Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Akiim
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Kesä 2015, 15:00
Paikkakunta: Naantalin eteläinen saaristo

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Akiim »

Sinne lensi ajatukset ja Sulo Vilèn astui kehään. Ace150, kun halvalla sai :roll:
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Ei tuo Ace 150:n ole mikään huono vaihtoehto aloituslaitteeksi. Sillä on hyvä tutustua harrastukseen ja etsintämaastoon. Ja jos kesän jälkeen harrastus kiinnostaa, niin talvi on hyvää aikaa kaikessa rauhassa kerryttää budjettia isommaksi ja valita seuraava parempi laite. Ensimmäisenä kesänä siivoat Ace:lla roskat pinnasta pois ja seuraavana kesänä etsit paremmalla laitteella kaikki herkut syvemmältä. :wink:

Ja jos sitten syksyllä tuntuu siltä, että harrastus ei kiinnostakaan, niin Ace:t kyllä menee kaupaksi. Mutta kirjoitustesi perusteella luulen, että noin ei tule käymään. Sinun ei tarvitse löytää kuin yksi kunnolla säväyttävä löytä, niin PAM! ja olet koukussa. :wink:

Ai niin, ja tervetuloa foorumille ja harrastuksen pariin.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Niksu kirjoitti:Ja jos kesän jälkeen harrastus kiinnostaa, niin talvi on hyvää aikaa kaikessa rauhassa kerryttää budjettia isommaksi ja valita seuraava parempi laite. Ensimmäisenä kesänä siivoat Ace:lla roskat pinnasta pois ja seuraavana kesänä etsit paremmalla laitteella kaikki herkut syvemmältä.
Ei ku ensimmäisenä kesänä puistonurmilta acella eurot, rahoilla isompi kela ja sitten kullat rannoilta ja rautakautta pelloilta.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Paramedio
Kunniajäsen
Viestit: 1172
Liittynyt: 04 Loka 2012, 18:10
Paikkakunta: Kainuu

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Haarukka kirjoitti:
Niksu kirjoitti:Ja jos kesän jälkeen harrastus kiinnostaa, niin talvi on hyvää aikaa kaikessa rauhassa kerryttää budjettia isommaksi ja valita seuraava parempi laite. Ensimmäisenä kesänä siivoat Ace:lla roskat pinnasta pois ja seuraavana kesänä etsit paremmalla laitteella kaikki herkut syvemmältä.
Ei ku ensimmäisenä kesänä puistonurmilta acella eurot, rahoilla isompi kela ja sitten kullat rannoilta ja rautakautta pelloilta.
Hyvin sanottu! Ei tämä harrastus tuon vaikeampaa ole :lol: :lol:
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
knifti94
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 15:11

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja knifti94 »

Hei. Minullä tällä hetkellä joku puuilon 50e ilmaisin, jonka hankin parivuotta sitten. Nyt laite on seonnut ja piippa kokoajan, joten ajattelin hommata jonkun laadukkaamman ja paremman ilmaisimen. Kannattaako ostaa mitään ilmaisinta 150e budjetilla? Ajattelin ostaa garretin ace 150 ilmaisimen. Tekeekö kyseisellä vempaimella mitään? Kelpaako laite perus hiekkaranta etsintään? Jos jollain on jotain käytettyä toimivaa ilmaisinta niin saa tarjota tai muita hyviä ideoita. :D
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

knifti94 kirjoitti:Ajattelin ostaa garretin ace 150 ilmaisimen. Tekeekö kyseisellä vempaimella mitään? Kelpaako laite perus hiekkaranta etsintään?
Ihan käypä peli, lue allekirjoituksesta viimevuoden topickiani :D
Aika äkkiä se vakio kela käy pieneksi rantaympäristössä, ei niinkään maksimi syvyyden puolesta vaan siksi että se maksimisyvyys alue on niin lyhyt. Eli jos kaikki haluaa löytää ni melko tipukävelyä saa mennä.
Toisaalta, isompia keloja saa hyvin jopa käytettynä( http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 16&t=17388 ) Eikä missään tämän hintaluokan koneessa ole hyvää ranta-/peltokelaa vakiona...
Viimeksi muokannut Haarukka, 12 Heinä 2015, 02:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
knifti94
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 15:11

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja knifti94 »

Onkos porukalla kokemusta tilata noita piippareita ulkomailta? Kannattaako virosta tilata jos kannattaa niin kertokaa jotain paikkoja. Tuleeko halvemmaks? Miten takuu toimii?
Avatar
Rasvaton
Metallinetsijä
Viestit: 312
Liittynyt: 30 Touko 2013, 23:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Rasvaton »

Onhan noita tullu tilattua mutta Virosta ei ole itsellä kokemusta.
Ulkomailta saa usein edullisemmin mutta jos takuuseen joutuu lähettämään niin saattaa helposti tulla kalliimmaksikin kuin jos olisi suomesta ostanut. Voisi sanoa niin että muutaman kympin säästö on riski jos laitteeseen vika tulee mutta jos satoja euroja säästää ostohinnassa niin kyllä se silloin halvemmaksi tulee vaikka joutuisi ulkomailla käyttää huollossa.

Itse huomasin juuri ostamassani Nellin kelassa semmoisen vian että alkaa heittää jatkuvaa overload signaalia kun kelan lämpötila kohoaa yli 26°c, muuten tuo kyllä pelittää hyvin mutta eihän semmoinen käy että kela sekoaa heti kun aurinko vähän paistaa. Pitää lähettää takaisin Nellille Ukrainaan josta sen ostin ja omalla kustannuksella luonnollisesti :)

Edit: Suomessahan takuukorjaukseen lähettämisestä ei saisi koitua ostajalle mitään kuluja.
-Aka Sorex Pro
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1412
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja iron maden »

knifti94 kirjoitti: Kannattaako ostaa mitään ilmaisinta 150e budjetilla? Ajattelin ostaa garretin ace 150 ilmaisimen. :D
Garretit on laatutuotteita joten kannattaa!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
FinlandTreasure
Metallinetsijä
Viestit: 367
Liittynyt: 27 Kesä 2015, 13:50

-----

Viesti Kirjoittaja FinlandTreasure »

-----
Viimeksi muokannut FinlandTreasure, 25 Heinä 2015, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
knifti94
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 15:11

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja knifti94 »

Toi että laite piippaa kokoajan voi johtua siitä että paristot on loppu[/quote]


Sain sen nyt toimimaan. Avasin kelan ja liimasin takaisin kasaan ja nyt toimii hyvin. Muutaman kolikon oon jo löytänyt. :D
Jarppi 305
Metallinetsijä
Viestit: 387
Liittynyt: 24 Heinä 2015, 20:40

Aloittelijan ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jarppi 305 »

Moro! Pitempiaikaisen vierailijan ominaisuudessa sivuja tutkineena jäin koukkuun,ja tilasin oman X-terra 305 .Metaldetek.ee:n kautta ja kuinka ollakaan ohjekirja olikin vanhanmantereen kieltä eli Amerikkaa,joka ei oikein taitu multa .Nyt kaipailisin apuja laitetta tuntevilta, eli helppoja aloitussäätöjä olis hakusessa tai mahdollisesti suomenkielistä ohjekirjaa .Sen verran kokeiltu et kuparilangan pätkä ja punamusta Alkon korkki löyty .
kivitippu
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 22:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja kivitippu »

Moi!
Eksyin tässä yks ilta youtuben uumeniin ja löysin metallinpaljastin videon ja sain kärpäsestä pureman ja olen nyt vakavasti harkinnut paljastimen hankintaa. Yllätys kesätyön myötä olisi tonnin poikanen mahollista upottaa laitteeseen. Tutkiessani laitteita ajattelin samantien hankkia deussin. Nyt kysyisin aluksi mistä se kannattaa hankkia? http://www.metallidetektor.ee/?375,deus ... -rc-ws5%29 On tähän mennessä edullisin. Onko kyseisestä verkkopaupasta tullu perille asti tavaraa? Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille :)
Excal II
XP DĒUS
Garret Pro-Pointer AT
Vanhin löytämä kolikko: 1 Penni Nikolai II 1894–1917
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Vastaan Kivitipulle: Harkitsisin kyllä kahteenkin kertaan noin kalliin laitteen ostamista ensimmäiseksi paljastimeksi. Monella vasta-alkajalla on aivan väärä kuvitelma aarteista joita löytyy heti ja kaikkialta.
Paluu arkeen saattaa olla pettymys kun löytyy vain nauloja ja pullonkorkkeja. Vain ahkeralla vuosienkin työllä ja paikallishistorian tuntemuksella ja opiskelulla saattaa päästä käsiksi joskus "aarteisiinkin".
Palstan hienoimmat löydöt on tehty usein ihan perusetsimillä, eli tärkeintä on se missä etsii, ei se millä etsii.
Deussista ei itsellä ole kokemuksia mutta ainakin laitteen huollot ja korjaukset kestävät jopa kuukausia. Metalldetektor on kyllä luotettava kauppias, olen sieltä jotakin itsekin ostanut, mutta takuuasioiden hoito on ulkomaisen kauppiaan kanssa mutkikkaampaa .
Vilkaisepa osto- ja myyntipalstaa. Siellä on nytkin myynnissä mielestäni hyvin edullinen Garrett At-Pro ja mukana on myös Pro-Pointer joka on lähes välttämätön hankinta etsimen lisäksi.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
mikav
Metallinetsijä
Viestit: 300
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja mikav »

Hyvää asiaa Fishermanilla. Kannattaa myös tosiaan miettiä missä etsii ensinnäki, onko sitä mestaa aivan loputtomiin että kannattaa heti laittaa reilusti päälle tonnin laite? Todellisuus on kuitenki se että sitä roskaa nousee 90% kaikesta mitä kaivat.. toki sillä paikalla on paljonki merkitystä, mutta kyllä ne pellotki on melkosia kaatopaikkoja... puistoista yms. puhumattakaan...

Deussi on erinomainen laite aloittelijallekki, mutta kallis sellanen. Valmiit ohjelmat ja "raamattu" tulee mukana ainakin kun FD:ltä ostat.. Itse en edes harkinnu ulkomailta ostamista noiden takuuasioiden takia.. Aina helpompaa hoitaa kotimaisen toimijan kanssa?

AT Pro on myös todella hyvä laite hinta/laatu suhteelta.. on sitten käyttäjästä kiinni tykkääkö äänimaailmasta, painosta, huonommasta ergonomiasta jne jne.. ei sitä täydellistä piipparia taida olla vielä kukaan tehny? :) Makuasioita sanon minä. Eli kannattaa tutustua esim. youtube videoiden muodossa eri laitteisiin ja päätellä niistä mikä sopii itselle parhaiten.

E: Niin, ja ostitpa noista laitteista sitte kumman tahansa, ne on helppo myydä eteenpäin jos innostus lopahtaa.. :roll:
XP Orx
kivitippu
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 22:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja kivitippu »

Fisherman - Kiitti vinkeist! Sait minut miettimään toiseen kertaan hankintaa. En kyllä odottanut, että ensimmäisellä kerralla löytäisin kultaharkkoja :D Enimmäkseen historia ja vanhat kolikot kiinostaa, sormukset ois sit vaa plussaa. mikav - sai minut takas raiteille ton "sen voi aina myydä" heitollaan. Eli oon aika myyty ton langattomuuden ja laadun suhteen minkä deussi tuo.
Excal II
XP DĒUS
Garret Pro-Pointer AT
Vanhin löytämä kolikko: 1 Penni Nikolai II 1894–1917
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Makro Raceria olen käyttänyt langattomilla Rapoo kuulokkeilla ja toimivat ihan kiitettävästi. Maksoivat n. 30 eur.
Oletko selvittänyt paljonko Deussin kelat maksavat? Vakiokela ei ehkä riitä jos haluaa lisää syvyyttä tai pinta-alaa esim. peltoetsintään. Deussin jälleenmyynti käytettynä ei sekään ole ihan helppoa. Huutonetistä oli uudehko Virosta ostettu Deus myynnissä lähes vuoden ajan ja lopulta taisi mennä puoleen hintaan.
Ei minulla mitään ole itse Deussia vastaan mutta tiedän useita tapauksia kun harrastus on lopahtanut pian alkuinnostuksen jälkeen. Jos ylimääräistä rahaa on niin siitä vaan :D

Edit: näyttää olevan myynnissä edelleenkin , taitaa olla kohta 1,5 vuotta, siitä saisi halvalla. Olen ihmetellyt kun ei kelpaa.
http://www.huuto.net/kohteet/xp-deus-me ... /369393596
kivitippu
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 22:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja kivitippu »

Fisherman kirjoitti:
Edit: näyttää olevan myynnissä edelleenkin , taitaa olla kohta 1,5 vuotta, siitä saisi halvalla. Olen ihmetellyt kun ei kelpaa.
http://www.huuto.net/kohteet/xp-deus-me ... /369393596
Huomasin ton kans kun mainitsit huutonetin olin kyllä jo sieltä katsonut en ymmärrä miten oon missannu ton. Tein sille tarjouksen. Ilmeisesti ulkomaalainen myyjä ja sen palautteiden mukaan on ollu taipumusta kehua omien tuotteittensa kuntoa. Ei takuuta. Mitä mieltä sä oot?
Excal II
XP DĒUS
Garret Pro-Pointer AT
Vanhin löytämä kolikko: 1 Penni Nikolai II 1894–1917
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Pari kertaa olen ollut painamassa ostonappia mutta päädyin kuitenkin ostamaan Makro Racerin kun sen sai keväällä vielä edullisesti kahdella kelalla. En tuota ainakaan näkemättä ja kokeilematta ostaisi.
Avatar
Piedro
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Elo 2015, 17:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Moi
Meillä on ollut nyt toista vuotta isällä tuommoinen Fisher F2 etsin ja osaako joku neuvoa
voiko tuota kelaa uittaa vedessä vai ei? eli jos rantoja koluaa niin pitääkö pysyä kuivalla.
toinen kysymys heti perään että toista konetta olen suunnitellut ostavani itselleni että
voi porukassa rymytä niin olen pompotellu Garret 350 euro mallin ja AT Pron välillä
osittain samasta syystä että voiko tuota 350 kelaa uittaa vedessä vai kannattaako
heti pitkäntähtäimen koneeksi ostaa tuo AT, Fisher on ollu niin kovassa käytössä
että pinpointterista kulu pääpuhki ku tongittu hiekkakasoja sillä, piti epoksilla tehdä uusi
kärki. Fisherillä tuntuu tulevan haamupiippauksia jonkun verran jostain syystä.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3372
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Piedro kirjoitti:toinen kysymys heti perään että toista konetta olen suunnitellut ostavani itselleni että
voi porukassa rymytä niin olen pompotellu Garret 350 euro mallin ja AT Pron välillä
osittain samasta syystä että voiko tuota 350 kelaa uittaa vedessä vai kannattaako
heti pitkäntähtäimen koneeksi ostaa tuo AT,
350:n kela kestää uittaa vedessä. Taitaa olla suunnilleen saman tasoinen laite kuin F2. F2:ssa on numeerinen ID-näyttö, 350:ssä isompi DD kela. Siksi ehkä harkitsin suoraan AT:tä, olisi harppaus parempaan kaikilla osa-alueilla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Piedro
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Elo 2015, 17:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Noin vähän itsekkin asiaa pähkäilin ja eipähän sitten tarvii miettiä että oisko se AT kuitenkin pitäny ostaa
jos ostaa 350 joten pistin AT Pro:sta ja oheistarvikkeista tarjouskyselyn menemään :)

EDIT:
Mites tuo Fisher F2 kela, onko porukka uittanu niitä?
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1412
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Noista ei ole kokemuksia mutta ace 250 exelrattor kelalla on uinut veden allakin hyvin, ilman ongelmia, samoin GM 4 10,5 kelalla...ei mitään ongelmia!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Piedro
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Elo 2015, 17:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Itseasiassa tänään pistin juuri s-postia Finndetector:lle että ostan sen AT Pro setin ja laitoin
samaan postiin varulta kyssärin tuosta Fisherin kelastakin kun olisi yksi hyvä paikka kiikarissa
missä pääsisi keloja uittamaan :) katsotaan mitä vastaileepi... :)

EDIT:
Fisherin kela on kuulemma vesitiivis ja voi uittaa rantavedessä.
Nyt on tavarat tulossa ja ei auta kun odotella koska pääsee AT Pro.ta testailee :)
Hapa87
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Elo 2015, 07:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Hapa87 »

Kumpi kannattaa ostaa? Garrett ace250 paremmalla kelalla vai ace350 vakiona?
http://www.webkauppa.finndetector.com/g ... p-331.html
http://www.webkauppa.finndetector.com/g ... p-200.html
Etsintää suoritetaan pellolla metsässä rannassa.
Vastaa Viestiin