Hilpari

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Hiisi
Metallinetsijä

Hilpari

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Tämä voisi aivan hyvin olla päivän löydöissä, sillä muuta en juuri löytänyt. Ajattelin laittaa kuitenkin kuvat tähän koska esineessä on paljon epäselvää.

Esine löytyi pienen luolantapaisen edestä pään kokoisen kiven alta mullasta kätkettynä. Ympäristöstä päätellen esine on ollut siellä jo useita vuosia.

Esine on tehty valamalla ja materiaaliveikkauksena on joku tinasekoite. Alaosassa on vielä jäljellä puuta varresta. Varsi on ollut aikoinaan kiinni naulalla. Varsi on ollut noin lyijykynän vahvuinen.

Kysymys on nyt se että onko tämä jotain larppausvälineistöä, vanha lelu vai joku koriste? Itse en pysty ikää arvioimaan. Voi mielestäni olla kaikkea vähän vanhemmasta 1900-luvun lopulle.

Tuleeko kellekään mitään muistikuvia tästä tai samantapaisisista?

Kuva

Kuva

Joku leimakuviokin on, mutta ei "made in china"-tekstiä :D
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Haarukka
Kunniajäsen

Re: Hilpari

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Varsi liian ohut jopa "leikkimiseen". Olisko jostakin tällaisesta koristeesta:

Kuva
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Astalo
Raavas Tonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Astalo »

Kokokin viittaa pelkän koristeaseen suuntaan.
Erilaisia matkamuistoiksi tarkoitettuja keskiaikaisten teräaseiden pienoismalleja on valmistettu jo ainakin 1800-luvulta saakka, joten saattaa olla ihan antiikkiakin..
Hiisi
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

On tosiaan leikkeihinkin hieman heiveröinen saati sitten oikeaksi aseeksi :D . Kävi itsellä mielessä, että olisiko jonkun nuken vähän paremmin tehty kirves. Ei tuo suoraan taida koristeeksi mihinkään aidantolppaankaan kelvata :lol: . Tuo matkamuisto on kyllä hyvin mahdollinen. Luulen, että jos olisi Haarukan ehdottamalla tavalla seinäkoristeena se olisi hieman perusteellisemmin viimeistelty.

Aika vaikea tästä on mitään sanoa, jollei ole esim lapsuudessaan tälläistä nähnyt.

Tarvii sanoa, että mulla taisi olla löytöhetkellä aika yllättynyt ilme, kun ensin olin kääntänyt kiven sivuun ja pöyhinyt mullat päältä pois. Kiven käännettyäni tiesin, että siellä on jotain "järkevää", mutta tuollaista en osannut odottaa :D.
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Vastaa Viestiin