Rannoilta ei löydy mitään
Rannoilta ei löydy mitään
Viimeiset kolme rantaa täälläpäin kun oon käynyt huispaamassa niin on ollut saldo täysi nolla, ei tahdo edes korkkeja hirveästi löytyä. Lähinnä rautapiippejä tulee, nauloja ja hiuspinnejä ynnä muuta sekalaista. Onkohan nämä niin hyvin koluttuja jo? Vai eikö etsimeni (GC-1023) löydä tarpeeksi syvältä?
Vähän harmittaa kun jotenkin kuvittelin että täällä ei olisi niin paljon piippaajia putsaamassa rantoja. Vai onko se niin että yleiset uimarannat on pitkälti putsattu jo ajat sitten?
Vähän harmittaa kun jotenkin kuvittelin että täällä ei olisi niin paljon piippaajia putsaamassa rantoja. Vai onko se niin että yleiset uimarannat on pitkälti putsattu jo ajat sitten?
Re: Rannoilta ei löydy mitään
Oletko etsinyt aina koko uimarannan alueen vai pelkästään osan siitä? Itse olen huomannut, että uimarannan hietikoilta ei juurikaan löydy kuin edellä mainitsemiasi esineitä. Uimarannan nurmialueilta taas löytyy enenmmän kolikoita, mutta toisaalta myös pullonkorkkeja ja muuta roskaa löytyy enemmän.
Ja jos kysymyksessä on iso ranta, niin etsi internetistä valokuvia rannasta. Niistä kuvista usein huomaa millä alueilla ihmiset viihtyvät ja mahdollisesti hukkaavat tavaroita ja kolikoita.
Oletko tehnyt etsimelläsi ilma- ja syvyystestejä eli heiluttelelet vaikka kolikkoa kelan edessä ja tutkit miltä etäisyydeltä se alkaa tunnistumaan. Syvyystestissä hautaat kolikkoja eri syvyyksille ja testaat miltä syvyydeltä ja miten etsimesi tunnistaa kolikot.
Ja jos kysymyksessä on iso ranta, niin etsi internetistä valokuvia rannasta. Niistä kuvista usein huomaa millä alueilla ihmiset viihtyvät ja mahdollisesti hukkaavat tavaroita ja kolikoita.
Oletko tehnyt etsimelläsi ilma- ja syvyystestejä eli heiluttelelet vaikka kolikkoa kelan edessä ja tutkit miltä etäisyydeltä se alkaa tunnistumaan. Syvyystestissä hautaat kolikkoja eri syvyyksille ja testaat miltä syvyydeltä ja miten etsimesi tunnistaa kolikot.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Garrett Pro-Pointer
Kuoppaisella hiekalla voi johtua tuostakin, mutta ennemmin väittäisin että kela kattaa liian pienen alan kerralla.Piipboy kirjoitti:Vai eikö etsimeni (GC-1023) löydä tarpeeksi syvältä?
Luvattu 20cm tunnistussyvyys on tuollaisessa 8" CC-kelassa alle 10cm kokoinen alue kelan keskellä. 12-15" DD-kelassa sama 20cm tunnistussyvyys on 25-30cm pitkä, eli yhdellä huitaisulla kattaa kolminkertaisen alan ja homma on siis kolme kertaa nopeampaa.
Tuollainen 8" CC-kela on oivallinen nurmella haeskeluun, se erottaa kaljapullon korkit kolikoista hyvin ja on riittävän pieni suurimpaan osiin paikoista. Kaveriksi vaan pinpointteri ja meisseli. Jos nurmeltakaan ei löydy mitään niin sitten peli on pelattu
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Olen kyllä etsinyt myös ympäröiviltä alueilta mutta en tiedä miten järjestelmällisesti, koitan etsiä niitä paikkoja mitkä näyttää hyviltä hengailumestoilta. Sateliittikuvissa en ole nähnyt hirveästi ihmisiä mikä johtuu varmaan siitä että on aika pienet rannat. Pitää etsii vielä google kuvahaulla jos jotain löytyisi. Isointa rantaa täällä en kyllä ole käynyt piipparoimassa (ei vielä ole uskaltautunut sinne monen ihmisen sekaan), kuulin että siellä ainakin joku käy kun juttelin yhden tyypin kanssa toisella rannalla toissapäivänä.
Ilmatestiä kokeilin eilen eri kolikoilla ja rautapaloilla/korkeilla ja noin 15-20cm oli tulos vähän riippuen tavarasta. Tiedän että etsimeni ei mikään syvyyshirmu ole mutta eikö ton pitäisi ihan ok olla? Voisi kokeilla vielä maatestiä kun käyn vanhemmilla käymässä, siellä voi rauhassa möyhiä pihalla
Ilmatestiä kokeilin eilen eri kolikoilla ja rautapaloilla/korkeilla ja noin 15-20cm oli tulos vähän riippuen tavarasta. Tiedän että etsimeni ei mikään syvyyshirmu ole mutta eikö ton pitäisi ihan ok olla? Voisi kokeilla vielä maatestiä kun käyn vanhemmilla käymässä, siellä voi rauhassa möyhiä pihalla
Totahan en tullut ajatelleeksi, laite oli tosi hyvä siellä metsässä missä oli semmosta tampattua maastoa missä pinta-ala aika pieni.Haarukka kirjoitti:Kuoppaisella hiekalla voi johtua tuostakin, mutta ennemmin väittäisin että kela kattaa liian pienen alan kerralla.Piipboy kirjoitti:Vai eikö etsimeni (GC-1023) löydä tarpeeksi syvältä?
Luvattu 20cm tunnistussyvyys on tuollaisessa 8" CC-kelassa alle 10cm kokoinen alue kelan keskellä. 12-15" DD-kelassa sama 20cm tunnistussyvyys on 25-30cm pitkä, eli yhdellä huitaisulla kattaa kolminkertaisen alan ja homma on siis kolme kertaa nopeampaa.
Tuollainen 8" CC-kela on oivallinen nurmella haeskeluun, se erottaa kaljapullon korkit kolikoista hyvin ja on riittävän pieni suurimpaan osiin paikoista. Kaveriksi vaan pinpointteri ja meisseli. Jos nurmeltakaan ei löydy mitään niin sitten peli on pelattu
Pinpointteri on kyllä pompannut ykköshankinnaksi kun saan budjetin siihen. Kyllä ketuttaa välillä etsiä sitä kaljakorkkia 10 minsaa hankalasta maasta. Hienommalle nurmelle en ole uskaltautunut vielä ennen kun saan tekniikan paremmin haltuun ja sen pinpointterin. Voisi harjoitella meisselöintiä siellä porukoilla.
Satelliittikuvat eivät palvele rantapiippailijaa, koska ne on yleensä kuvattu keväällä, jolloin kasvillisuus ei niin peitä kohteita ilmakuvassa. Keväällä taas harvemmin ihmiset viihtyvät uimarannalla. Yksi hyvä kikka tuollaiseen suosittuun uimarantaan on, että käyt ruuhka-aikaan katselemassa missä ihmiset viihtyvät ja menet sitten itse etsimään niille alueille joko todella aikaisin aamulla tai sitten huonommalla kelillä.Olen kyllä etsinyt myös ympäröiviltä alueilta mutta en tiedä miten järjestelmällisesti, koitan etsiä niitä paikkoja mitkä näyttää hyviltä hengailumestoilta. Sateliittikuvissa en ole nähnyt hirveästi ihmisiä mikä johtuu varmaan siitä että on aika pienet rannat. Pitää etsii vielä google kuvahaulla jos jotain löytyisi. Isointa rantaa täällä en kyllä ole käynyt piipparoimassa (ei vielä ole uskaltautunut sinne monen ihmisen sekaan), kuulin että siellä ainakin joku käy kun juttelin yhden tyypin kanssa toisella rannalla toissapäivänä.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Instagarm on paras Sinne vaan #rannannimi ja kahteleen missä on eniten otettu kuvia
Jos ei oo tunnuksia niin googlen kuvahakukin toimii ja näyttää myös instagarmin kuvia.
Jos ei oo tunnuksia niin googlen kuvahakukin toimii ja näyttää myös instagarmin kuvia.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Kiitos hyvistä vinkeistä
Taidanpa suunnistaa googleen ja kuvahakuun, instagram on ollu aina vähän kun syöpä mun mielestä mutta ehkä nyt voisi tehdä tunnukset sinne. Seuraava hellepäivä sit tiedustelureissut noihin rantoihin
Taidanpa suunnistaa googleen ja kuvahakuun, instagram on ollu aina vähän kun syöpä mun mielestä mutta ehkä nyt voisi tehdä tunnukset sinne. Seuraava hellepäivä sit tiedustelureissut noihin rantoihin
Pinpointer kyllä nopeuttaa kohteen paikantamista huomattavasti. Minulla oli myös harrastusta aloittaessa sama ongelma, että en heti uskaltanut kaupungin keskeisimmille nurmikoille ennen kuin opettelin siistit kaivuutekniikat. Amerikkalaisilta sivuistoilta omaksuin ns. Coin Proben käytön. Se on semmoinen kahvallinen messinkitanko, jolla pystyy pystysuorilla työnnöillä paikantamaan kohteen nurmen sisältä noin viiden sentin syvyyteen asti. Käsi kun herkistyy sen käyttöön, niin sillä pystyy tunnistamaan kolikot pullonkorkeista. Tässä on pari Tee-Se-Itse versiota kyseisestä työkalusta. Garrettin versio löytyy Finndetectorilta.Pinpointteri on kyllä pompannut ykköshankinnaksi kun saan budjetin siihen. Kyllä ketuttaa välillä etsiä sitä kaljakorkkia 10 minsaa hankalasta maasta. Hienommalle nurmelle en ole uskaltautunut vielä ennen kun saan tekniikan paremmin haltuun ja sen pinpointterin.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Ajattelin hioa talttaruuvarin reunat pyöreäksi että voisi sillä kokeilla sekä kaivaa. Onko jotain suurta etua tommosella Coin Probella? Saako sillä paremman tuntuman kohteesta?Niksu kirjoitti: Pinpointer kyllä nopeuttaa kohteen paikantamista huomattavasti. Minulla oli myös harrastusta aloittaessa sama ongelma, että en heti uskaltanut kaupungin keskeisimmille nurmikoille ennen kuin opettelin siistit kaivuutekniikat. Amerikkalaisilta sivuistoilta omaksuin ns. Coin Proben käytön. Se on semmoinen kahvallinen messinkitanko, jolla pystyy pystysuorilla työnnöillä paikantamaan kohteen nurmen sisältä noin viiden sentin syvyyteen asti. Käsi kun herkistyy sen käyttöön, niin sillä pystyy tunnistamaan kolikot pullonkorkeista. Tässä on pari Tee-Se-Itse versiota kyseisestä työkalusta. Garrettin versio löytyy Finndetectorilta.
Ehkä sillä saa vähän paremman tuntuman kohteesta. Suurin hyöty tuosta messingistä on se, että se pehmeänä materiaalina ei naarmuta kolikoita juuri ollenkaan. Teräksisellä piikillä naarmuttaa kolikoita aika pahasti. Kolikoiden naarmuttamisella on vasta sitten merkitystä jos kohdalle sattuu jokin vanhempi ja harvinaisempi kolikko. Tosin maalöytökolikot on muutenkin huonossa kunnossa, että niillä olisi kovin suurta keräilyarvoa, mutta minua ainakin harmittaisi jos löytäisin jonkin vanhan profiilikolikon ja sitten kyseisen kuninkaan kasvoja koristaisi kirkas naarmu.
Ruuvimeisselistä saat helposti tehtyä koettimen ja pääset nopeasti ja halvalla kokeilemaan sillä tutkimista. Ja mahdollisesti löytämään kolikoita pinpointterin ostoa varten.
Ruuvimeisselistä saat helposti tehtyä koettimen ja pääset nopeasti ja halvalla kokeilemaan sillä tutkimista. Ja mahdollisesti löytämään kolikoita pinpointterin ostoa varten.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
10euron rakenneilmaisin toimii kans eurokolikoilla, harvoin nämä perus nurmella yli 20mm syvällä on. Jos ei sen avulla euroja löydy niin silloin ne on joku muu jo kaivellut.
GC-1023:lla aloittelin aikanaan ja oli ihan toimiva peli puistonurmikoilla. Pinpointteri tai ehkä Haarukan ehdottama rakenneilmaisinkin on kyllä melkein välttämätön värkki puistoissa touhutessa. Enkä ymmärrä minkään erillisen coin proben tarvetta; itselleni on riittänyt kymmensenttinen tavallinen ruuvitaltta ainoaksi kaivuu- ja tunnusteluvälineeksi. Muutama tuhat kolikkoa sentään tullut Tampereen puistoista meisselöityä.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Minäkin meisselöin kolikoita siihen asti että katkaisin kaulakorun meisselillä
Nykyään leikkaan puistoissakin siistin pienen (halk 5-10cm) läpän nurmesta jonka käännän syrjään, siitä jää lopulta melkein vähemmän näkyvää jälkeä kuin meisselillä 2 eurosen kampeamisesta nurmikon läpi.
Nykyään leikkaan puistoissakin siistin pienen (halk 5-10cm) läpän nurmesta jonka käännän syrjään, siitä jää lopulta melkein vähemmän näkyvää jälkeä kuin meisselillä 2 eurosen kampeamisesta nurmikon läpi.
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
moderaattori
Noissa "oikeissa pintointereissa" on hyvä tuo piipitystiheys etäisyyden mukaan. Jos piipaa jatkuvasti niin tietää että pointerin kärki melkein koskettaa kohdetta ja tulee väännettyä suoraan kaivuupuukon kärjellä ylös. Mitä harvempi piipitys sitä suurempi läppä ja syvempi kolo. Oikein hyvin hoidetulla nurmella ei tule kaivettu jos Nokta RS:n ilmaisee kohdetta sillä harvimmalla piipityksellä, tarkoittaa että kohden on noin 5cm syvällä.Kizmo kirjoitti:Nykyään leikkaan puistoissakin siistin pienen (halk 5-10cm) läpän nurmesta jonka käännän syrjään, siitä jää lopulta melkein vähemmän näkyvää jälkeä kuin meisselillä 2 eurosen kampeamisesta nurmikon läpi.
- iron maden
- Kunniajäsen
Ilman pinpointteria en lähde edes etsimään, on se senverta hyvä apu hommaan!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Pari vuotta sitten kävin vanhat markka-aikaiset sikäläisiltä rannoilta poimimassa. Mulla oli silloin käytössä Motonetin halpis, joka taitaa vastata aika pitkälti tuota sun laitetta. Eli syvemmältä kuin 15 senttiä löytynee vielä.
Garret At Pro & Pro-Pointer II
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
Motonetin lapio
Würthin puukko
Bilteman saappaat
Kannattaa etsiä vedestä uimarannoilta, sieltä löytyy.
eilen kahlasin erään uimarannan ja löysin kaksi 20 centin ja yden 10c kolikon , mutta paljon jäin löytymättä, vaikka piippas niin älyttömästi,mutta miten siinä pieni puutarhalapio vain kädessä ja sääskiä ympärillä ja pari paarmaa puri takalistoo vettä puoli metriä iski jo epätoivo, kun olisi reikäkauha jolla sais ne ylös. Kyllä nyt tämä jätkä lähti ostaan tain tekeen reikä tai verkko kauhaa, että saan ne aarteet ylös ja vielä piti varoa kastelemasta piipparia.
eilen kahlasin erään uimarannan ja löysin kaksi 20 centin ja yden 10c kolikon , mutta paljon jäin löytymättä, vaikka piippas niin älyttömästi,mutta miten siinä pieni puutarhalapio vain kädessä ja sääskiä ympärillä ja pari paarmaa puri takalistoo vettä puoli metriä iski jo epätoivo, kun olisi reikäkauha jolla sais ne ylös. Kyllä nyt tämä jätkä lähti ostaan tain tekeen reikä tai verkko kauhaa, että saan ne aarteet ylös ja vielä piti varoa kastelemasta piipparia.