Perimä tiedon mukaan armeija olisi käyttänyt tätä lahden pohjukassa sijainnutta kohtaa talvisaikaan ampuma harjoituksissa .
Ovat ampuneet jäältä käsin , lahden takana noin 50 m päässä on pysty suora kallio josta löytyikin runsaasti luoteja ymm..
Mistä aseesta mahtaa olla nuo suuret ontot rauta luodit ? Halkaisija on rihlan jälkien kohdalta 40 mm ?
Takaisin palatessani löysin polun varresta 20c kolikon ja erikoisen kaulakorun :
Filigraanikoru voisi olla vaikka hopealankaa. Näkyykö missään leimoja. Useinhan nuo filigraanityöt ovat venäläisiä.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Itse olen löytänyt kohtuu samanlaisen korviksen, tässä leima on sijoitettu tuohon ripustuslenkkiin. Mahdollisesti tuossa löytämästäsi leima olisi ollut juuri tuossa puuttuvassa osassa.
Kokeile näitä mittoja.
Oikealla alhaalla näyttää samanlaiselta (sorviura alhaalla/15mm levennys ylempänä)
Tarkat mitat tuovat yleensä varmemman tunnistuksen..
Indian kirjoitti:
Itse olen löytänyt kohtuu samanlaisen korviksen, tässä leima on sijoitettu tuohon ripustuslenkkiin. Mahdollisesti tuossa löytämästäsi leima olisi ollut juuri tuossa puuttuvassa osassa.
Kiitos vinkistä ! Tuosta korusta on katkennut juuri kiinnitys lenkin kohta . Sinun löytämäsi näyttää olevan aivan saman tyyllinen.
Tiedätkö missä se on valmistettu ?
Jasser kirjoitti:Kokeile näitä mittoja.
Oikealla alhaalla näyttää samanlaiselta (sorviura alhaalla/15mm levennys ylempänä)
Tarkat mitat tuovat yleensä varmemman tunnistuksen..
Kiitoksia tarkoista mitoista ! Kyllä se mittojen mukaan on juuri tuo panos.
Eräs toinen asia minua askarruttaa myös ! Tuossa kuvassani näkyvät pienemmät hylsyt vaikuttavat olevan rynnäkkö kiväärin hylsyjä.
Hylsyn pituus on 38,50 mm ja kannan halkaisija 11,25 mm . Ongelma on se ettei siihen aikaan ole voinut olla rynkkyjä , onko tuon kokoista patruunaa ollut muissa aseissa ?
Rynkyn patruunaa ei käytetty meillä ennen 50-luvun loppua. Näyttävät olevan puuluotisia paukkupatruunan hylsyjä ja yksi räkäpääkin mukana, joten sotaväki on harjoitellut siellä.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Indian kirjoitti:
Kiitos vinkistä ! Tuosta korusta on katkennut juuri kiinnitys lenkin kohta . Sinun löytämäsi näyttää olevan aivan saman tyyllinen.
Tiedätkö missä se on valmistettu ?
Ei kyllä mitään tietoa milloin ja missä on valmistettu.
Wanhoja koruja, leimaattomuudesta kai perintökoruina on hyvinkin pitkän ajan takaa. Ripustuslenkki saattaa olla paljon nuorempikin. Omassani vaikka oli sama lenkki ei ollut mitään leimoja ja samantyyppinen. Arveltiin sen olevan 1500-1600 luvulta tyylistä johtuen.
Lisää hylsy löytöjä !
Löytyi 5 kpl tuollaisia , aivan kuin haulikon hylsyn kanta osa vain paljon isompi.
Halkaisija on 40 mm . Kannassa lukee : KAPSELO 120 mm KRH .
Ovatko nuo siis olleet kranaatin heittimen ammuksen kantoja ( nalliosa ) ?
Kranaatin heittimen ajopanoksia. Näyttää pahvihylsyineen haulikon panokselta mutta sisältää vain ruutia. 81 mm heittimen ajopanos on saman kokoinen kuin 12 cal. haulikon patruuna, usein kannassa lukee 12 cal.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa