Se siitä esihistoriallisesta asuinpaikasta
Se siitä esihistoriallisesta asuinpaikasta
Savon sanomat tietää kertoa seuraavan uutisen:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... ho/2073819
Lainaus uutisesta:
"Olen hirvittävän pahoillani ja surullinen, kuvailee Museoviraston intendentti Päivi Kankkunen Tervon Haukisenkankaan muinaisjäännösalueen kohtaloa.
Yli 40 vuotta sitten löydetty muinaismuistolain suojaama alue on tuhoutunut vuosien mittaan lähes täydellisesti. Alueen pinta-ala oli alun perin 3,7 hehtaaria, jäljellä on vajaa viidennes. Tutkimuksia ennätettiin tehdä 125 neliömetrillä.
– Valtavan laaja alue ajettiin soraksi täysin Museoviraston tietämättä, Kankkunen sanoo."
Ja toinen lainaus:
"Tutkinnanjohtaja anoi tutkinnan lopettamista pitäen rikosta vähäisenä, korkeintaan sakkorikoksena. Itä-Suomen kihlakunnansyyttäjä määräsi tammikuussa esitutkinnan lopetettavaksi."
Uutisen luettuani tuli kyllä mieleeni, että mitäpä sitä yksittäinen harrastelijapiipparikaan mistään välittämään.
Tuon jälkeen ei välttämättä ensimmäisenä ole mielessä kiikuttaa 100- vuotiasta kolikkoa museolle.
Urakoitsija tuhosi ilmeisen tietoisesti kokonaisen asuinpaikan.
Ja seuramukset siitä tasan nolla.
Hip ja hei.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... ho/2073819
Lainaus uutisesta:
"Olen hirvittävän pahoillani ja surullinen, kuvailee Museoviraston intendentti Päivi Kankkunen Tervon Haukisenkankaan muinaisjäännösalueen kohtaloa.
Yli 40 vuotta sitten löydetty muinaismuistolain suojaama alue on tuhoutunut vuosien mittaan lähes täydellisesti. Alueen pinta-ala oli alun perin 3,7 hehtaaria, jäljellä on vajaa viidennes. Tutkimuksia ennätettiin tehdä 125 neliömetrillä.
– Valtavan laaja alue ajettiin soraksi täysin Museoviraston tietämättä, Kankkunen sanoo."
Ja toinen lainaus:
"Tutkinnanjohtaja anoi tutkinnan lopettamista pitäen rikosta vähäisenä, korkeintaan sakkorikoksena. Itä-Suomen kihlakunnansyyttäjä määräsi tammikuussa esitutkinnan lopetettavaksi."
Uutisen luettuani tuli kyllä mieleeni, että mitäpä sitä yksittäinen harrastelijapiipparikaan mistään välittämään.
Tuon jälkeen ei välttämättä ensimmäisenä ole mielessä kiikuttaa 100- vuotiasta kolikkoa museolle.
Urakoitsija tuhosi ilmeisen tietoisesti kokonaisen asuinpaikan.
Ja seuramukset siitä tasan nolla.
Hip ja hei.
XP Deus
Garret pro pointer
Sea Searcher- magneetti
Garret pro pointer
Sea Searcher- magneetti
-
- Metallinetsijä
Re: Se siitä esihistoriallisesta asuinpaikasta
Ei ole kauheasti näemmä varaa kritisoida ISIS:n suorittamia muinaismuistojen tuhoamisia, kun täälläkin saa touhuta kuin sika vatukossa, ilman mitään seurramuksia.
Hidasta hommaa on. 3,7 hehtaarista 125 neliötä neljässäkymmenessä vuodessa..
3,7hehtaarista jäljellä viidennes, eli 7400neliömetriä. Tuolla tahdilla tutkittavaa riittää vielä 2400vuodeksi Vertailun vuoksi löydetty pyyntikuoppa iältää 2200vuotta. Koko alueen tutkimiseen olisi mennyt enemmän aikaa kuin alueen historia olisi parhaassakaan tapauksessa ollutAatami kirjoitti:Hidasta hommaa on. 3,7 hehtaarista 125 neliötä neljässäkymmenessä vuodessa..
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
-
- Kunniajäsen
Tuntuu että aika ajaa ihmisen ohi historiassa. Pitäis dokumentoida niin tarkkaan. Pelastuskaivauksiin ja katselmuksiin ei ol aikaa. Oisko aika kouluttaa joillain pätevyyksillä metallinilmaisin/historianharrastajia tarkoitukseen?
-
- Kunniajäsen
Haarukka. Raahaa peffas tänne niin jää sullekkin jotain loppuiäkses. tietty voin tulla sinnekkin. Toki sillä että saan kultakolikot pitää?
-
- Kunniajäsen
Miten se Aatami? Ootko ottanahkaa rypistämällä menny?Ois upeeta nähä kun äijä plus viisi lukulaseilla vääntää uraa kurapellolla. Se on sitä sisua. Ootko aatellu etsimen hankkimista?
Vai ryppy otassa mennään. No, mulla ei oo laseja
Enkä mä tee tätä hampaat irvessä väkipakolla verenmaku suussa.
Oot muodostanut itelles ihan omanlaises kuvan "minusta", joka ei oikein vastaa todellisuutta.
Ja samat romut mulla on ku sullakin.
Enkä mä tee tätä hampaat irvessä väkipakolla verenmaku suussa.
Oot muodostanut itelles ihan omanlaises kuvan "minusta", joka ei oikein vastaa todellisuutta.
Ja samat romut mulla on ku sullakin.
Keskustellaanko vain asiasta, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin?kollikko kirjoitti:Haarukka. Raahaa peffas tänne niin jää sullekkin jotain loppuiäkses.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Kyllä se syyttäjän päätös oli ihan linjassa nykyisen oikeuskäytännön kanssa eli ei siinä oikeastaan mitään rikosta tapahtunutkaan ja jos tapahtui niin hyvin vähäinen. Verrataan esimerkiksi törkeään joukkoraiskaukseen Tapanilassa niin siitähän tuli osalle vain ehdollista osalle ei mitään. Mutta kun ajelee vähän ylinopeutta niin kortti pois ja roimat sakot tai jos tinttaa ryöstön yrittäjää varomattomasti ja hän siitä pahottaa mielensä, niin joutuu linnaan ja korvausvastuuseen. Elikä kovin vitsikäs on hallinnon oikeustaju, oikein naurattaa
Jos siellä olisi löytynyt (maaoravan kaivama) yksi kuoppa niin olisi kielletty kaikki metallinpaljastimet 200km lähempänä suomen rajoja ja sakotettu takautuvasti sellaisten omistajia 10 vuoden ajalta
Voisikohan olla aika muuttaa asennetta niin että esimerkiksi jaettaisiin kaikille rekisteröityneille piippareille lupia tutkia kaikenlaisia paikkoja sen sijaan että omittaisiin suoja-alueiksi jopa talojen alla olevia alueita ja pienen kylän kokoisia ilman aiettakaan tutkia niitä koskaan..
Voisikohan olla aika muuttaa asennetta niin että esimerkiksi jaettaisiin kaikille rekisteröityneille piippareille lupia tutkia kaikenlaisia paikkoja sen sijaan että omittaisiin suoja-alueiksi jopa talojen alla olevia alueita ja pienen kylän kokoisia ilman aiettakaan tutkia niitä koskaan..
Edellistä on helppo kompata mutta mutta ..