Tänään aamulla pitkästä aikaan huispaamassa. Pelto sama mistä aikaisemmin kesällä löysin hopeakolikon. Osaksi oli puitu. Puinnin jäljiltä aika pitkäksi jätetty. Tuli kyllä kolmessa tunnissa aika kuuma. Isännän kanssa vaihdoin pari sanaa ennen huispaamista. Kehui että oli laittanut heinää seipäälle 80 luvun alussa kaverin kanssa. Kaverilta oli tippunut sormus peltoon eikä sitä ollut löytynyt vaikka oli koko päivän etsitty. Tarkkaa paikkaa ei tiennyt. Heti alussa löysin tuon ruotsalaisen. Skillinki 1800 luvun alusta. Muuten ei mitään erikoista. Olin palaamassa autolle ja ajattelin vielä kokeilla puupinon takaa. No perskules, sieltä se sormus löytyi. Niin oli kuin pakasta otettu. Kiikutin isännän luokse joka oli pihalla. Kysyin että minkä niminen oli sormuksen hukkaaja . Oli Matti niin kuin sormuksessa luki. Annoin sormuksen isännälle. Oli kyllä huuli pyöreänä. Sormuksen omistaja joka viettää nykyään Helsingissä eläkepäiviään oli viimeksi kolme vuotta sitten soittaessaan kysynyt että onko sormusta näkynyt. Nyt sormus palautuu omistajalle. Oli muuten hukkunut heti juhannuksen jälkeen vuonna -81.
Oli varmaan mahtavat fiilikset kun sormus löytyi Itsekki etsinyt yhden kyläläisen hukkaama sormusta mutta vielä ei ole tärpännyt.
Varusteet: Pari kaverin tekemää pulssiharavaa
Golden mask 3
Minelab xterra 305
minelab xterra 705
Pari super magneettia
kenttälapioita 3kpl
Vanhin löytö: skilling 1803.
Kiitos kaikille. Kyllä oli. Ihan pienet ja hillityt tuuletukset löydön kunniaksi. Isäntä oli parinkymmenen metrin päässä korjaamassa traktoria. Pitää mennä takaisin kunhan on loppu puitu. Kaikki mitä sitten löytyy on plussaa. Yhtä sormusta olen siskon maatilalta etsinyt jo pariin otteeseen muttei ole vielä tärpännyt.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
Varmasti tuli hyvä mieli löytäjälle sekä omistajalle. Onnittelut
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Joo, kyllä luulen että on varmaan mielissään kun on vieläkin sitä kaivannut. Isäntä lupasi illalla soittaa omistajalle. Ehkä soittelee mulle kun saa sormuksen. Kyllä näistä tulee itsellekin hyvä mieli.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.