Kieltämättä uutuusmallit viehettää kuten 400i, mutta en enää välimalleja osta, koska seuraava kone on Deuss!thebeet kirjoitti:Iromaden käy vilkase noita uutuuksia. huomenna lienee ilomantsissa nähtävänä i300 ja i400.
Mikä Garrett malli olisi nyt järkevä hankkia?
- iron maden
- Kunniajäsen
Re: Mikä Garrett malli olisi nyt järkevä hankkia?
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
- iron maden
- Kunniajäsen
Sinun omat kokemuksesi ei täs tee tyhjäksi sitä, mitä esim 250 mallilla on monet löytäneet ja sitä mitä monet löytää yhä! Vaikka olis hyväkin etsin ja heiluttaja huono etsijä, niin yhälö ei toimi!jannukka kirjoitti:
Kirjoitin omat kokemukseni Acesta jos se ei sinua miellytä en voi sille mitään! Kuten kirjoitin niin 300i malli ennen kuin 150 tai 250. Sillehän ei voi mitään jos aika on ajanut 250 ohitse ,uusia etsimiä on tullut markkinoille josta on vara valita mieleisensä . Mitä mun löytöihin tulee niin onhan niitä mutta pidän niistä suurimman osan omana tietonani enkä niitä täällä esittele se mun tapa. Tässä sulle jaxsuhali koita kestää. Tää on vain elämää, on sitten etsimenä ace tai joku muu laite
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Moikka, uusi käyttäjä ja noviisin ensimmäinen viesti.
Ensimmäistä piipparia zoomailen ja garretilta valitsin verrailupariksi Ace 300i:n ja Ace 350 Euro:n. hintaeroa näillä ei ole juuri nimeksikkään, 300i on Kärkkäisellä 299€ ja 350 Euro ElekroVillellä 319€. 350 Eurossa on isompi DD kela 300i:ssä hieman pienempi cc kela.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... npaljastin
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/ ... 1&show=all
Kumman valkkaisitte ja miksi?
(Mitä muuta voisin samassa hintaluokassa katsella? -Teknetics EuroTek Pro 11" DD? -Minelab GO-FIND 40 tai 60? -Fisher F4?)
Ensimmäistä piipparia zoomailen ja garretilta valitsin verrailupariksi Ace 300i:n ja Ace 350 Euro:n. hintaeroa näillä ei ole juuri nimeksikkään, 300i on Kärkkäisellä 299€ ja 350 Euro ElekroVillellä 319€. 350 Eurossa on isompi DD kela 300i:ssä hieman pienempi cc kela.
(Mitä muuta voisin samassa hintaluokassa katsella? -Teknetics EuroTek Pro 11" DD? -Minelab GO-FIND 40 tai 60? -Fisher F4?)
- Kiukaisten Paroni
- Metallinetsijä
350 kannattaa jättää pois vaihtoehdoista. 300i on uutta tämän vuoden mallia ja siihen koijjaa jostain käytettynä halvalla isomman DD kelan. Muista mainitsemistasi laitteista ei ole kokemusta, mutta varmasti tuo teknetics vois ainaki olla käypä peli. Mulla on tuo 400i garretti ja ole siihen kyllä erittäin tyytyväinen.
XP Deus 11" full WS5 + 9" HF
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Miksi ihmiset ei kerro mitä aikovat etsiä ja mistä? Onko se joku salaisuus, käydään yöllä hiippaileen eikä haluta antaa mitään vinkkiä kenellekkään että mikä nimimerkki se siellä hiippailee?JPH kirjoitti:Moikka, uusi käyttäjä ja noviisin ensimmäinen viesti.
Pellolle 350, tuo kela löytää vähän syvempää ja kattaa yhdellä heilautuksella suuremman alan. ID-näytöllä ei merkitystä koska lähes kaikki kaivetaan kuitenkin.
Puistohommiin/kolikkojahtiin 300i id-näytön vuoksi ja CC-kela soveltuu paremmin kaljapullonkorkkien väistelyyn.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Kysymys oli mitä Garrett malli olisi nyt järkevä hankinta. Vastasin 300i ennen kuin 250. Sä voit pitää vaikka 250 unileluna mutta en sitä suosittele ensietsimeksi koska aika on ajanut sen ohi ! En ole väittänyt ettei sillä olisi löytöjä tehty ja varmaan tehdään vieläkin pitkän aikaa.Kuten sanoin markkinoilla on muitakin etsimiä millä voi aloitaa harrastuksen kuin ace 250. Meillä on omat mielipiteemme pidetään ne ja lopetetaan täällä lässytäminen ! Toivottavasti nyt ymmärrät vai tätyykö vääntää rautalankasta malli?iron maden kirjoitti:Sinun omat kokemuksesi ei täs tee tyhjäksi sitä, mitä esim 250 mallilla on monet löytäneet ja sitä mitä monet löytää yhä! Vaikka olis hyväkin etsin ja heiluttaja huono etsijä, niin yhälö ei toimi!jannukka kirjoitti:
Kirjoitin omat kokemukseni Acesta jos se ei sinua miellytä en voi sille mitään! Kuten kirjoitin niin 300i malli ennen kuin 150 tai 250. Sillehän ei voi mitään jos aika on ajanut 250 ohitse ,uusia etsimiä on tullut markkinoille josta on vara valita mieleisensä . Mitä mun löytöihin tulee niin onhan niitä mutta pidän niistä suurimman osan omana tietonani enkä niitä täällä esittele se mun tapa. Tässä sulle jaxsuhali koita kestää. Tää on vain elämää, on sitten etsimenä ace tai joku muu laite
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
No lähetään sillä että 250 on ihan peruskäyttöinen. löytää ja toimii. ilmassa löytyy kultasormus esim n10cm etäisyydellä ilmasta. eli heilutat kättä kelan edessä sormus sormessa.
350 löytää huomattavasti syvemmältä. aloitin itse 250 ja nyt on 350. harmitti vaihtaa pois kun 250 tuntui paremmalta.
i300 täysin erilainen äänimailma. i300 ilmoitti herkkyyden ollessa 3 tolppa täydestä tehosta että jotain on maan alla. tavallinen 350 ei löytänyt edes koko kohdetta. äänimailma mukavan erilainen mutta totuttaa jos on jo kerennyt käyttää aiempia garretteja.
i400 tuli eilen enkä ole kerennyt kasaamaan.
350 löytää huomattavasti syvemmältä. aloitin itse 250 ja nyt on 350. harmitti vaihtaa pois kun 250 tuntui paremmalta.
i300 täysin erilainen äänimailma. i300 ilmoitti herkkyyden ollessa 3 tolppa täydestä tehosta että jotain on maan alla. tavallinen 350 ei löytänyt edes koko kohdetta. äänimailma mukavan erilainen mutta totuttaa jos on jo kerennyt käyttää aiempia garretteja.
i400 tuli eilen enkä ole kerennyt kasaamaan.
ilomantsin sotahistoriallisen seuran jäsen 2015->
nyt x-terra 705, xp orx, Nocta makro Simplex
neljäs XP Deuss +at pro
kolmas x-terra 705
toka 350 garret ace+at pro
eka 250 garret ace+ pro pointer
nyt x-terra 705, xp orx, Nocta makro Simplex
neljäs XP Deuss +at pro
kolmas x-terra 705
toka 350 garret ace+at pro
eka 250 garret ace+ pro pointer
- iron maden
- Kunniajäsen
[quote="jannukka"][quote="iron maden"][quote="jannukka"]
Kysymys oli mitä Garrett malli olisi nyt järkevä hankinta. Vastasin 300i ennen kuin 250. Sä voit pitää vaikka 250 unileluna mutta en sitä suosittele ensietsimeksi koska aika on ajanut sen ohi ! En ole väittänyt ettei sillä olisi löytöjä tehty ja varmaan tehdään vieläkin pitkän aikaa.Kuten sanoin markkinoilla on muitakin etsimiä millä voi aloitaa harrastuksen kuin ace 250. Meillä on omat mielipiteemme pidetään ne ja lopetetaan täällä lässytäminen ! Toivottavasti nyt ymmärrät vai tätyykö vääntää rautalankasta malli?
Kaikilla ihmisillä ei ole yksinkertaisesti varaa, haluja jne sijoittaa ensimmäiseen etsimeen paljoa, joten siinä mielessä 250 malli pitää pintansa! Pääsee edullisesti harrastuksen pariin ja tämä oli pohja-ajaukseni, jota toivottavasti ei sinulle tarvitse, rautalangasta vääntää!
Kaikki tuotteet vanhenee mutta se ei tarkoita sitä etteikö ne yhä toimisi !
Tietotekniikassakin tietokone voi olla toisten mielestä vanha romu, jo 5 vuoden iässä!
Samoin autot jne jne mutta kummasti kansa pärjää vanhoillakin vehkeillä!
Mikäs siinä jos rahaa riittää niin ostaa aina uusimman version!
250 ace jälkeen voi hypätä suoraan Deussiin, jos rahavarat riittää....silloin loppuu kötinä paremmuudesta!
Kopsataan Aholaista :
ViestiKirjoittaja P.Aholainen » To Kesä 02, 2016 4:53 pm
Sain puhelun FD/Jyriltä ja edelleen myydään ace 250 mallia joka on ylivoimaisesti myydyin malli garretilta.
Minulla on myös omaa kokemusta ace 250 etsimestä ja väitän sen olevan hyvä laite aloittaa tämä harrastus.
Kysymys oli mitä Garrett malli olisi nyt järkevä hankinta. Vastasin 300i ennen kuin 250. Sä voit pitää vaikka 250 unileluna mutta en sitä suosittele ensietsimeksi koska aika on ajanut sen ohi ! En ole väittänyt ettei sillä olisi löytöjä tehty ja varmaan tehdään vieläkin pitkän aikaa.Kuten sanoin markkinoilla on muitakin etsimiä millä voi aloitaa harrastuksen kuin ace 250. Meillä on omat mielipiteemme pidetään ne ja lopetetaan täällä lässytäminen ! Toivottavasti nyt ymmärrät vai tätyykö vääntää rautalankasta malli?
Kaikilla ihmisillä ei ole yksinkertaisesti varaa, haluja jne sijoittaa ensimmäiseen etsimeen paljoa, joten siinä mielessä 250 malli pitää pintansa! Pääsee edullisesti harrastuksen pariin ja tämä oli pohja-ajaukseni, jota toivottavasti ei sinulle tarvitse, rautalangasta vääntää!
Kaikki tuotteet vanhenee mutta se ei tarkoita sitä etteikö ne yhä toimisi !
Tietotekniikassakin tietokone voi olla toisten mielestä vanha romu, jo 5 vuoden iässä!
Samoin autot jne jne mutta kummasti kansa pärjää vanhoillakin vehkeillä!
Mikäs siinä jos rahaa riittää niin ostaa aina uusimman version!
250 ace jälkeen voi hypätä suoraan Deussiin, jos rahavarat riittää....silloin loppuu kötinä paremmuudesta!
Kopsataan Aholaista :
ViestiKirjoittaja P.Aholainen » To Kesä 02, 2016 4:53 pm
Sain puhelun FD/Jyriltä ja edelleen myydään ace 250 mallia joka on ylivoimaisesti myydyin malli garretilta.
Minulla on myös omaa kokemusta ace 250 etsimestä ja väitän sen olevan hyvä laite aloittaa tämä harrastus.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
40 e 250/300i hintaero. Suosittella saa mitä haluaa mutta minä en sitä suosittele ,sinä saat suositella se on sun valintasi. Jos haluaa haamu piippejä ja itsekseen kilkutteluja kuunnella niin ostaa 250 Ei muuta kun hyviä löytöjä sulle haamupiippien kera
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Ottamatta yhtään enemmän kantaa tuohon valintaan niin tuo "muutama kymppi lisää ja saat vähän paremman" on kyllä loputon tie. 300i:n hintaan muutama kymppi niin saa isommalla DD-kelalla olevia. Siihen muutama kymppi niin saa taas jotakin lisää... Sitten ollaan hintaluokassa tonni ja jos harrastus ei kiinnostakkaan niin laitteita myydessä häviää jo enemmän kuin halvemman koneen hankintahinta olisi ollut.jannukka kirjoitti:40 e 250/300i hintaero.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
No sitten kai kannattaa aloittaa motonetin laitteella ei häviä paljoaHaarukka kirjoitti:Ottamatta yhtään enemmän kantaa tuohon valintaan niin tuo "muutama kymppi lisää ja saat vähän paremman" on kyllä loputon tie. 300i:n hintaan muutama kymppi niin saa isommalla DD-kelalla olevia. Siihen muutama kymppi niin saa taas jotakin lisää... Sitten ollaan hintaluokassa tonni ja jos harrastus ei kiinnostakkaan niin laitteita myydessä häviää jo enemmän kuin halvemman koneen hankintahinta olisi ollut.jannukka kirjoitti:40 e 250/300i hintaero.
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Laitteen valinta on jokaisen henkilökohtainen asia, johon vaikuttaa oma tilanne ja tietämys harrastuksesta/laitteista. Paljonko on aikaa käytettävissä, entä rahaa ? Mikä on fyysinen kunto, onko esim nivelsairauksia tms. Onko käyttäjä pätkä vai hongankolistaja. Jos on vähääkään epävarma harrastuksen kiinnostavuudesta, ei kannata siihen paljoa rahaa upottaa. Onhan se kivaa, jos voi pistää rahaa haisemaan laitteisiin, mutta toisilla saattaa päätökset olla kiinni jo muutamasta kympistä. Toisaalta jos budjetti on esim 300 euroa, niin miksei silloin käyttäisi sitä tappiin ja saisi uudemman laitteen. Jos budjetti on tiukempi, niin kyllä hyvän laitteen silti saa hankittua, kuten Ace 250:n. Pellolle sitten isompi kela erikseen, jos niillä käy. Eivät kaikki peltoja nuohoa. En ole tutkinut, mikä laite suoraan isolla kelalla olisi halvin hankinta. Laitteen painolla on merkitystä, jos on jotain kremppoja. Mulla on olkapäissä ajoittain ongelmaa, mikä ei piippaamisella ainakaan helpotu. Eli lihakset kyllä tottuu, kun alkaa harrastaa , mutta nivel/jänneongelmat on ja pysyy.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
Jos budjetti on 300e ja ostopaikka Findetector niin väittäisin että syvimpää löytävä laite on Golden Mask 1.Serafiina kirjoitti:En ole tutkinut, mikä laite suoraan isolla kelalla olisi halvin hankinta.
No eikös se olisi hyvä vaihtoehto acen tilalle? Ensietsimeksi,suosittelisitko?Haarukka kirjoitti:Jos budjetti on 300e ja ostopaikka Findetector niin väittäisin että syvimpää löytävä laite on Golden Mask 1.Serafiina kirjoitti:En ole tutkinut, mikä laite suoraan isolla kelalla olisi halvin hankinta.
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Peltokäyttöön ehdottomasti, urbaaniin ympäristöön en. Sen jälkeen kun itse ostin Golden Maskin niin myin acesta peltokelan(14x10DD) pois ja ostin siihen sniperin(4,5") tilalle.jannukka kirjoitti:No eikös se olisi hyvä vaihtoehto acen tilalle? Ensietsimeksi,suosittelisitko?Haarukka kirjoitti:Jos budjetti on 300e ja ostopaikka Findetector niin väittäisin että syvimpää löytävä laite on Golden Mask 1.Serafiina kirjoitti:En ole tutkinut, mikä laite suoraan isolla kelalla olisi halvin hankinta.
Siksi ärsyttää kyselijät jotka eivät kerro minkälaiseen käyttöön etsin tulee. Eihän kukaan kysy "mikä olisi paras porakone?", ilman että vähän raottaa käyttötarkoitusta.
Niinpä käyttötarkoitus olisi hyvä tietää niin vois suositella eri merkkisiä etsimiä oman kokemuksensa perusteella jolloin aloiteliajan (itsenkin vielä aloitelija) olisi helpompi vertailla niitä. Toisille on helpompi katsella id numeroita ja toisille äänimailma on parempi ,itse pidin id numero näyttöä hyvänä asiana on mulle jotenkin selkeenpi. Makuasia
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
No tuossa GM1:ssä ei varsinaista "äänimailmaa" ole. Ääntä tulee tai ei Disk säädöllä vain säädetään "ID" minkä ylittävät kohteet antavat äänen. Äärettömän yksinkertaista ja pelloilla toimiva systeemi, kun ei siellä taida olla mitään tiettyä ID:tä jota ei kaiveta? Pienet raudat, eli hyvin matalat ID:t vain jätetään, tai niin minä ainakin teen ja tein Acellakin. Siksi en oikein ole ymmärtänyt näytön merkitystä kun kaikki kaivetaan sama mitä se näyttö näyttääjannukka kirjoitti:Toisille on helpompi katsella id numeroita ja toisille äänimailma on parempi ,itse pidin id numero näyttöä hyvänä asiana on mulle jotenkin selkeenpi. Makuasia
Niin toiset tykkää tyttärestä toiset äidistä toivottavasti kummatkin tulee tyytyväiseksi
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
No voisit sä vähän valaista että mitkä ID:t jätät peltoon?
Vai salaista tietoa kuten ne löydötkin
Vai salaista tietoa kuten ne löydötkin
Haarukka kirjoitti:No tuossa GM1:ssä ei varsinaista "äänimailmaa" ole. Ääntä tulee tai ei Disk säädöllä vain säädetään "ID" minkä ylittävät kohteet antavat äänen...
Kyllähän sen GM1:n äänestäkin pystyi kuulemaan huonomman kohteen äänen, kun se ei ollut niin puhdas piippaus vaan vähän särisevä tai katkova. Nyttemmin uutta GM1+ mallia on saatavina myös kaksiäänisenä versiona, mikä kyllä varmaan helpottaa aloittelijaa: http://www.goldenmaskdetectors.com/dete ... 23&lang=en En kyllä vieläkään id-lukuja hirmuisesti ole tuijotellut, vaikka kone onkin vaihtunut kakkos Raceriin, niihin kun ei aina vaan ole luottaminen
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Joo. Näin tosiaan. Tällaisessa kohteessa on osia jotka jää säädetyn Disk-tason alapuolelle ja osia jotka tulee yli. Vastaa näytöllisessä koneessa sitä että ID-numero hyppii. Erilaiset foliomytyt on monesti tällaisia.Sephä kirjoitti:Haarukka kirjoitti:No tuossa GM1:ssä ei varsinaista "äänimailmaa" ole. Ääntä tulee tai ei Disk säädöllä vain säädetään "ID" minkä ylittävät kohteet antavat äänen...
Kyllähän sen GM1:n äänestäkin pystyi kuulemaan huonomman kohteen äänen, kun se ei ollut niin puhdas piippaus vaan vähän särisevä tai katkova.
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Missä ne jannukan haamupiipit ovat aineellistuneet ? Onko sekin salaista tietoa, millaisissa maastoissa jannukka on laitteitaan testaillut ?
Mitä tulee noihin näyttöihin, niin onhan sitä palkkien vilkkumista aika hypnoottista tuijottaa, mutta minä en luota kauheasti niihin. Enkä ääneenkään. Jos ei huvita kaivaa, niin tarkka diskriminointi, muuten kaikki ylös. Rautaa välillä nousee, vaikka kuinka höylää joka ilmansuuntaan ja id pysyy nättinä.
Mitä tulee noihin näyttöihin, niin onhan sitä palkkien vilkkumista aika hypnoottista tuijottaa, mutta minä en luota kauheasti niihin. Enkä ääneenkään. Jos ei huvita kaivaa, niin tarkka diskriminointi, muuten kaikki ylös. Rautaa välillä nousee, vaikka kuinka höylää joka ilmansuuntaan ja id pysyy nättinä.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
Kyllä ace 250 antaa haamupiippejä , ihan normaali maastoja olen sillä aikoinaan mennyt. Eikö sulla ole ace piipannut vaikka alla ei ole mitään metallia?Serafiina kirjoitti:Missä ne jannukan haamupiipit ovat aineellistuneet ? Onko sekin salaista tietoa, millaisissa maastoissa jannukka on laitteitaan testaillut ?
Mitä tulee noihin näyttöihin, niin onhan sitä palkkien vilkkumista aika hypnoottista tuijottaa, mutta minä en luota kauheasti niihin. Enkä ääneenkään. Jos ei huvita kaivaa, niin tarkka diskriminointi, muuten kaikki ylös.
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
En minäkään osaisi täsmentää, "millaiseen piippailuun" olen laitettani käyttämässä, vaikka olen jo muutaman vuoden harrastanutkin. Kaikki kelpaa. Pellot, metsät, pihat, puistot. Jos aloittelija kysyy, mikä malli pitäisi hankkia, niin eiköhän se budjetti ole se määräävin tekijä? Kyllä sen laitteen voi sitten ajan kanssa päivittää itselleen sopivammaksi, jos tuntuu, ettei se hankittu malli miellytä. Sitä mä olen ihmetellyt, että mikä näissä uudemmissa laitteissa on sellaista, että "aika on ajanut 250:n ohi"..?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631