Minusta ne kielii vain pienestä lenkki koosta...Niksu kirjoitti:Vähän nuo alhaiset id:t kielisi alumiinista
Niksu 2016 Rannat ja puistot: Yhteenveto
Re: Niksu 2016 Rannat ja puistot
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Tänään kun oli pitkästä aikaa hyvä ilma, niin päätin lähteä harrastamaan puistopiippailua Kuopion keskustan puistoon, jossa on tullut etsittyä useita kertoja. Pari tuntia vierähti ja tämmöistä löytyi tällä kertaa:
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Garrett Pro-Pointer
Edellisellä piippausreissulla bongasin puistossa opiskelijoita haalareissaan viettämässä aikaa. Tänään päätin lähteä heti aamusta tarkastamaan kyseisen paikan, joks opiskelijoilta olisi pudonnut kolikoita. Paikka oli varsinainen korkki- ja tölkkinipsuhelvetti, mutta muutaman kymmensenttisen alueelta sain tongittua. Sitten päätin siirtyä sellaiseen osaan puistoa, jossa en ollut vielä käynyt. Ihan hyvä että siirryin, sillä sieltä sitten löytyi 10 markan kolikko vuodelta 1953 ja Säästöpankkiviikon vuoden 1962 kolikko, jossa on P. E. Svinhufvudin profiili. Säästöpankkiviikonkolikko oli mukava löytö, koska se antoi melko varmaa viinapullonkorkki id:tä, mutta jokin signaaliäänessä sai minun kaivamaan sen ylös. Tässäpä koko 2,5 tunnin reissun järkevät löydöt:
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Tänään päätin käydä etsimässä Väinölänniemen uimarannan hietikolla ja kaivaa kaikki vähänkkään mielenkiintoisen kuuloiset signaalit. Kaikki järkevät löydöt löytyivät uimarannan reunoilta, joten taitaa se hietikko olla aika ahkeraan piipattua. Tämmöistä tällä kertaa:
Toinen kakseuronen on nurmialueelta ja toinen hietikolta. Pennin kolikko vuodelta 1874 oli yllättävä löytö.
Toinen kakseuronen on nurmialueelta ja toinen hietikolta. Pennin kolikko vuodelta 1874 oli yllättävä löytö.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Huonoa vuosikertaa tuo 2e kun on alkanut ruostumaan
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Hienoa !
Etsivä löytää ,se tuo Vänäri vaan antaa aina jotain uutta kun jaksaa heilua.
Kävin itse tänään Valkeisen rannalla hetken kokeilemassa , mutta ei tuon uuden etsimen kanssa kauan jaksa heilua sellaisella paikalla jossa on paljon pullonkorkkeja.
Signaalista ei tiedä sanoa mikä siellä on ennen kuin kaivaa esille..
Etsivä löytää ,se tuo Vänäri vaan antaa aina jotain uutta kun jaksaa heilua.
Kävin itse tänään Valkeisen rannalla hetken kokeilemassa , mutta ei tuon uuden etsimen kanssa kauan jaksa heilua sellaisella paikalla jossa on paljon pullonkorkkeja.
Signaalista ei tiedä sanoa mikä siellä on ennen kuin kaivaa esille..
Tipu, minä kävin tänään myös Valkeisella, harmi kun ei törmätty. Olisi ollut mukava vaihtaa pari sanaa harrastuksesta ja vertailla etsimiä. Missäpäin Valkeista piipparoit? Minä kävin lauantaina pyörähtämässä siinä sairaanhoito-oppilaitoksen puoleiselle nurmialueella ja se on kyllä miinoitettu kaljapullonkorkeilla ja tölkkinipsuilla melko tehokkaasti. Siellä kyllä tulee sniper-kela melko nopeasti mieleen.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Tänään päätin aloittaa kahlailukauden ja päätin suunnata Valkeisen uimarannalle, koska siellä ei tullut viime kesänä käytyäkään. Pohja oli melko haasteellisen oloinen: Epätasainen pohja äkkisyvine monttuineen, kivenmurikoineen, kasviroskineen ja vesikasvineen. Tunnin jaksoin kahlata ja tämmöistä tuli kaivettua:
Pistetään sitten vielä maisemakuva lammelta:
Pistetään sitten vielä maisemakuva lammelta:
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Siellä samalla puolen Valkeista minäkin kävin ja kyllä oli korkki poikineen..
Löytyihän sieltä vedestä pari käypää rahaakin !!!
Löytyihän sieltä vedestä pari käypää rahaakin !!!
Parin reissun löytöjä.
Sormus on ilmeisesti hopeitua kuparia tai messinkiä, ainakaan yhtään leimaa siitä ei löytynyt.
Sormus on ilmeisesti hopeitua kuparia tai messinkiä, ainakaan yhtään leimaa siitä ei löytynyt.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Ei sormuksessa ollut mitään kaiverrusta ? Kuinkahan vanha lienee ??
Sormuksessa ei ollut kaiverruksia, mutta jokin stanssi siinä näkyi kuitenkin olevan. Stanssia kun raaputtelin hammastikulla, niin se suurennuslasin läpi alkoi näyttämään 18K:lta eli sormus on melko varmasti alle satavuotias rihkamakoru.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Töitten jälkeen puolentoista tunnin puistopiippailuhetki tuotti tällaiset löydöt:
Reissun mukavimpia löytöjä olivat tuo Metso-kymppi, lukulasit ja Rabies rokotusmerkki. Mikähän lie noissa Metso-kympeissä on kun niitä löytyy kovin vähän. Eiköhän niitä ole hukattu niin paljoa, onkohan ne niin tehokkaasti kaiveltua pois metaalinetsijöiden toimesta vai onkohan niiden materiaaleissa jotain sellaista, että ne tulee diskriminoitua pois?
Reissun mukavimpia löytöjä olivat tuo Metso-kymppi, lukulasit ja Rabies rokotusmerkki. Mikähän lie noissa Metso-kympeissä on kun niitä löytyy kovin vähän. Eiköhän niitä ole hukattu niin paljoa, onkohan ne niin tehokkaasti kaiveltua pois metaalinetsijöiden toimesta vai onkohan niiden materiaaleissa jotain sellaista, että ne tulee diskriminoitua pois?
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Ne oli aikoinaan "isoja rahoja", isompia kuin 2euroset nykyään ja muutenkin harvinaisempi kun olivat arvoltaan puolet halvimmasta setelistä. Eli vaihtorahana palautui helpommin 20mk seteli kuin nykyään 5e seteli. Eikähän noita lyöty kuin yhdeksänä vuotena 1993-2001 kun jo kerättiin pankin toimesta pois kierrosta. Eurot ovat kiertäneet kohta tupla-ajan.Niksu kirjoitti: Mikähän lie noissa Metso-kympeissä on kun niitä löytyy kovin vähän. Eiköhän niitä ole hukattu niin paljoa, onkohan ne niin tehokkaasti kaiveltua pois metaalinetsijöiden toimesta vai onkohan niiden materiaaleissa jotain sellaista, että ne tulee diskriminoitua pois?
Hassu juttu minäkin löysin eilen kymmen markkasen ! Se oli vissiinkin minun ensimmäinen joten ei niitä kovin usein vastaan tule .
Sinä sait näköjään uudet rillitkin !! Nyt näkee heti mitä sieltä alkaa löytymään !!
Sinä sait näköjään uudet rillitkin !! Nyt näkee heti mitä sieltä alkaa löytymään !!
Tänään kävin harrastamassa vesipiippailua pari tuntia. Ihan mukavasti kyseiseltä uimarannalta löytyi penniaikaista rahaa ja löytyipä sieltä pari hopeista sormustakin:
Ja taas jäi mietityttämään, että mitähän jännää olisi löytynyt syvemmältä.
Ja taas jäi mietityttämään, että mitähän jännää olisi löytynyt syvemmältä.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
-
- Metallinetsijä
Hyvät löydöt! Vielä ottaen huomioon sen, että vesi on parikymmentä senttiä tavallista korkeammalla ja sitten vielä löysit noin paljon markka-aikaista rahaa. Taitaa olla sellainen ranta , jossa me muut ei ollakaan vielä käyty... Tai sitten At pro on mukavan tehokas veden alla? Itse olen noita rantoja joskus käynyt läpi Acen vakiokelalla.
Garrett Ace 400i ja Nel Tornado-kela.
Garrett Ace 250 11'DD.
Garrett Pro-Pointer ja Pro-pointer II
Vanhin löydetty kolikko: 1666 Karl XI 1/6-Öre.
TOP60 Kolikko 5-Markkaa v.1928
Olettaminen on kaiken tyrimisen äiti.
Garrett Ace 250 11'DD.
Garrett Pro-Pointer ja Pro-pointer II
Vanhin löydetty kolikko: 1666 Karl XI 1/6-Öre.
TOP60 Kolikko 5-Markkaa v.1928
Olettaminen on kaiken tyrimisen äiti.
Rantavesistä näyttää löytyvän !! Mitä ainetta tuo sormus on ?
Kyllä minä vähän luulen, että tuolla on käynyt muutkin. Noitten yhden pennin kolikoiden kohdalla kuului myös raudanpörinää vaikka At Pro näytti id:tä 80. Itse olen huomannut puistoissa, että jotkut kaljapullonkorkit antaa id:tä 80 raudanpörinän kera. Tällä reissulla olin innokas kaivamaan myös hyppivät ja heikommat signaalit, kuten nuo 90-luvun kymmen- ja viiskytpenniset todistaa. Esimerkiksi tuo käärmesormus antoi hyppivää signaalia id:n hyppiessä 65 seutuun, liekö johtunut siitä, että se sormus on ohut vain 830:lla leimattua hopeaa ja ainakin 10 sentin syvyydellä. Käärmesormuksen olisit voinut kuivempana aikaan löytää ACE:llakin.Taitaa olla sellainen ranta , jossa me muut ei ollakaan vielä käyty... Tai sitten At pro on mukavan tehokas veden alla? Itse olen noita rantoja joskus käynyt läpi Acen vakiokelalla.
Tuo toinen paksumpi sormus on 925H leimattua hopeaa seitsemänkymmentäluvun alusta ja se antoi aivan puhtaan signaalin id:llä 91-92, mutta se oli alueella jossa kuuletti olevan runsaasti rautaa ja kaljapullonkorkkeja ja aivan alueen toisesta reunasta.
Eli hopeaa on molemmat. Paksumpi 925H ja ohuempi 830. En ole vielä ehtinyt puhdistaa niitä kunnolla, että saisi kaikista leimoista selvää.Rantavesistä näyttää löytyvän !! Mitä ainetta tuo sormus on ?
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Niitä olikin kaksin kappalein , en ensin huomannutkaan.
Onnittelut hopeisista !! Järvien pohjista löytyisi varmaan vaikka sun mitä jos pystyisi jollain pelillä tutkimaan !
Onnittelut hopeisista !! Järvien pohjista löytyisi varmaan vaikka sun mitä jos pystyisi jollain pelillä tutkimaan !
Tänään kävin vähän kauempana Kuopion keskusta eräällä uimarannalla. Vietin ensin tunnin harrastamassa vesipiippailua ja sieltä ei juuri kummempia löytynyt: Markka vuodelta 1982 ja pari 90-luvun kymmenpennistä.
Toisen tunnin vietin sitten hietikolla ja nurmikolla ja sielläkin hyvät signaalit olivat erittäin harvassa. Jotain kuitenkin löytyi:
SOrmus on ehkä hopeaa ainakin siinä numerot, jotka näyttävät kovasti 925:ltä. Muita leimoja siinä ei sitten olekaan. Sormus oli kuitenkin mukava löytö, koska olin lopettelemassa etsintää ja olin suuntaamassa kohti kahluuvarusteita.
Toisen tunnin vietin sitten hietikolla ja nurmikolla ja sielläkin hyvät signaalit olivat erittäin harvassa. Jotain kuitenkin löytyi:
SOrmus on ehkä hopeaa ainakin siinä numerot, jotka näyttävät kovasti 925:ltä. Muita leimoja siinä ei sitten olekaan. Sormus oli kuitenkin mukava löytö, koska olin lopettelemassa etsintää ja olin suuntaamassa kohti kahluuvarusteita.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Töitten jälkeen 1,5 tunnin pyrähdys Valkeisen lammen puistoon. Hyvät piipit alkaa olla aika harvassa alueella, jossa kävin etsimässä. Ne harvat hyvänkuuloiset piipit, jotka kaivoin, niin olivat roskaa. Muutamaa roskaa oli kaivetttu esiin, mutta kyseinen roska oli jätetty kuoppaansa. Paras esimerkki tämmöisestä oli alumiininen kruunukorkki, joka oli kaivettu esiin leikkaamalla nurmeen läppä ja kuitenkin jätetty korkki kuoppaansa. Onneksi itse ensin tökin kohdetta ruuvimeissellillä, jolloin nurmiläppä nousi ylöspäin.
No, löytyi tällä reissulla jokunen kolikkokin:
No, löytyi tällä reissulla jokunen kolikkokin:
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Taas pikainen 1,5 tunnin pyörähdys puistoon heti töiden jälkeen alueella, jossa olen käynyt etsimässä monta kertaa ennenkin. Vaikka hyvät signaalit olivat harvassa, niin jotain löytyi kuitenkin:
Hopealusikka oli mukava löytö. Lusikan leimat on tällaiset:
TPR = Tuomo Rissanen, T.P.Rissanen & Kumpp. 1956-2003
Vuosileima on P7 eli lusikka on vuodelta 1968
Kaiverruksia lusikasta ei löytynyt.
Hopealusikka oli mukava löytö. Lusikan leimat on tällaiset:
TPR = Tuomo Rissanen, T.P.Rissanen & Kumpp. 1956-2003
Vuosileima on P7 eli lusikka on vuodelta 1968
Kaiverruksia lusikasta ei löytynyt.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Onnittelut hienosta lusikasta.
Golden Mask 4 Pro, 7", 9x10"
Garrett Pro-Pointer AT
Garrett Pro-Pointer AT
Vaihteluksi Kuopion puistoihin päätin pistäytyä Suonenjoella. Siellä harrastin sekä puisto- että vesipiippailua. Kuvassa vesippiippailun tulokset ovat kuvaualustan oikeassa yläkulmassa:
Vesipiippailun sormukset rihkamaa ja puistoppiippailun sormus hopeaa.
Vesipiippailun sormukset rihkamaa ja puistoppiippailun sormus hopeaa.
Niksu
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer