Tänään oli pakko vielä lähteä huispaamaan ennen kuin maat jäätyy, todennäköisesti oli viimeinen reissu tällä kaudella.
Oli kyllä helvetin kylmä ja raaka tuuli siellä. Onneksi löydöt hieman lämmitti kahvin lisäksi
Parhainpana löytönä isohko pronssisormus, kai se kuitenkin sormus on?
Ja kolikoitakin muutama hassu.
Tämä kausi on sitten taputeltu
Hieno kausi Bruinilla,Häme tarjoaa kyllä antimiaan.Nyt huilitaan ja huolletaan vehkeitä keväällä rykästään
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Ihan vaan kuriositeettina että tällaisia sormustyyppisiä jykeviä pronssi rinkuloita käytettiin myös hius ja partarenkaina viikkariajalla ...melko jyhkeähän tuo on.
Hienot on löydöt. Ite meinasin vielä huomenna mennä koittamaan josko pistolapio kykenee vielä peltomultaan ja sit on varmaan pakko päätellä kausi tältä erää
XP Deus 11" full WS5 + 9" HF
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
raiban kirjoitti:Hieno kausi Bruinilla,Häme tarjoaa kyllä antimiaan.Nyt huilitaan ja huolletaan vehkeitä keväällä rykästään
Kiitos! Hieno kausi on takana niinkuin sinullakin raiban! Kyllähän sinäkin tunnet nämä Hämeen pellot
Kyllä pieni tauko tekee hyvää ainakin minulle. Ja voi vähän järkkäillä ja tarkastella tarkemmin kauden löytöjä.
Vielä jos sais MV:lta jotain kommenttia sinne lähetetyistä löydöistä niin olisi mukavaa
Minun etsimeni alle sattunut muutama tuollainen muhkea pronssisormus, 2 on otettu kokoelmiin ja 1 palautettiin minun arkistoihini, ajoitusta eivät pystyneet varmasti antamaan yhdellekkään sormukselle
Tässä pari vuotta sitten palautettu sormus:
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
Goldman1 kirjoitti:Ihan vaan kuriositeettina että tällaisia sormustyyppisiä jykeviä pronssi rinkuloita käytettiin myös hius ja partarenkaina viikkariajalla ...melko jyhkeähän tuo on.
Ai, mitenköhän sitten erottaa sormuksen partarenkaasta? Kyllähän tästä läheltä on löytynyt viikkariaikaista esinettä jonkun verran, että sen puolesta mahdollista kyllä. Mutta onkohan partarenkaat olleet myös leveydeltään erimittaisia?
Tämä rinkula on sauma puolelta millin kapeampi kuin vastapuolelta?
brosse kirjoitti:Minun etsimeni alle sattunut muutama tuollainen muhkea pronssisormus, 2 on otettu kokoelmiin ja 1 palautettiin minun arkistoihini, ajoitusta eivät pystyneet varmasti antamaan yhdellekkään sormukselle
No siinä on kyllä saman näköinen rinkula. Onko sekin millin kapeampi sauma puolelta? 8 ja 9 milliä noin. Ulkomitta on n. 23-24 mm.
brosse kirjoitti:Minun etsimeni alle sattunut muutama tuollainen muhkea pronssisormus, 2 on otettu kokoelmiin ja 1 palautettiin minun arkistoihini, ajoitusta eivät pystyneet varmasti antamaan yhdellekkään sormukselle
No siinä on kyllä saman näköinen rinkula. Onko sekin millin kapeampi sauma puolelta? 8 ja 9 milliä noin. Ulkomitta on n. 23-24 mm.
Ulkohalkaisija 23mm ja 7-8mm.
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
Goldman1 kirjoitti:Ihan vaan kuriositeettina että tällaisia sormustyyppisiä jykeviä pronssi rinkuloita käytettiin myös hius ja partarenkaina viikkariajalla ...melko jyhkeähän tuo on.
Ai, mitenköhän sitten erottaa sormuksen partarenkaasta? Kyllähän tästä läheltä on löytynyt viikkariaikaista esinettä jonkun verran, että sen puolesta mahdollista kyllä. Mutta onkohan partarenkaat olleet myös leveydeltään erimittaisia?
Tämä rinkula on sauma puolelta millin kapeampi kuin vastapuolelta?
Eipä niitä erota muuten kuin kontekstisidonnaisuuden perusteella esim. hautakaivausten yhteydessä.Irtolöydöistä toki suurin osa on sormuksia mutta sormuksina menee myös hius/partarenkaita.osa partarenkaista on kyllä hyvin koristeellisia.
Sama pätee myös iänmäärityksissä.. eli löytöesine/paikka jne. sidonnaisuuksina. Muuten melko mahdotonta näitten sileitten pronssisten kanssa...
Ulkohalkaisija 23mm ja 7-8mm.
Kyllä, samoissa mitoissa mennään, minulla ehkä millin isompi per puoli. Olet siis sitä mieltä että se on sormus?
Kyllähän tästä kuvat taas menee Maaraselle, jos sieltä jotain....
Kiukaisten Paroni kirjoitti:Hienot on löydöt. Ite meinasin vielä huomenna mennä koittamaan josko pistolapio kykenee vielä peltomultaan ja sit on varmaan pakko päätellä kausi tältä erää
Kiitos! Juu anna mennä vaan jos lapio kestää, jos ei niin luovuta suosiolla ja tauolle. Seuraava kausi odottelee nurkan takana
Sormushan tuo tn. on... Nämä suurikaliberiset sormukset ei välttämättä ole ison miehen sormuksia vaan peukalosormuksia joita käytettiin mm. viikinkiaikana. Sen enempää spekuloimatta Maaraselle vaan kuvia , otetaan jos on kiinnostusta.
Kuva ehkä hieman hämää, ei toi niin iso ole!
Minulle toi menee vain pikkurilliin, jos nimettömään laittais niin ei saisi enää pois ilman työkaluja
Edit: sisämitta on n.19mm.
Hanuma49 kirjoitti:Onnittelut mukavasta kaudesta ja löytö rikasta vuotta 2016
Kiitos paljon Kausi on ollut antoisa ja kiinnostava. Täytyy kyllä olla tyytyväinen tähän kauteen, on ollut hukkareissuja ja todella hyviä reissuja, niinkuin varmaan muillakin. Kausi kokonaisuudessaan on kuitenkin ollut mahtava, olen niin tyytyväinen tähän harrastukseen, ja kiitos kuuluu kaikille teille tällä foorumilla. Tätä lukiessa kaikki sai alkunsa.
Ja Onnittelut KunniaJäsenyydestä Hanuma49