Mikä rautaesine tämä on?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
MtN

Mikä rautaesine tämä on?

Viesti Kirjoittaja MtN »

Kesällä löytyi kotipaikan pellon laidasta tämmöinen rautaesine. Hetken jo kuvittelin löytäneeni nuolenkärjen mutta tuo kara on ehkä kuitenkin liian paksu. Onko kellään veikkauksia mikä tämä voisi olla?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Mä olen löytänyt muutamia tommosia ja ihmetellyt että mitä nauloja ne oikeastaan on. Jalkajousen nuolenkärki vois olla tommonen. Ja ehkä jopa jonkun vanhan haran/äkeen piikki. Mielestäni ainoa järkevä juttu on että pidempi (kapeampi) osa on ollut puussa kiinni ja lyhempi ja paksumpi osa on pistänyt siitä esiin. Mikä lie.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Maverick
Raavas Tonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Tuolta löytää erilaisia Suomessa käytettyjä keihään- ja nuolenkärkiä.

http://www.helsinki.fi/arkeologia/rautaesine/aseet.html
Vitae pars historia est.
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Tuon kokoinen voisi olla vaikka kävelykepin alapään nasta.
Tai porkan. Mieluummin jälkimmäinen kun on niin paljon yleisempi kapine.
ZyrTech
Kunniajäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Olen itse löytänyt tänä kesänä kaksi samanlaista mutta muistaakseni ei ollut aivan noin isoja. Joku taisi silloin mainita että saattaisi olla hevosenkengän talvinasta mutta kyllä toi Ilkan mainitsema hiihtosauvan piikki vaikuttaa varsin oikealta vaihtoehdolta.
Kuva
Vastaa Viestiin