Hyviä löytöjä. Olen löytänyt samanlaisilla merkinnöillä olevan sinetin, kuin ylimmän kuvan keskellä oleva sydämen muotoinen kuvio.
Eikös siellä päin ole routaa ollenkaan?
Kävin kyllä itsekin eilen kyntöpellolla, mutta ei löytynyt mitään mainittavaa, kun olemme käyneet saman pellon jo aiemmin kesällä kahteen kertaan läpi.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Leijona kirjoitti:Hyviä löytöjä. Olen löytänyt samanlaisilla merkinnöillä olevan sinetin, kuin ylimmän kuvan keskellä oleva sydämen muotoinen kuvio.
Eikös siellä päin ole routaa ollenkaan?
Kävin kyllä itsekin eilen kyntöpellolla, mutta ei löytynyt mitään mainittavaa, kun olemme käyneet saman pellon jo aiemmin kesällä kahteen kertaan läpi.
Routaa oli kyllä jonkinverran, mutta pellot olivat kuitenkin pysyneet osittain sulina viime viikolla sataneen lumen alla.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Laitan tähän kaksi linkkiä, joissa on molemmissa kuva pronssikauden aikaisesta rannerenkaasta:
(Löytämäni pronssirenkaan molemmat päät näyttävät siltä kuin ne olisivat joskus katkenneet. Toinen pää on myös hiukan vääntynyt... ehkäpä päät ovat katkenneet peltoa muokatessa...lähimmät pronssikautiset haudat sijaitsevat esineen löytöpaikasta linnuntietä n. 1,5km etäisyydellä)
männer kirjoitti:Onnea löydölstä!
Onkos noi viirut tossa renkaassa koristelua vai naarmuja?
Kiitokset vaan. Viirut renkaassa lienevät pellonmuokkauksessa syntyneitä.
(Olen aiemmin lähettänyt esineestä kuvia sähköpostilla Museovirastoon ja tänä aamuna virastosta tulikin jo vastaus, jossa minua pyydettiin viemään rengas sinne joko henkilökohtaisesti, tai lähettämään postissa tarkempaa tutkimusta varten)
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.
Museovirastolle lähetettävät esineet ovat postimaksuttomia. Kaikki postit eivät tätä välttämättä muista, joten se ehkä pitää niille sanoa.
Viimeksi maksoin kuoren mutta lähetys oli maksuton.
ilkkap kirjoitti:Museovirastolle lähetettävät esineet ovat postimaksuttomia. Kaikki postit eivät tätä välttämättä muista, joten se ehkä pitää niille sanoa.
Viimeksi maksoin kuoren mutta lähetys oli maksuton.
Taidan myös hankkia lähetyskuoren itse, mutta sain kyllä aamulla virastosta tällaista informaatiota sähköpostitse: "Korun voi lähettää ilmaiseksi postissa nk.
asiakaspalautuksena."
Museovirastosta soitettiin tänään. Viraston mukaan kysymyksessä on esihistoriallinen rannerengas. Esine on todennäköisesti peräisin roomalaiselta rautakaudelta.
Taitaa tulla kesällä ammattikaivajat käymään tuolla pellolla?
Tässä on kysymyksessä kuitenkin vain harvinainen irtolöytö pellolta. Katsotaan mitä jatkossa seuraa. Tutkijan kanssa käymässäni puhelinkeskustelussa ei mahdollisesta löytöpaikan tutkimisesta ollut vielä mitään puhetta.
Joka tapauksessa tältä alueelta ei tämäntyyppistä ranne/jalkarengasta ole aiemmin löydetty.
Olen esittänyt toivomuksen, että löytö sijoitettaisiin Itä-Uudenmaan maakuntamuseoon Porvooseen, mikäli se vain on mahdollista.
Jedward kirjoitti:Museovirastosta soitettiin tänään. Viraston mukaan kysymyksessä on esihistoriallinen rannerengas. Esine on todennäköisesti peräisin roomalaiselta rautakaudelta.
Siinä tais omat ennätykset tulla ajan suhteen! Mites se sit menee, se on jostain 200-300 vuotta jälkeen ajanlaskun alun?
Jedward kirjoitti:Museovirastosta soitettiin tänään. Viraston mukaan kysymyksessä on esihistoriallinen rannerengas. Esine on todennäköisesti peräisin roomalaiselta rautakaudelta.
Siinä tais omat ennätykset tulla ajan suhteen! Mites se sit menee, se on jostain 200-300 vuotta jälkeen ajanlaskun alun?
Kyllä vaan...rengas on ilmeisesti tehty ajanlaskun alun paikkeilla. Itse kyllä aluksi ajattelin, että esine olisi peräisin pronssikaudelta, mutta hautalöydöt ovat kuitenkin osoittaneet, että tällaisia koruja on tehty vielä roomalaisella rautakaudellakin.
Kyllä vaan...rengas on ilmeisesti tehty ajanlaskun alun paikkeilla. Itse kyllä aluksi ajattelin, että esine olisi peräisin pronssikaudelta, mutta hautalöydöt ovat kuitenkin osoittaneet, että tällaisia koruja on tehty vielä roomalaisella rautakaudellakin.
männer kirjoitti:
Jäikös rengas sitten sinne museoon?
Esine jää museoon. Olen kuitenkin esittänyt toivomuksen, että se jatkossa siirrettäisiin Kansallismuseosta omaan paikallismuseoomme Porvooseen.