Poimintoja pellosta

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Poimintoja pellosta

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

Tulipas taas oltua lappiksen ja jontteehin kanssa likkekannalla. Acea käytiin eilen lähipellolla ulkoiluttamassa ja sattuipa sitä kohdalle jokunen löytökin ennen pimeän tuloa. Mukaan kuvaan tyrkkäsin myös muutaman vanhemman löydön, jottei tarvitse niiden takia tehdä erillistä topikkia.

Mukaan ja kotiin saakka pääsi tällä kertaa: 3 öreä (vuosiluvut selvittelyn alla) , kaksi skillingiä (vuosimalli myös vielä epäselvä), Jokin raha?, josta puuttuu pieni palanen. 5 markkaa 1930, 1 markka 1940, pieni solki, nappi, sormustin, 100g punnus, sekä jokin outo esine. Ehkäpä kukaties tällä foorumilla sattuisi olemaan henkilö joka on törmännyt moiseen ja voisi kertoa mikä se on, myös arvauksia voipi heittää jos jokin vahvasti on mielessä.

Koko satsi:
Kuva

Jokinmikälie (huono kuva):
Kuva
garrettin 400i + 250 ja laappio
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Sehän on pullon- tai purkinavaaja.
Vitae pars historia est.
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

Maverick kirjoitti:Sehän on pullon- tai purkinavaaja.
Kuulin myös samanlaisen ehdotuksen jo aikaisemmin, mutta ihmetyttää se että kyseisessä esineessä on noin sentin halkaisijaltaan oleva reikä alapuolella, sekä toisessa päässä. Kädessä kun pitelee ja katselee, ei tunnu järkevältä, että olisi pullonavaaja.

Mieleen tulee että olisi voinut olla jossakin kiinni?
garrettin 400i + 250 ja laappio
Sergei
Metallinetsijä
Viestit: 213
Liittynyt: 10 Kesä 2009, 21:07
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Näyttäisi venäläiseltä purkinavaajalta. Onko pidempi uloke terävä?
Avatar
männer
Metallinetsijä
Viestit: 287
Liittynyt: 29 Tammi 2009, 17:54
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja männer »

Sormustin on todella hieno, itse olen haaveillut siitä että napsahtaisi moinen kohdalle. Ne on mun mielestä hienoja, koristeellisia ja toiminnallisia. Jossain ulkomaan foorumilla joku oli löytänyt kultaisen sormustimen :shock:
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Jos tuossa tuntemattomassa esineessä on reikä kartion läpi niin se taitaa olla sahtihanan venttiiliosa.

Hienoja löytöjä muutenkin.
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

Sergei kirjoitti:Näyttäisi venäläiseltä purkinavaajalta. Onko pidempi uloke terävä?
Ei ole pidempi uloke terävä, kaikki reunat enemmän tai vähemmän pyöreitä.
männer kirjoitti:Sormustin on todella hieno, itse olen haaveillut siitä että napsahtaisi moinen kohdalle. Ne on mun mielestä hienoja, koristeellisia ja toiminnallisia. Jossain ulkomaan foorumilla joku oli löytänyt kultaisen sormustimen
Jep. Itsekin fiilistelin sitä hieman, kuin myös tuota punnusta, komea sekin :) . Vai kultainen sormustin, perkules jos vain sattuisi omalle kohdalle.
Keseppa kirjoitti:Jos tuossa tuntemattomassa esineessä on reikä kartion läpi niin se taitaa olla sahtihanan venttiiliosa.
Tässä uusi kuva jota muokkasin mahtavilla kuvankäsittelytaidoillani ;) , jotta selviäisi nuo reikien sijainnit.

Kuva

Ja tosiaan, tämä näinkin pieni esine painaa 36 grammaa.
garrettin 400i + 250 ja laappio
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä se on hana. Toinen osa puuttuu, tämän vastakappale joka lyötiin tynnyriin. Siinä olis pitkittäinen reikä kartiomaiseen reikään asti mihin tämä sit laitettiin. Sopivaan asentoon kääntämällä siitä pysty sit laskemaan juomaa.

Mulla on huutonetissä myynnissä pari vastaavaa.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Saisko lähikuvan tuosta kolikosta,josta puuttuu palanen?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

Etsijä82 kirjoitti:Saisko lähikuvan tuosta kolikosta,josta puuttuu palanen?
Tässä.

KuvaKuva
garrettin 400i + 250 ja laappio
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Näyttää enempi napilta kuin rahalta?
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

ilkkap kirjoitti:Näyttää enempi napilta kuin rahalta?
voipi olla myös näin, itse en tullut edes ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa.
garrettin 400i + 250 ja laappio
jappepoika
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 16:13
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja jappepoika »

Pellolla tuli taas lappiksen ja jontteehin kanssa käveleskeltyä useampi tunti. Tosin ei samalla pellolla josta nuo edelliset löydöt, en vain tohtinut uutta topikkia avata. Tällä kertaa mielestäni tuli hienoimmat löydöt tähän astisista ja tässä/näissä pello(i)ssa riittää vielä työsarkaa siihen saakka kunnes ei laappio enää pure.

Löydöt: 9 nappia, solki, koru simpukkakuvalla, rannekoru?, 2x skilling 1803, 1 öre sm 1769, 1 kopeekka ja 5markkaa, joista vuosiluvut epäselviä.

Satsi:
Kuva

Tuntuu että tämä kuvien ottaminen ja esineiden järjestely silmää miellyttävään järjestykseen on kovempaa hommaa, kuin itse ässä kaksviiskymppisen heiluttelu ja pelloilla rämpiminen :D
garrettin 400i + 250 ja laappio
Avatar
männer
Metallinetsijä
Viestit: 287
Liittynyt: 29 Tammi 2009, 17:54
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja männer »

Jos voit niin ota tosta rannekorusta tarkempi kuva. Mitäs materiaalia se on? Pronssia?
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
Vastaa Viestiin