Tuli meinaan eilen käytyä kaverin kanssa tuolla, ja selvästikin siellä oli joku muukin käynyt jäljistä päätellen kaivamassa...
Oli meinaan sellaisia kuoppia kaivettu, että on oikein pakko hiukan täällä julkisesti avautua aiheesta, jos vaikka syyllinen sattuisi tätä lukemaan. Pahimmillaan kuopat olivat valehtelematta 25x25cm kokoisia, plugi oli hakattu sellaisiin viiden sentin halkaisijalta oleviin palasiin, jonka jälkeen ne oli vaan sullottu takaisin kuoppaan miten sattuu (välillä jopa paakkuja lojui nurmen päällä), eikä edes kunnolla poljettu tasaiseksi, ja multaa oli levitelty noin neliömetrin alueelle pahimmissa paikoissa! Alkoi meinaan hiukan sapettamaan peitellä siellä niitä edes hiukan siistimmän näköiseksi!!
Eli vinkkinä kannattaa opetella se pinpointtaaminen kotipihalla kohdalleen ennen kuin lähtee julkisille paikoille rymyämään kaivinkoneen lailla, ja kenttälapio myöskin jättää suosiolla kotiin kun tuonne rantanurmikoille lähtee mellastamaan! Tuolla tyylillä saa vain pahimmassa tapauksessa koko metallinpaljastusharrastus huonoa mainetta, ja meidät kaikki leimataan nurmikkoa tuhoaviksi rikollisiksi. Tähän loppuun ei ole muuta sanottavaa kuin että voi PRKL!
Itse kaivan pienellä kukanistutuslapiolla, ja plugin koko on yleensä luokkaa halkaisijaltaan viisi senttiä, ja senkin leikkaan vaan osittain irti, eli c:n muotoon, ja sitten vain läppä auki, tavara taskuun ja läppä kiinni. Eikä jää mitään jälkiä...
Kuka tunnustaa tonkineensa Järvenpään vanhiksessa?
Kuka tunnustaa tonkineensa Järvenpään vanhiksessa?
Minelab E-Trac / Garrett ACE250 / Garrett Pro-Pointer
Samanlaista on täälläkin päin tullut vastaan. Kerran jopa kaupungin huoltomiehet meinas ajaa minut pois paikasta jossa olin näin tehnyt. Rauhottuvat kun sanoin etten ollu vielä ehtinyt piippaamaan ollenkaan kun olin vaan peitellyt toisen tekemiä jälkiä. Tämä sankari ei ollu edes yrittänyt laittaa maata takas reikään vaan oli jättänyt ne siihen viereen, keskustassa kaupungin puistossa . Saa tyyppi vaan toivoa ettei törmää minuun. Sille tulee ihan takuulla äitiä ikävä jo pelkästään mun verbaalisesta avautumisesta, PRKL.
Huonoa mainosta harrastukselle.
Kun kerta luvatta (?) mennään kaupungin "julkisia" maita tonkimaan, niin homma pitää ehdottomasti hoitaa niin, että jälkiä ei jää näkyville. Vielä kun kyseessä on hoidettu puistoalue, niin kaivuu täytyy todellakin hoitaa, kuin ninja konsanaan, jotta kukaan ei pahoittaisi mieltään ja harrastus voisi jatkua samassa paikassa muidenkin piippailijoiden osalta.
Itse olen puistonurmella käyttänyt moraa ja Fiskarsin pientä istutuslapiota. Jos signaali tulee aivan maanpinnasta, olen vain raaputtanut terällä nurmen pintaa, kunnes kolikko on esillä. Tästä ei jää käytännössä mitään jälkeä.
Tuo Vanhankylänniemi on hieno paikka. Viimeksi kävin siellä, kun kuukausi sitten rullaluistelin järven ympäri (41 km). Sinne on muuten kuulemma haudattu aarre jota ei ole koskaan löytynyt. Vihkisormuksenkin sieltä voi löytää, kun kaveri kertoi, että hänen kaverinsa vaimo on sinne semmosen heittänyt.
Kun kerta luvatta (?) mennään kaupungin "julkisia" maita tonkimaan, niin homma pitää ehdottomasti hoitaa niin, että jälkiä ei jää näkyville. Vielä kun kyseessä on hoidettu puistoalue, niin kaivuu täytyy todellakin hoitaa, kuin ninja konsanaan, jotta kukaan ei pahoittaisi mieltään ja harrastus voisi jatkua samassa paikassa muidenkin piippailijoiden osalta.
Itse olen puistonurmella käyttänyt moraa ja Fiskarsin pientä istutuslapiota. Jos signaali tulee aivan maanpinnasta, olen vain raaputtanut terällä nurmen pintaa, kunnes kolikko on esillä. Tästä ei jää käytännössä mitään jälkeä.
Tuo Vanhankylänniemi on hieno paikka. Viimeksi kävin siellä, kun kuukausi sitten rullaluistelin järven ympäri (41 km). Sinne on muuten kuulemma haudattu aarre jota ei ole koskaan löytynyt. Vihkisormuksenkin sieltä voi löytää, kun kaveri kertoi, että hänen kaverinsa vaimo on sinne semmosen heittänyt.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Harmin paikka, pitääkin mennä katsomaan jälkiä.
Itse olen siellä käynnyt kesäkuun alussa. Sillonkin huomasin yhden ihan niemenkärjessä, oli kaivettu melkoinen kuoppa, eikä peitetty jälkiä. Voi olla että siinä on ollut kysymys jostain muusta.
Itse käytän puistoalueella yksinomaan puukoa, tulee siisti ja pieni jälki. Metsä ja pelloilla myös lapio mukana. Vai on aarre haudattuna, mielenkiintoista
akj
Itse olen siellä käynnyt kesäkuun alussa. Sillonkin huomasin yhden ihan niemenkärjessä, oli kaivettu melkoinen kuoppa, eikä peitetty jälkiä. Voi olla että siinä on ollut kysymys jostain muusta.
Itse käytän puistoalueella yksinomaan puukoa, tulee siisti ja pieni jälki. Metsä ja pelloilla myös lapio mukana. Vai on aarre haudattuna, mielenkiintoista
akj
Juu, kannattaa käydä katsomassa. Sinne niitä vielä varmaan jäikin, kun yöllä oltiin otsalamppujen kera kaivelemassa, niin ei kaikkia millään ole varmasti huomannut. Nämä olivat siinä esiintymislavan ympäristössä.meteakj kirjoitti:Harmin paikka, pitääkin mennä katsomaan jälkiä.
akj
Tulihan sieltä hervottomasti korkkeja, ja molemmille vähän hopeaa ja iso kasa markkoja ja euroja. Monesti saattoi olla vielä kolikko niissä hirveissä kuopissakin, tai niiden vieressä.
-
- Raavas Tonkija
yöllä otsalamppujen kanssa kaivamassa nurmea, eipä voisi enää salaperäisemmältä touhulta näyttää ulkopuolisen silmin. koita siinä sitten syyttömyyttäsi todistella jos joku avautumaan tulee että tekö nämä kasat tänne kaivoitte...ihme kun tuotakaan ei voi pokkana päivällä tehdä. yöllä ne kaikki tihutyöt tehdään.
nuo nurmet olen suoraan jättänyt pois vain tuon takia ettei oikein ole pokkaa mennä hoidettuja nurmia tuhoamaan.
nuo nurmet olen suoraan jättänyt pois vain tuon takia ettei oikein ole pokkaa mennä hoidettuja nurmia tuhoamaan.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Minä kaivan siksi monesti yöllä, kun silloin ei nimenomaan ole niitä ulkopuolisia siellä pällistelemässä, kyselemässä, ja vetämässä vääriä johtopäätöksiään. Pari kertaa on poliisitkin sattuneet kierroksellaan kohdalle, ja toivottaneet vain onnea etsintään, kuten myös kaikki muutkin jutulle tulevat...Grave Digger kirjoitti:yöllä otsalamppujen kanssa kaivamassa nurmea, eipä voisi enää salaperäisemmältä touhulta näyttää ulkopuolisen silmin. koita siinä sitten syyttömyyttäsi todistella jos joku avautumaan tulee että tekö nämä kasat tänne kaivoitte...ihme kun tuotakaan ei voi pokkana päivällä tehdä. yöllä ne kaikki tihutyöt tehdään.
Ja sitäpaitsi nurmikoilta ne parhaat löydöt nousevat, ja oikeilla menetelmillä kaivaessa ei jää jälkeäkään!
Suomessa tämä harrastus on niin harvinainen, että jos asiaan perehtymätön näkee outoja multapaakkuja nurmella, niin ei hän osaa sitä yhdistää metallinpaljastinharrastajaan, kun ei ole välttämättä koskaan moiseen törmännyt. Siksi onkin erittäin tärkeää kaivaa jälkiä jättämättä, koska meillä ei vielä ole mainetta täällä päin maailmaa, ei hyvää eikä huonoa, joten pidetään asiat niinkuin ne vielä onneksi ovat, kaivamalla siististi ettei maineemme tahriinnu suuren yleisön silmissä!
Ja olkaamme myös kohteliaita paikalle sattuneille kyseliöille, vaikka ne monesti niin hölmöjä ja rasittavia ovatkin kysymyksineen. Näin annamme hyvän kuvan itsestämme, ja takaamme tämän hienon harrastuksen jatkumisen ilman turhia rajoituksia etsintäpaikkojen suhteen, kuten esimerkiksi tuolla suuren veden toisella puolella on jo vuosien saatossa ehtinyt tapahtumaan, ja puistoihin sun muihin on kieltokylttejä lyöty pystyyn asiattoman kaivelun takia.
Kiitos!