Parin uuden pellon mukavat antimet
Parin uuden pellon mukavat antimet
Kalmistoa sun muuta pukkaa taas uusilta paikoilta..
Ehjät rautakautiset ne säväyttää.
Tää on mielenkiintonen tunnistaako joku?? 3 kulmaa ja jokapuolla noita koloja.
Kupura.
Vähän huonoksi mennyt vyönhela.
Rautakautinen sormus? No vanha ainakin.
Vähän hajonnut hepankenkäsolki.
Rannerenkaan pätkä, pronssihelmi ja joku ketjulaite.
Onko tää maksuhopeaa? Mun mielestä on.
Onko tuo lukko rautakautinen? Tuo putkilukon avain ainakin on.
Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi.
Ja tää viel, luonnonkivi vai mikä?
Ehjät rautakautiset ne säväyttää.
Tää on mielenkiintonen tunnistaako joku?? 3 kulmaa ja jokapuolla noita koloja.
Kupura.
Vähän huonoksi mennyt vyönhela.
Rautakautinen sormus? No vanha ainakin.
Vähän hajonnut hepankenkäsolki.
Rannerenkaan pätkä, pronssihelmi ja joku ketjulaite.
Onko tää maksuhopeaa? Mun mielestä on.
Onko tuo lukko rautakautinen? Tuo putkilukon avain ainakin on.
Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi.
Ja tää viel, luonnonkivi vai mikä?
XP Deus 2
Re: Parin uuden pellon mukavat antimet
Kyllä tässä on ihmettelemistä itse kullakin Täältä on vaikea löytää edes muutaman rautakautisen vuodessa ja sä löydät tuosta vain sinkkiämpärillisen On kyllä pienen museon verran esineitä Onnittelut täältä
XP Deus 2
Onnittelut kovista löydöistä ja on kyllä komia patina tuossa half pennyssä!
Komeasti noussut rautakautta, onnittelut! Ei tuossa mun mielestä olisi liikaa edes yhdeltä pellolta nostettuna, oletuksena tietysti, että kaikki löytyi kyntökerroksesta. Siellä ne pyörii kyntökerroksessa kyntöauran murjotessa vielä toiset 1000 vuotta, ellei joku niitä nouki talteen. Museoväki ei varmasti koko pellon kyntökerrosta kävisi läpi, vaikka pellosta kiinnostuisivatkin, joten hyvä, että joku vastuullinen harrastaja ottaa nuo esineet suojaan auran väkivallalta ja toimittaa museoon. Jos pellot lyödään suojelukseen heti muutaman esineen takia, niin loput kyntökerroksen esineet A) pyörivät tomuksi asti siellä pellolla tai B) joku lainsuojaton piippailija, jota ei suojellut alueet hetkauta, käy keräämässä ne omaan hyllyynsä. Molemmissa tapauksissa tietoa häviää.-miksu- kirjoitti: Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi.
Jos taas tavaraa löytyy kyntökerroksen alta, niityltä tai metsästä, olisin paljon varovaisempi.
Tietysti, jos museoväki pyytää jättämään pelto "rauhaan" niin sitä pyyntöä on hyvä noudattaa.
Juu täysin samaa mieltä olen kanssasi.MacGyver kirjoitti:Komeasti noussut rautakautta, onnittelut! Ei tuossa mun mielestä olisi liikaa edes yhdeltä pellolta nostettuna, oletuksena tietysti, että kaikki löytyi kyntökerroksesta. Siellä ne pyörii kyntökerroksessa kyntöauran murjotessa vielä toiset 1000 vuotta, ellei joku niitä nouki talteen. Museoväki ei varmasti koko pellon kyntökerrosta kävisi läpi, vaikka pellosta kiinnostuisivatkin, joten hyvä, että joku vastuullinen harrastaja ottaa nuo esineet suojaan auran väkivallalta ja toimittaa museoon. Jos pellot lyödään suojelukseen heti muutaman esineen takia, niin loput kyntökerroksen esineet A) pyörivät tomuksi asti siellä pellolla tai B) joku lainsuojaton piippailija, jota ei suojellut alueet hetkauta, käy keräämässä ne omaan hyllyynsä. Molemmissa tapauksissa tietoa häviää.-miksu- kirjoitti: Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi.
Jos taas tavaraa löytyy kyntökerroksen alta, niityltä tai metsästä, olisin paljon varovaisempi.
Tietysti, jos museoväki pyytää jättämään pelto "rauhaan" niin sitä pyyntöä on hyvä noudattaa.
XP Deus 2
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Hienoja löytöjä pukkaa koko ajan.
Kyntösyvyydestä puheen ollen, mikä on maximaalinen syvyys ? Auraahan voi säätää maan ja tilanteen mukaan
Kyntösyvyydestä puheen ollen, mikä on maximaalinen syvyys ? Auraahan voi säätää maan ja tilanteen mukaan
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Sieltä päin nousee hirmuisesti rautakautista
Mukavahan tuollaisilla paikoilla on pyöriskellä
Mukavahan tuollaisilla paikoilla on pyöriskellä
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Onnittelut, taas täydentyy historia. Tuosta pellosta kaivamisesta tuntuu olevan museollakin eri näkemyksiä jos löydöt on kyntökerroksessa.
Ei noista nyt ainakaan Nousiaisten historiaa uusiksi kirjoiteta. Kirkonseutu ja Hirvijoen välimaasto on täynnä vanhoja löytöpaikkoja ja museon suojelualueitaTokertaja kirjoitti:Onnittelut, taas täydentyy historia.
Garrett, C.scope
No ei tosiaan ole mistään tunnetuilta muinaisjäännöksiltä, ja jos kerran noin niin mikset itse laita löytöjäsi? Kun ilmeisesti on niin paljon.Esko65 kirjoitti:Ei noista nyt ainakaan Nousiaisten historiaa uusiksi kirjoiteta. Kirkonseutu ja Hirvijoen välimaasto on täynnä vanhoja löytöpaikkoja ja museon suojelualueitaTokertaja kirjoitti:Onnittelut, taas täydentyy historia.
Joku 15-20kpl rautakautista kirkonseudulta nyt keväällä, toiset parikymmentä ihan muualta.
XP Deus 2
-
- Kunniajäsen
Kyllä tänne kelpaisi edes yksi rautakautinen.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
- Detectorist
- Innostunut Etsijä
Mielenkiinnolla oottelen mitä sitten siellä museossa sanovat osasta noista löydöistä, jotka ovat viel tunnistamattomia.
Minelab X-Terra 705
Garrett Pro-Pointer AT
Vanhin kolikko: Otto III & Adelheid penninki (983-1002 jKr.)
Paras löytö: Rannerengas, viikinkiaika (800-1050 jKr.)
Garrett Pro-Pointer AT
Vanhin kolikko: Otto III & Adelheid penninki (983-1002 jKr.)
Paras löytö: Rannerengas, viikinkiaika (800-1050 jKr.)
Nyt on kyllä miksulla kovat mestat. Onnittelut upeista rautakautisista!
Tuon tyyppisiä heppasolkia on mun mielestä hopeisiakin, eli sellainen sitten seuraavaksi
Tuon tyyppisiä heppasolkia on mun mielestä hopeisiakin, eli sellainen sitten seuraavaksi
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Kiitokset onnitteluista. Alkaa pellot oleen kylvetty pian kaikki, noh heinäpelloilla jatketaan.
XP Deus 2