metalli esineitten puhdistus ohje

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
joosekoo
Metallinetsijä
Viesti:

metalli esineitten puhdistus ohje

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

kopasin tämän ohjeen tännekkin..... kirjoitin sen ensin tänne....
http://www.pk-numismaatikot.fi/forum/vi ... =27&t=3272

tässä hyvä puhdistus ohje, pahasti homeisille kolikoille, tai muille metalli esineille.

sain tämän ohjeen (kotikonservointi) keskisuomen maakunta museosta.

hae apteekista pullo parafiini öljyä. itse ostin vain 2 desilitran pullon, maksoi noin 4e.
ota metallinen kuppi (minulla oli ruostumaton teräs muki) ja kaada siihen noin 1/3 osa parafiini öljyä.
laita se kiehumaan sähköhellalle mieluiten autotallissa, käryää pahasti,ja syttyy herkästi kiehuvana
kun öljy alkaa kiehumaan niin laita kolikot sinne varovasti, jos kolikoissa on vettä niin räiskyy pahasti.
anna kiehua hetken (1-2 min), ja sammuta sähkölevy ja anna kiehua ja jäähtyä levyllä kunnes on täysin jäähtynyt.
kolikot on todella puhtaita, eikä vahingoita niitä yhtään.
sain tämän ohjeen jo loppukesällä, mutta nyt vasta kokeilin että tehoaako, ja todella hyvin puhdisti homeiset kolikot jotka ostin huutonetistä.

HUOM....... PARAFIINI ÖLJY SYTTYY TODELLA HERKÄSTI KIEHUVANA, ON NÄÄS SIITÄKIN KOKEMUKSET JO :oops:
ei se palo täällä tehnyt mitää vahinkoa, kun olin vieressä, märän sammutus peiton kanssa. :D
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....