Tollanen fragmentti nousi pellosta, mistä lienee? Ja jos joku tietää mistä toi vois olla, niin miten vanha? Ja osaisko joku napista sanoo jotain,lähinnä ikää?
Oliskohan joku joskus tuominnut tuon lyijyn näköisen tavaran joksikin lautasen kappaleeksi tai vastaavasti öljylampun tms. Osaseksi. Materiaali on lievähkö kysymysmerkki mutta olisikohan tinaa?? Itse löysin joskus saman oloisia kappaleita läjän vanhan metsittyneen pellon nurkasta. Eikä niistä kyllä oikein selvää ottanu..
Ilmeisesti kynttilänjalan tai öljylamppujalan osanen. Tähän samankaltaiseen malliin:
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Kyllä noiden kukkanappien historiaa tunnetaan varsin pitkälle.Ihmeen vaikeita noita ajoittaa tuntuu olevan. Onhan noitten muotteja ollut kauppamiehillä mukana monenmoisia ja sitten paikanpäällä valettu tarpeen mukaan. Kukkanappejakin mulla on varmaan kolmekymmentä erinlaista mallia ja kokovariaatiot päälle. Täältä niitä löytyy enemmän kuin kolikoita.Kullattuja.hopeisia, tinapronssia, hopeoituja, Mielenkiintoinen keräilyalue.Eikä museotkaan hätyyttele luulisin. Itellä aika iso tuontapainen fragmentti jossain. Sen verran raskastekoinen että arvelen sen vaasista olevan.
kollikko kirjoitti:Kyllä noiden kukkanappien historiaa tunnetaan varsin pitkälle.Ihmeen vaikeita noita ajoittaa tuntuu olevan. Onhan noitten muotteja ollut kauppamiehillä mukana monenmoisia ja sitten paikanpäällä valettu tarpeen mukaan. Kukkanappejakin mulla on varmaan kolmekymmentä erinlaista mallia ja kokovariaatiot päälle. Täältä niitä löytyy enemmän kuin kolikoita.Kullattuja.hopeisia, tinapronssia, hopeoituja, Mielenkiintoinen keräilyalue.Eikä museotkaan hätyyttele luulisin. Itellä aika iso tuontapainen fragmentti jossain. Sen verran raskastekoinen että arvelen sen vaasista olevan.
Tuo ei ole kukkanappi. Mutta samaa aikakautta varmaankin, vaikka kukkanappeja tuntuu olevan monen ikäisiä ainakin patinan perusteella.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.