toivossa ei kannata tätä lähteä harrastamaan? Natsien kultajunaa tai mitään eldoradoa tuskin löytyy. Eurot taas on käypää valuuttaa ja sitä nyt voi ihan kivastikin löytyä puistoista / uimarannoilta. Yksi tapa kenties "tienata" tällä olis se, että teet itseäsi tiettäväksi (onkos toi edes oikea sana?). Eli yrität päästä auttamaan ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti hukanneet jtn. On se sitten avainnippu, sormus, työkoneen osa tjms. Ihmiset voi olla auliita maksamaan hyvänkin korvauksen, jos saavat takaisin jotain kadottamaansa, mitä pitävät arvokkaana.
"Viikinkimiekkaa ja / tai rahakätköä" minäkin aina etsin, mutta toisaalta ulkoilu tämän lajin parissa ja linkit historiaan löytöjen kautta tuovat silti jo sen tyydytyksen, mitä kaipaan.
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Moi
Itselläni ensimmäinen kesä takana harrastusta.
Löytöjen suhteen on ollut vaihtelevaa.
Parhaat päivän löydöt ovat noin 10 euron paikkeilla ja nekin suurehkojen tapahtumien jäljiltä.
Monta kertaa on tullut palattua myös lähes tyhjin käsin reissulta.
Jos laitteen hinnan (noin 300e) saan 5 vuodessa takaisin niin olen tyytyväinen.
Ja tarkoitus on jatkossa siirtyä enemmän pelloille ja vanhoille talon paikoille.
Harrastuksena jokatapauksessa mielenkiintoinen ja ulkoiltua tulee tätä nykyä paljon
Itselläni ensimmäinen kesä takana harrastusta.
Löytöjen suhteen on ollut vaihtelevaa.
Parhaat päivän löydöt ovat noin 10 euron paikkeilla ja nekin suurehkojen tapahtumien jäljiltä.
Monta kertaa on tullut palattua myös lähes tyhjin käsin reissulta.
Jos laitteen hinnan (noin 300e) saan 5 vuodessa takaisin niin olen tyytyväinen.
Ja tarkoitus on jatkossa siirtyä enemmän pelloille ja vanhoille talon paikoille.
Harrastuksena jokatapauksessa mielenkiintoinen ja ulkoiltua tulee tätä nykyä paljon
- jore ja pojat
- Kunniajäsen
Pekokselle ja Elmiinalle tiedoksi, että puistopiippailu on
lajeista rankin ja haastavin vaikka piippejä onkin eniten.
Mutta roskan seasta löytyy joskus kyllä ihan kelpo löytöjäkin
Ihan halvoilla välineillä emme kyllä tätä suosittele.
Viime vuonna tähän aikaan vuodesta olimme keränneet n. 15 kg jöröjä,
nyt vaaka näyttää vajaata 11 kg:tä
Mutta paras asia on kuitenkin se liikunnan ilo
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
- ThePiippailija
- Kunniajäsen
Metsäpiippailu ehkä vieläkin rankempaa kun kaikenlaisten ryteikköjen ja kallioiden läpi hyttyspilven keskellä rymytään.jore ja pojat kirjoitti:Pekokselle ja Elmiinalle tiedoksi, että puistopiippailu on
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
- jore ja pojat
- Kunniajäsen
Ketään ja mitään toivottamasti loukkaamatta, mutta ainakin
5 vuoden kokemuksella turku- citi-metsistä ei löydy mitään
hylsyjen , auton/mp / pp (unohtamatta pullonkorkkeja) -osien
lisäksi mitään ns.kiinnostavaa, mutta jos toki katolleen käännetty
tähtiperä ford puitten seassa muun liikunnan ohessa on kiinostavaa?
Jokaiselle makunsa mukaisia "löytöjä"!
jore ja pojat!
Kysehän ei ollut siitä löytyykö sieltä mitään vaan siitä mikä on rankin etsintämuotojore ja pojat kirjoitti:Ketään ja mitään toivottamasti loukkaamatta, mutta ainakin
Itse rankkaisin ehkä rankimmaksi ton vesietsinnän/sukellusetsinnän.
Ja sen jälkeen ehkä metsäryteikköetsinnän, sitten tulee puistot, pellot, rannat, pihat ym. tasaiset ja suht aukeat paikat.
Ja nyt en tarkoita rankkuudella uteliaiden kyselijöiden määrää vaan kaivamisen vaikeutta ja liikkumisen vaikeutta maastossa, loukkaantumisriski metsissä/kallioilla isoin.
Ensimmäinen kesä kun ei löytynyt niinsanotusti mitään. Etsintäpaikat olivat kuin suoraan oppikirjasta. (Rautakautta tavoiteltiin). Oli niemenkärkeä vesireittien varrella ja vaikka mitä hienoa mestaa, mutta kun ei niin ei.
Kaiken tein kuin aikasempinakin vuosina, mutta nyt ei vain osunut kohdalle...
Eräskin kerta oli viimesen päälle paikka. Nousin kumpareelle josta mahtava vesistönäköala, oli katajaa ja mäntyä. Oletin paikan olevan ns. "varma".
Hetken puuhailtuani, niin viimeinkin jotain signaalia. Maaperä oli kuin aikasemmillakin kalmistolöydöillä, nyrkin kokoista ja isompaa kiveä tieltä pois. Olin jo varma, että nyt osui kohdalle. Oltiin jo melko syvällä kun esiin tulla tupsahti mikäs muu kuin se sisällisodan aikainen hylsy........
Eli ei aarteita tänä vuonna. Ja edellisetkin meni lahjoituksena, joten n. 1000€ ollaan edelleen tappiolla
Kaiken tein kuin aikasempinakin vuosina, mutta nyt ei vain osunut kohdalle...
Eräskin kerta oli viimesen päälle paikka. Nousin kumpareelle josta mahtava vesistönäköala, oli katajaa ja mäntyä. Oletin paikan olevan ns. "varma".
Hetken puuhailtuani, niin viimeinkin jotain signaalia. Maaperä oli kuin aikasemmillakin kalmistolöydöillä, nyrkin kokoista ja isompaa kiveä tieltä pois. Olin jo varma, että nyt osui kohdalle. Oltiin jo melko syvällä kun esiin tulla tupsahti mikäs muu kuin se sisällisodan aikainen hylsy........
Eli ei aarteita tänä vuonna. Ja edellisetkin meni lahjoituksena, joten n. 1000€ ollaan edelleen tappiolla
Komppaan Jorea ja poikia. Puistoista löytää kyllä kaudessa sen verran, että saa laitteen päivittää. Mullakin pari 1000€ kautta takana ja pari heikompaa. Ja itsekään en siis pelkästään puistoja kahlaa ja on tässä muitakin harrastuksia. Kyllä jos tuntitaksa jää jossain alle 8€ neljän tunnin vedolla niin uudestaan en mene Tämä tietenkin koskee vain paikkoja, jonne menen vain euroja imuroimaan. Tavoitteet kohteen mukaan. Mutta ei tällä rikastu jos nyt ei köyhdykään . Parasta on timmit persposket, jotka tulee kymmenien tuhansien kyykkyjen myötäjore ja pojat kirjoitti:Pekokselle ja Elmiinalle tiedoksi, että puistopiippailu on
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
- iron maden
- Kunniajäsen
Sanonpa miekin että jos tienata aikoo niin paras kun ostaa 14 eurolla leveän marjanpoimurin, euron sankkoja ja aloittaa ensin mustikankeruulla ja jatkaa puolukankeruulla. myy saaliinsa ja tienaa aikas hyvin! Kyl se on enemmän vienut rahaa omakin metallinetsintä, kun tuonut!
[Jos on oletettavaa ettei sieltä tule kuukaudessakaan mitään arvokasta niin taitaa jäädä harrastus aloittamatta ja vähäiset rahat käytettyä sitten johonkin muuhun askarteluun-paskarteluun, niin kiehtovalta kuin tämä vaikuttaakin..]
Voi voi! Viisvuotta kun tosi innokkaasti etsii niin voi löytää hopeaakin,jopa 1779 hopeisen riikintaalerin!
Meillä monella muulla harrastuksen päämotiivina on löytää jotain kiinnostavaa ja sen ei tarvitse olla arvokastakaan! Historia kiinnostaa ja menneiden aikojen kalut yms! On mennyt päiviä etten ole löytänyt kuin roskaa. Noin 97% Löydöistä on ruosteista rautaa! Tosin asun itse paikkakunnalla, jonne asutus alkoi levitä vasta 1650 jälkeen, joten vanhempaa kamaa täält on melko turha etsiäkkään, saati aarteita. Köyhillä maajusseilla ei paljon rikkauksia ollut. Siis paikkakunta missä etsii ratkaisee paljon, kuten joku edellä kertoikin!
[Jos on oletettavaa ettei sieltä tule kuukaudessakaan mitään arvokasta niin taitaa jäädä harrastus aloittamatta ja vähäiset rahat käytettyä sitten johonkin muuhun askarteluun-paskarteluun, niin kiehtovalta kuin tämä vaikuttaakin..]
Voi voi! Viisvuotta kun tosi innokkaasti etsii niin voi löytää hopeaakin,jopa 1779 hopeisen riikintaalerin!
Meillä monella muulla harrastuksen päämotiivina on löytää jotain kiinnostavaa ja sen ei tarvitse olla arvokastakaan! Historia kiinnostaa ja menneiden aikojen kalut yms! On mennyt päiviä etten ole löytänyt kuin roskaa. Noin 97% Löydöistä on ruosteista rautaa! Tosin asun itse paikkakunnalla, jonne asutus alkoi levitä vasta 1650 jälkeen, joten vanhempaa kamaa täält on melko turha etsiäkkään, saati aarteita. Köyhillä maajusseilla ei paljon rikkauksia ollut. Siis paikkakunta missä etsii ratkaisee paljon, kuten joku edellä kertoikin!
Viimeksi muokannut iron maden, 10 Loka 2016, 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
- ThePiippailija
- Kunniajäsen
Tuhottomasti tunteja saa laittaa jos meinaa piipparilla päästä plussan puolelle. Hyvät puolukka-apajat kun löytyy niin äkkiä muutaman tontun tienaa.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
- iron maden
- Kunniajäsen
Jos vakaasti jotain haluaa niin Deussin kokoversion saa ostettua marjarahoillakin!ThePiippailija kirjoitti:Tuhottomasti tunteja saa laittaa jos meinaa piipparilla päästä plussan puolelle. Hyvät puolukka-apajat kun löytyy niin äkkiä muutaman tontun tienaa.
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.