Xanttu (Kausi 2016) [3.9 Kalevalaa]
Xanttu (Kausi 2016) [3.9 Kalevalaa]
Tervehdys kaikille!
Herätellään henkiin jo melkein unohtunutta harrastusta ja kaivettiin tallin perukoilta esiin Garrett ACE 250.
Kausi 2016 virallisesti avattu ja muutama reissu jo takana päin. Muutamaan otteeseen ollaan oltu Agee:n kanssa peltoja/rantoja huiskimassa vaihtelevalla menestyksellä mutta hauskaa on aina ollut.
Tässä ekan reissun antia..
Öre aika hyvässä kunnossa koska puistolöytö, vuosilukukin näkyy selvästi.
Kaksoiskotkanpäänappi aika mielenkiintoinen takana tekstiä mutta kun ei saa oikein selvää, apua tunnistamiseen kaivataan..
Löytyi myös 20mk vuodelta 1954 sekä 50mk vuodelta 1953 sekä 2 kpl 50 pennisiä 1942 sekä 5 penniä 1937 sekä pari muuta penniä
Herätellään henkiin jo melkein unohtunutta harrastusta ja kaivettiin tallin perukoilta esiin Garrett ACE 250.
Kausi 2016 virallisesti avattu ja muutama reissu jo takana päin. Muutamaan otteeseen ollaan oltu Agee:n kanssa peltoja/rantoja huiskimassa vaihtelevalla menestyksellä mutta hauskaa on aina ollut.
Tässä ekan reissun antia..
Öre aika hyvässä kunnossa koska puistolöytö, vuosilukukin näkyy selvästi.
Kaksoiskotkanpäänappi aika mielenkiintoinen takana tekstiä mutta kun ei saa oikein selvää, apua tunnistamiseen kaivataan..
Löytyi myös 20mk vuodelta 1954 sekä 50mk vuodelta 1953 sekä 2 kpl 50 pennisiä 1942 sekä 5 penniä 1937 sekä pari muuta penniä
Viimeksi muokannut Xanttu, 06 Syys 2016, 21:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Garrett ACE 400i + Garrett pro-pointer II
Garrett ACE 250 + white´s bullseye II
Vanhin kolikko: 1/6 öre 1671
Re: Xanttu (Kausi 2016)
Seuraava reissu suuntautui tällä kertaa läntiseen Turkuun.
Tämä satsi on tainnut valua juhlan humussa taskusta..
Puretun omakotitalon pihamaan antia, 10 penniä 1937.
Tämä satsi on tainnut valua juhlan humussa taskusta..
Puretun omakotitalon pihamaan antia, 10 penniä 1937.
Tämän päivän etsintä oli suunnattu saaristoon.
Uimarannalta löydettyä..
Hopeinen luokkasormus sekä 10mk 1956 ja 1mk 1984 ja puolikas 1/12 skillingiä
Caroline kun kertoo mikä paikka sormuksessa mainittiin niin saa tulla noutamaan.
Metsätaipaleen antia ja samalla ennätys uusiksi!
Öre 1719
Oikealla olevan männyn juurella alkoi Garrett pitää aikamoista kapellia..
Uimarannalta löydettyä..
Hopeinen luokkasormus sekä 10mk 1956 ja 1mk 1984 ja puolikas 1/12 skillingiä
Caroline kun kertoo mikä paikka sormuksessa mainittiin niin saa tulla noutamaan.
Metsätaipaleen antia ja samalla ennätys uusiksi!
Öre 1719
Oikealla olevan männyn juurella alkoi Garrett pitää aikamoista kapellia..
Viimeksi muokannut Xanttu, 22 Kesä 2016, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wau mitä löytöjä! Ja vielä hyväkuntosia! Osaakko antaa vinkkiä millä tavalla kannattaa valita paikka jos menee metsään?
Garrett Ace 250 + PORKKANA.
Omaan valintaan vaikutti ainakin se että metsä on tuttujen omistuksessa sekä se että metsäkaistale sijaitsee kahden pellon välissä ja lähellä rantaa.
Oletettavasti on liikuttu siis moneen kertaa metsän läpi, niistä kertoi jo useat polut. Peltojen ja asustusten viereiset metsät ovat varmaan parhaita mestoja, niistä ehkä aloittaisin. Itse metsässä huiskisin kaikkien polkujen reunat, sekä kantojen ja isojen puiden ympäristöt. Ison männyn juurelta se minunkin öre nousi..
Joku voi antaa vielä parempia vinkkejä koska oli vasta mun eka metsäreissu vuosiin mut toivottavasti tästä olis edes jotain apua
Oletettavasti on liikuttu siis moneen kertaa metsän läpi, niistä kertoi jo useat polut. Peltojen ja asustusten viereiset metsät ovat varmaan parhaita mestoja, niistä ehkä aloittaisin. Itse metsässä huiskisin kaikkien polkujen reunat, sekä kantojen ja isojen puiden ympäristöt. Ison männyn juurelta se minunkin öre nousi..
Joku voi antaa vielä parempia vinkkejä koska oli vasta mun eka metsäreissu vuosiin mut toivottavasti tästä olis edes jotain apua
Hoppee onnittelut. Hienoja kolikoitakin
Joo...onhan tota ollut pakko raahata mukana.
Toki, parempia löytöjä se on nostanut tolla acella kun mä fisherillä
Fisher F70 ja GarretPointer. Garret knife.
Vanhin löytö: 1/6 äyri 1666 (6/2015)
2: 1 öre 1720 (6/2015)
3: 1 denga 1747 (4/2015)
- jore ja pojat
- Kunniajäsen
Ja eiköhän mennä porukalla vaikkapa Artukaisiin tsekkaan mitä löytyyagee kirjoitti:Joo...onhan tota ollut pakko raahata mukana.
milläkin vehkeellä?
Xanttun löydöt ovat ihan hyviä ja senjohdosta pienimuotoiset lippisten nostot
Vaikka ei Xanttu taidakkaan olla ihan noviisi
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
Tiistaina Artukaisiin?
Ehdottomasti mennään, ja agee:n kanssa juttelin ja sano et keskiviikko mahdollisesti kävisi kaikille.
Laitan samaan pakettiin vähän settii viime viikon rantareissulta missä kohde oli jälleen saaristo ja siellä vähän pienempi vain paikallisten tiedossa ole ranta.
Hetken huiskittuani anto Garrett hyvää signaalia ja eipä aikaakaan kun hiekan kätköistä nousi rantalöydöksi suht hyväkuntoinen 1mk 1931
Tässä välissä nostin muutaman pennin ja taisi joukkoon eksyä yksi tuoreempi ruotsin öre mutta sitten Garrettin antaman vinkin perusteella hämmensin hiekkaa hiukan pinpointterilla ja sormushan sieltä nousi. Taitaa olla rihkamaa mokoma mutta sormus on aina hauska löytö vaikka ei se kirkkain ollutkaan..
Tässä reilu tunnin saldoa ja vaan hiekalla. Täytyy ottaa ensi kerralla loput sekä siirtyy nurmikolle..
Ei taida toi punertava aura korkkikaan olla ihan tuoreimmasta päästä.
Laitan samaan pakettiin vähän settii viime viikon rantareissulta missä kohde oli jälleen saaristo ja siellä vähän pienempi vain paikallisten tiedossa ole ranta.
Hetken huiskittuani anto Garrett hyvää signaalia ja eipä aikaakaan kun hiekan kätköistä nousi rantalöydöksi suht hyväkuntoinen 1mk 1931
Tässä välissä nostin muutaman pennin ja taisi joukkoon eksyä yksi tuoreempi ruotsin öre mutta sitten Garrettin antaman vinkin perusteella hämmensin hiekkaa hiukan pinpointterilla ja sormushan sieltä nousi. Taitaa olla rihkamaa mokoma mutta sormus on aina hauska löytö vaikka ei se kirkkain ollutkaan..
Tässä reilu tunnin saldoa ja vaan hiekalla. Täytyy ottaa ensi kerralla loput sekä siirtyy nurmikolle..
Ei taida toi punertava aura korkkikaan olla ihan tuoreimmasta päästä.
Eiks tossa sormuksessa olut se kruunuleima? Tuskin rihkamaa kuitenkaan...
Tarkastusleima (yksi kruunu), Olof Robert Lundgren, vuosileima 1852, Turun paikkakuntaleima.
Tarkastusleima (yksi kruunu), Olof Robert Lundgren, vuosileima 1852, Turun paikkakuntaleima.
Yhtenä iltana jo tovi sitten käytiin agee:n kanssa vähän itäistä Turkua huiskimassa.
Ensimmäisenä kolikko josta en ollut edes kuullut..
1/6 skilling banco 1836 tutummin siis kai pankkokillinki, jatkona taipunut Aleksanteri III 1 penni 1894 ja hiukan tuoreempi Nikolai II 1 penni (vuosiluku kulunut pois)
Ensimmäisenä kolikko josta en ollut edes kuullut..
1/6 skilling banco 1836 tutummin siis kai pankkokillinki, jatkona taipunut Aleksanteri III 1 penni 1894 ja hiukan tuoreempi Nikolai II 1 penni (vuosiluku kulunut pois)
- jore ja pojat
- Kunniajäsen
Mini -Skilling lantteja löytyy silloin tällöin.
Olisiko tämä ollut 1/12 osa Skillingiä?
Ja ehdottomasti mennään porukalla taas piippailemaan heti kun vaan sopii!
Olisiko tämä ollut 1/12 osa Skillingiä?
Ja ehdottomasti mennään porukalla taas piippailemaan heti kun vaan sopii!
jore ja pojat!
Tietääkseni banco skillingeistä 1/6 on pienin (halkaisija 15mm) ja silloin toisella puolella kruunupäinen C jossa sisällä XIV sama toistuu 1/3 skillingissä.
2/3 banco skillingissä ja sitä isommissa on sivu profiilikuva kuningas Carl XIV:stä
Näyttää mun mielestä 1/3 killingiltä, omasta sai tolkkuu enemmän ku laitto yöksi ketsuppiin..
Aivan varmasti mennään heti ku porukalle sopii, viimeksikin oli todella hyvä meininki!
2/3 banco skillingissä ja sitä isommissa on sivu profiilikuva kuningas Carl XIV:stä
Näyttää mun mielestä 1/3 killingiltä, omasta sai tolkkuu enemmän ku laitto yöksi ketsuppiin..
Aivan varmasti mennään heti ku porukalle sopii, viimeksikin oli todella hyvä meininki!
Laitetaan pari kuvaa parilta viimeiseltä puistoreissulta sekä yhdeltä nopeelta peltopyyhkäisyltä.
Aika nihkeästi löytöjä mutta aina onneksi jotain nousee..
Parit soljet sekä noi kaksi avainta jotka olivat vain muutaman sentin päässä toisistaan.
Saksalainen hylsy, pohjassa DM 1917.
Aika perus kolikkoa, parhaat ehkä vasemmalla alhaalla 10mk 1956 ja 1mk 1942.
Huomenna sitten päästään vihdoin testaamaan uutta Garrett ace 400i, katsotaan sitten mitä alkaa löytymään..
Aika nihkeästi löytöjä mutta aina onneksi jotain nousee..
Parit soljet sekä noi kaksi avainta jotka olivat vain muutaman sentin päässä toisistaan.
Saksalainen hylsy, pohjassa DM 1917.
Aika perus kolikkoa, parhaat ehkä vasemmalla alhaalla 10mk 1956 ja 1mk 1942.
Huomenna sitten päästään vihdoin testaamaan uutta Garrett ace 400i, katsotaan sitten mitä alkaa löytymään..
No eihän se nyt pärjännyt (tai sitten asetukset oli hukassa) mun Fisherille.
Tosiaan oltiin Agee:n kanssa paraisilla huiskimassa ja uutta Garrett 400i testaamassa.
Mun löydöt ei päätä huimannu oli vielä tosiaan säädöt hakusessa mutta eipä siitä taida Fisherin veroista tulla säätämälläkään
Täytyy silti sanoa et kyllä syvältä havaitsee pienetkin kolikot ja alle 400 egen laitteeksi ihan soiva.
Tässä pientä kolikkorumbaa rannalta ja sen läheisyydestä.
Tämä suomileijonanappi nousi tutulta pellolta parin muun mikättimen kanssa..
Taitaa olla sotilaan asusta karannut.
Mun löydöt ei päätä huimannu oli vielä tosiaan säädöt hakusessa mutta eipä siitä taida Fisherin veroista tulla säätämälläkään
Täytyy silti sanoa et kyllä syvältä havaitsee pienetkin kolikot ja alle 400 egen laitteeksi ihan soiva.
Tässä pientä kolikkorumbaa rannalta ja sen läheisyydestä.
Tämä suomileijonanappi nousi tutulta pellolta parin muun mikättimen kanssa..
Taitaa olla sotilaan asusta karannut.
Tämän päiväisen peltoreissun laihan laista antia, mut onneksi nyt jotain vaikka kovin tyhjältä tuntu..
Luodin pään näköinen härpäke, pituutta siinä 26 mm ja halk. 17 mm ja painoa 48 G, mulla ei käryäkään et mikä mut onko jollain?
Päivän pelasti ruotsin 1 öre eli ett öre 1929
Ei ole mulla tullut foorumilla ennen vastaan joten ihan jees ja oli kyseisen pellon eka kolikko löytö.
Luodin pään näköinen härpäke, pituutta siinä 26 mm ja halk. 17 mm ja painoa 48 G, mulla ei käryäkään et mikä mut onko jollain?
Päivän pelasti ruotsin 1 öre eli ett öre 1929
Ei ole mulla tullut foorumilla ennen vastaan joten ihan jees ja oli kyseisen pellon eka kolikko löytö.
- jore ja pojat
- Kunniajäsen
Noh, tässä samalla kuviolla kansanpuistosta aikoinaan kohnattua.
Vuosiluku xx46 näkyy suht. selvästi, mutta mikä vuosisata
Referennsiksi samalta paikalta löytynyt hopeinen 25- äyrinen 1900- luvun alusta
Toivottavasti kuvista on jotain apua!
Vuosiluku xx46 näkyy suht. selvästi, mutta mikä vuosisata
Referennsiksi samalta paikalta löytynyt hopeinen 25- äyrinen 1900- luvun alusta
Toivottavasti kuvista on jotain apua!
jore ja pojat!
No olihan niitä täällä
Ymmärtääkseni toi kruunukuvio on ollut käytössä vaan 1900-luvulla joten taitaa toi sun ruotsin hilu olla 1946.
Hienoja ovat noi sun läntisen naapurin myntit.
Ymmärtääkseni toi kruunukuvio on ollut käytössä vaan 1900-luvulla joten taitaa toi sun ruotsin hilu olla 1946.
Hienoja ovat noi sun läntisen naapurin myntit.
Parit kuvat viimeiseltä rantanykäisyltä. Ranta on nyt käyty läpi myös 400i kanssa joten alkaa olla biitsi aika äänetön ja löydöt vähissä mut onnex jotain sentään vielä löyty..
Aika perus rantahilua, markkaa, pennejä ja centtejä..
Kaulakoru oli mukava ylläri, lenkissä merkintä 925(d7)? eli taitaa neitsyt olla hopeaa ja oisko mahdollisesti jopa ollut kullattu ku tarkkaan katsoo ni ihan kun ois kimalletta hiukan jäljellä. Mitään kaiverruksia ei korusta löytynyt joten jää omiin kokoelmiin.
Loppukesä on todennäköisesti mulla piipitön johtuen viimeisimmästä löydöstä eli punkki pirulainen kaikista tarkistuksista ja suojavarusteista huolimatta pääsi puremaan ja oon siksi viettänyt viimeisen raskaan lomaviikon kovassa kuumeessa. Lääkärin määräyksestä nautin parhaillaan kahden viikon hevoskuuria antibiootteja (42000mg!) ja viikko vielä reservissä jos toi satsi ei tehoa, kaikesta huolimatta toivotan kaikille oikein hyvää loppukesää sekä kimeitä piippejä.
Katsotaan oikeasti kuin kauan pystyy olemaan pois, sen verran koukuttavaa on tämä harrastus mutta tapahtuneesta säikähtäneiden lasten ja vaimon pyynnöstä mennään nyt näin..
Aika perus rantahilua, markkaa, pennejä ja centtejä..
Kaulakoru oli mukava ylläri, lenkissä merkintä 925(d7)? eli taitaa neitsyt olla hopeaa ja oisko mahdollisesti jopa ollut kullattu ku tarkkaan katsoo ni ihan kun ois kimalletta hiukan jäljellä. Mitään kaiverruksia ei korusta löytynyt joten jää omiin kokoelmiin.
Loppukesä on todennäköisesti mulla piipitön johtuen viimeisimmästä löydöstä eli punkki pirulainen kaikista tarkistuksista ja suojavarusteista huolimatta pääsi puremaan ja oon siksi viettänyt viimeisen raskaan lomaviikon kovassa kuumeessa. Lääkärin määräyksestä nautin parhaillaan kahden viikon hevoskuuria antibiootteja (42000mg!) ja viikko vielä reservissä jos toi satsi ei tehoa, kaikesta huolimatta toivotan kaikille oikein hyvää loppukesää sekä kimeitä piippejä.
Katsotaan oikeasti kuin kauan pystyy olemaan pois, sen verran koukuttavaa on tämä harrastus mutta tapahtuneesta säikähtäneiden lasten ja vaimon pyynnöstä mennään nyt näin..
Sitten kahlaamaan ja nurmikoilleXanttu kirjoitti:Parit kuvat viimeiseltä rantanykäisyltä. Ranta on nyt käyty läpi myös 400i kanssa joten alkaa olla biitsi aika äänetön ja löydöt vähissä
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Kyllä se punkki tulee ilman etsintäkin
Nyt on punkit häädetty kropasta ja piippaukset sen kun jatkuvat. Ollaan vaan entistä tarkempia, voi olla et seuraava purema on vielä pahempi..
Mitä vielä, Agee:n kanssa olla enimmäkseen huiskittu puistoja sekä parit futiskentät alla löytöjä niiltä sekä yhden lähipellon mukavaa antia.
Peltohopean nostoa lähipellolta, mulle lajissaan ensimmäinen
Suurimmat kurat huuhdeltu ja ihan jees kuntoinen 25 penniä 1889.
Kaikki eurot ovat puistosta/futiskentältä nykäistyjä sekä pihlaja kymppi muut ovat loppuun piipatun lähipellon saldoa.
Noi yhdeksän kappaletta 1 pennisiä olivat kaikki samassa kuopassa!
Yhtenä aamuna rykästiin Agee:n kans yhteen keskustan puistoon ja ihan perushilua nous, paitsi norppafemma oli mulle ensimmäinen.
Eilen käytiin, mä ja Agee tyhjentämässä yks tuoreempi futiskenttä löyty pelkkiä euroja/centtejä sekä yksi Tanskan 50 öre.
Paikallistettiin tosiaan yks hyvä targetti joka täytyy käydä nykäsees heti aamutuimaan ku osuu vaan lomapäivät yksiin.
Mitä vielä, Agee:n kanssa olla enimmäkseen huiskittu puistoja sekä parit futiskentät alla löytöjä niiltä sekä yhden lähipellon mukavaa antia.
Peltohopean nostoa lähipellolta, mulle lajissaan ensimmäinen
Suurimmat kurat huuhdeltu ja ihan jees kuntoinen 25 penniä 1889.
Kaikki eurot ovat puistosta/futiskentältä nykäistyjä sekä pihlaja kymppi muut ovat loppuun piipatun lähipellon saldoa.
Noi yhdeksän kappaletta 1 pennisiä olivat kaikki samassa kuopassa!
Yhtenä aamuna rykästiin Agee:n kans yhteen keskustan puistoon ja ihan perushilua nous, paitsi norppafemma oli mulle ensimmäinen.
Eilen käytiin, mä ja Agee tyhjentämässä yks tuoreempi futiskenttä löyty pelkkiä euroja/centtejä sekä yksi Tanskan 50 öre.
Paikallistettiin tosiaan yks hyvä targetti joka täytyy käydä nykäsees heti aamutuimaan ku osuu vaan lomapäivät yksiin.
Taas on tullut muutama reissu nykästyä. Urheilukenttää, hiukan puistoo ja vähän peltoakin.
Löydöistä ehkä parhaat oli mulle eka murtajavitonen sekä säästöpankkiviikon 1960 K.J.Ståhlbergin isompi pankkimyntti.
Muuten aika perusfyrkkaa, euroja ihan kiitettävästi mut pitkä matka vielä uuteen pointteriin..
Tässä suoraan montusta nostettuna vain hiukan hanskalla pyyhkästy.
Hiukan ihmetytti ku sitä kuopasta nostin et mikäs jätti sieltä nousee ku oli hiukka kokoakin. Halkaisija 32mm ja painoa 15g, vaaka ei niin hirveen tarkka..
Arvoa ei juuri mitään mut löydöksi ihan jännittävä.
Löydöistä ehkä parhaat oli mulle eka murtajavitonen sekä säästöpankkiviikon 1960 K.J.Ståhlbergin isompi pankkimyntti.
Muuten aika perusfyrkkaa, euroja ihan kiitettävästi mut pitkä matka vielä uuteen pointteriin..
Tässä suoraan montusta nostettuna vain hiukan hanskalla pyyhkästy.
Hiukan ihmetytti ku sitä kuopasta nostin et mikäs jätti sieltä nousee ku oli hiukka kokoakin. Halkaisija 32mm ja painoa 15g, vaaka ei niin hirveen tarkka..
Arvoa ei juuri mitään mut löydöksi ihan jännittävä.