Videonteosta

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Maverick
Raavas Tonkija
Viesti:

Videonteosta

Viesti Kirjoittaja Maverick »

mikä tekee eron ammattilaisen kuvaaman projektin ja kotikamerakuvauksen välille? En tiedä mutta yksi arvaus voisi olla kuvakulmien käyttö.

Ottakaa mikä tahansa ohjelma mitä teeveestä tulee ja laskekaa mielessänne kuvakulmien pituuksia. Harvinaista jos pääsee 20 sekuntiin ennen kuin vaihtuu. Ajatelkaa sitten miten luontevalta valokuvien katsominen "slideshowna" tuntuu. Sama efekti.

Tätä pitäisi kokeilla mutta pitäisi olla useampia kameroita ja vähän pläniä. Tolla vois saada aika kivaa jälkeä, olisi kiva kokeilla. Yhdelläkin pärjää mutta vaikka piiparihommia kuvatessa tuhraantuisi vähemmän aikaa ottoihin.
Vitae pars historia est.
Marleena

Viesti Kirjoittaja Marleena »

Hyvä kysymys.
Tässä muutama yksinkertaisesti toteutettava ratkaisu.
Itse olen työskennellyt vuosia TV:n päivittäistuotannossa, kuvannut ja editoinut.
Mutta asiaan: yksi kamera riittää oikein hyvin, ei useita uutisissa, urheilussa tai muussakaan juurikaan käytetä. Poikkeuksena studiokuvaukset tietysti.
Juju on kuvata yksi tapahtuma kahteen kertaan eri kuvakoolla. Ensin siis kuvaat kun hemmo kaivaa lapiolla reikää peltoon niin että koko heppu on kuvassa. Sitten hän löytää jotain, ottaa sen käteensä, ja katselee sitä.
Tokaksi kuvaat saman uudestaan mutta läheltä. Lapion terä painuu maahan, jalka polkee lapiota, käsi ottaa multapaakun lapiosta ja näyttää mitä löytyi.
Sitten leikkaat nuo kaksi yhteen juuri oikeista kohdista, esim. ensimmäinen lapiollinen isona kuvana, toinen kesken liikkeen tiiviiksi kuvaksi. Jne.
Ja TÄRKEÄÄ: puolta ei saa vaihtaa kuvauksissa. Kaverin pitää kaivaa samaan suuntaan molemmissa kuvissa.
Tarviit yhden kameran ja editointiohjelman. Niillä ne tv-ohjelmatkin tehdään.
Grave Digger
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

itse olen huomannut sen amatöörivideoissa, että zoomia käytetään aivan liian paljon jolloin siitä tulee sekava. ns kuvalle pitää antaa myös "tilaa", eli jos vaikka ukkeli kaivaa monttua, niin se ukkeli ei olisi aivan keskellä ruutua vaan vähän reunemmassa, jolloin kuvaan tulee myös avaruutta..nämä samat säännöt pätevät myös hyvin valokuvaukseen.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

Yksi tehokas keino on, että ilman kamerajalustaa kuvattaessa kuvaan tulee pientä heilumista, joka nappaa mukaan toimintaan paremmin. Tämä on varsin mielenkiintoinen efekti, jota käytetään tottakai toiminta-elokuvissa jne. (kuvitelkaa joku takaa-ajo missä roisto juoksee minkä jaloistaan pääsee ja poliisit perässä), mutta siihen ei kiinnitä huomiota juuri ollenkaan.
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
Maverick
Raavas Tonkija
Viesti:

Hyvää tietoa pukkaa. Tätä kannattaa kaikkien hyödyntää kuvatessa.

Tuli mieleen tuosta käsivaralta kuvauksesta, että kun katsoo uuden teräväpiirtotelevision kuvaa, on siinä ikään kuin sama efekti. Ruutu on tarkempi ja se jotenkin tuo tuon käsivaralta kuvauksen tunteen. Oletteko huomanneet?
Vitae pars historia est.
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Suurin ero amatöörin ja ammattilaisen välillä on mielestäni se, kun amatööri kääntelee kameraa puolelta toiselle niin nopeassa tahdissa, että maisema senkuin vilahtelee silmissä, ja se on sitten todella rasittavaa katsottavaa.
Eli rauhalliset liikkeet vaan, niin hyvä tulee :wink:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kun nyt tunnutte noin taitavia olevan, niin miksette kuvaa piippailumateriaalia julkaistavaksi? Olisi vähän vakuuttavampi lukea tätä pätemistä, jos samalla näytettäisiin kuinka nuo jipot on toteutettu käytännössä.

Olen tosin kyllä ihan samaa mieltä, noista e.m. kikoista. Ei siinä mitään. Kiva, kun tietoa jaetaan.

Mä alotin just viikonloppuna yhen viime kevään peltopiippailuvideoeditointiprojektin, mutta rupes pelottaa uskaltaako sitä julkaista, kun ootte noin kriittisiä (no olenhan mä itsekin, mutta...). :roll:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

Mursu, ei sitä huipulle pääsekään ikinä, ellei harjoittele. Eihän kukaan ole missään mestari jo syntyessään, harjoitusta kaikki vaatii. Sen takia ei alussa saa olla liian kriittinen ''aloittelevaa harrastajaa'' kohtaan, vaan nostaa rimaa sitä mukaa ylemmäksi, mitä enemmän vaaditaan. Joten ei kannata pelätä!

Ja tuohon videoitten tekoon.. Ei näitä kikkoja ja muita efektejä oikein saa millään kännykän suttuisella kameralla, vaan pitää olla vähintään digipokkari, mistä löytyy mieluiten laajakuvavideo -ominaisuus, HD -eli teräväpiirtolaatu ja tietysti hyvä äänenlaatu.. Monelta näitä värkkejä ei löydy, niin siksi joutuu tyytymään kameran suttuiseen tai vähemmän suttuiseen laatuun.
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
Marleena

Viesti Kirjoittaja Marleena »

Ei mun tarkoitus ainakaan ollut olla kriittinen tai "päteä" mitenkään.
Vastasin kysymykseen. Ihan niinkuin joku vastaa kysymykseen "Miten talvirenkaat vaihdetaan?" Turha ilmeisesti vastata, jos siitä seuraa ettei kukaan uskalla enää vaihtaa renkaitaan kuin yön pimeydessä.
Eikä mulle ole tullut mieleen hommata jotain stuntmania kaivamaan reikiä peltoon, että saisin kuvata sen. Yksin kun yleensä olen pellolla käynyt.

Ehkä sitten joskus, kun on tullut enemmän kaiveltua :)

Laita toki videosi näkyville, tuskin sitä täällä kukaan teilaa.
Maverick
Raavas Tonkija
Viesti:

Mulla on hiekkaa videokamerassa Kyproksen jäljiltä :(

Tekis mieli olla mukana tekemässä jotain produktiota, mieluiten kyllä komediaa.

Mulla on vanha talo missä teen remonttia. Olis hauska läppä vetää sellanen pientä pintaremonttia -tyylinen alkusoitto missä joku Marja-Antero tyylittelee uusia verhoja kellarin ikkunaan ja sitten yhtäkkiä reiskat sisään purkurautojen ja piikkauskoneen kanssa.

Huumori voisi pehmentää näitä peltovideoitakin sopivassa mitassa annosteluna.
Vitae pars historia est.
Grave Digger
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

yksi kysyy neuvoja, toinen neuvoo, se onkin sitten jo pätemistä. näin meillä taas.
joo, eihän täällä uskalla julkaista enää mitään kun kaikki on pätemistä.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Ärh... Te nyt otitte herneen nenään tai vaikka tota Kyproksen hiekkaa väärään paikkaan ihan turhasta. :(

Tarkotan nyt vaan, että on ihmisiä, jotka hoitavat asian ja sitten taas näitä, jotka puhuvat miten se pitäisi tehdä, mutta eivät kuitenkaan tee. Olisi siis kiva nähdä esim. näitä itsekuvattuja piippailuvideoita etenkin teiltä, jotka vapaaehtoisesti jaatte neuvojanne. piste.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
appenzell
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Kun olen noita YouTube -amatööripiippailuvideoita katellut, niin mielestäni suurin "synti" on macrokuvaus epäskarpilla kuvalla yleensä vielä sellaisella videokameralla mikä ei edes omaa macrofeaturea. Toiseksi suurin synti on ollut kun kertoja kuvailee esim korua tai kolikkoa, ja esineet eivät edes näy kuvassa kun kuvaaja unohtaa katsoa looppiin tai näyttöä. Nämä kaksi kun muistaisi videokuvatessa piippailuvideon, niin on olisi jo aika hyvä! Jalustankäyttöäkin on jonkin verran ollut näissä videoissa, ja silloin kuvakulma on yleensä ollut niin laaja, että piippailija näyttää muurahaiselta siellä kaukana jossain eikä videoon sisään pääse mitenkään.

Uskon siihen, että kunhan on jonkinlainen suunnitelma, tekee videon rauhallisesti ja kuvaa 1 h verran materiaalia jokaista 5 minuuttia valmista videopätkää varten niin onnistuu!

Vielä en ole itse päässyt kertaakaan piippailemaan (Garrett saapui postissa eilen) mutta kunhan opin hallitsemaan sen joten kuten ja olen löytänyt ns omia hot spoteja niin alan videokuvata edesottamuksiani :)
Vastaa Viestiin