Eilen oli mielenkiintoinen etsintäreissu, oltiin koko ryhmä liikenteessä ja tulihan sitä muutamia hienoja löytöjäkin, mutta ennenkaikkea säväytti se kun vanhaisäntä oli eräälle ryhmämme jäsenelle kertonut, että heidän maillaan on mahdollisesti ennestään tuntematon kuppikivi! Nuoren isännän opastuksella menimme sitten paikalle katsomaan mahdollista kuppikiveä joka oli kaivettu esiin jo vuosia sitten kiviröykkiön alta ja aiottiin silloin räjäyttää. Onneksi kiveä ei räjäytetty ja me pääsimme toteamaan, että kyseessä tosiaan on kuppikivi Tässä muutama kuva joissa osa kupeista näkyy ja olen havannoillistanut joitakin punaisella nuolella. Kuppeja on kaiken kakkiaan kolmisenkymmentä joten kyseessä on harvinaisen monikuppinen uhrikivi. Kuppien koot halkaisijat n. 5cm-8cm ja syvyydet 2-4cm. Kiven koko on n. 200cm(K)x300cm(L) ja 200cm(S).
Tässä minun pari löytöäni: huom löydöt eivät ole kuppikiven läheisyydestä vaan n. 400-500m etäisyydeltä
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
fuldamobil kirjoitti:Tuollaisia minä löysin sieltä
Onkos tuossa oikeassa reunassa latttean puhkonaisen hevosriipuksen katkelma?
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Tähti oli muistaakseni jokin kynttilänjalan vastapaino. Itsekin tuollaisia muutaman löytänyt, mutta patina on ollut valkoinen, eli lyijyä. Jostakin kohtaa sakaran juuresta pitäisi lähteä rautalankaa jos on samanlainen.