Täytyykin itse mennä kaivamaan signaali esiin paikasta josta löysin 10kpl 1600-luvun 1/4 öreä, jos vaikka löytyisi samanlainen kätkö

Yritä olla vahingoittamatta juurakkoa... mutta kyllähän tollaisen 10 kolikon yhteydessä vielä maahan jäävät signaalit pitää varmistaaBumerangi kirjoitti:Uskomaton löytö! Onnitelut!
Täytyykin itse mennä kaivamaan signaali esiin paikasta josta löysin 10kpl 1600-luvun 1/4 öreä, jos vaikka löytyisi samanlainen kätköSignaali tulee vaan syvältä ison kuusen alta juurakosta!
juuri näin. Olisi tullut kaivettua täälläkin ja mielestäni kaikki jeesustelu ylipäänsä asian ympärillä on aivan turhaa. Hieno aarre näki päivän valon ja pääsee vielä muidenkin ihailtavaksi. Kyllähän tällainen aarre kuuluu ehdottomasti museoon ja löytäjät saanee kohtuullisen palkkionkin hienosta kokonaisuudesta. 666 toisistaan irrallista peltoörriä nyt ei ole kuin romukuparin arvoistaP.Aholainen kirjoitti:Tein pellolla silloin oman ratkaisun että kaivetaan löytö ylös.
Minä vastaan itse omista teoistani ja niinkuin aiemmin kerroin niin käyn asian museoviraston kanssa läpi.
Tehkööt sitten toiset kuten mikap tuossa edellä kertoi ja älkää ottako minusta mallia.
Mahtavat onnittelut mahtavan mittavasta löydöstäP.Aholainen kirjoitti:Tänään kävin uuden tosi mukavan harrastaja kaverin kanssa pellolla.
Käytiin alussa hieman koneen säätöjä läpi ja muutenkin tätä harrastusta.
Kierreltiin peltoa ja välillä muutama kolikko,nappi ym nostettiin ylös.
Kahviteltiin välillä ja taas jatkettiin menoa...
Oltiin kaverin kanssa vierekkäin ja sattui kelani alle iso signaali ja sanoin leikillään että tässä on plootu tai iso rauta.
Tämä uusi kaveri sanoi että katotaan ja kaivetaan.
Mentiin kyntökerroksen alle jo kaivauksessa ja olin varma isosta raudasta....MUTTA EIPÄ OLLUT.
Eka homeinen kolikkopari pilkisti montusta ja sanoinkin että nyt löytyi kätköaarre.
Monttuun pyörähti multaa ja kolikot hävisi piiloon....kaveri tuumi että sielä mitään kolikoita ollut.
Laajennettiin kaivausta ja alkoi nousta tuohta/kolikkoa.
Lopulta saattiin saalis montusta ylös.![]()
siellä niitä pilkistää
tässä jo osa nostettu kaivauksen reunalle
Ja kun taskuihin ei mahtunut niin käytiin sankko
saalis levitettiin muovin päälle
Sitten kymmenen kolikon nippuihin pöydälle.
1/4 ÖREJÄ 1600-LUVULTA OLI YHTEENSÄ 661 KPL edit: seuraavana aamuna kaivauksen reunalta multakasasta löytyi vielä 5 eli yhteensä 666 kpl
Piipailut lopetettiin välittömästi tähän ja huomenna kunhan tästä järkytyksestä/vapinasta selviää niin teen asiaan kuuluvat ilmoitukset museovirastolle
Aivan ja itsekkin olisin kaivanut ehdottomasti joka lantin ylös! Kun ajatellaan niin että pian käynnistyy maanmuokkaukset viljelijöillä, ojitukset/uusien ojien teko sekä myös nitraatti rajoitusten takia peltojen kaltevuuden muokkaukset, niin tuo löytö pitikin kaivaa ylös ! Muuten löydöstä osa tai jopa koko aarre olisi voinut kadota, noiden maajussien suurten telakaivureiden kauhomisten mukana!Wilhart kirjoitti:juuri näin. Olisi tullut kaivettua täälläkin ja mielestäni kaikki jeesustelu ylipäänsä asian ympärillä on aivan turhaa. ..P.Aholainen kirjoitti:Tein pellolla silloin oman ratkaisun että kaivetaan löytö ylös.
Minä vastaan itse omista teoistani ja niinkuin aiemmin kerroin niin käyn asian museoviraston kanssa läpi.
Tehkööt sitten toiset kuten mikap tuossa edellä kertoi ja älkää ottako minusta mallia.
Hieno homma ettei tullut sen enempää sapiskaaP.Aholainen kirjoitti:Kiitokset!
Museovirastosta otettiin mukavan positiivisessa hengessä asian tiimoilta yhteyttä minuun.
MV:n henkilön kanssa olen ollut tekemisisssä aikaisemminkin ja pari kertaa ollaan tavattukin.
Me löytäjät saatin onnittelut museoviraston puolesta.![]()
Lähiaikana käydään löytöpaikalla ja tehdään uusi kuopitus.
Kerroin miten löytö sattui ja kuinka toimimme kun löytöä nostettiin.
Ainoa asia josta sain sapiskaa oli tuo kuvan hammasharja.![]()
Kuvasta olivat saaneet käsityksen että kaikki kolikot on harjattu mutta vain kahta kolikkoa harjasin kevyesti että nähtiin mitä kolikoita ovat.
Muille kolikoille ei ole tehty muuta kuin nostettu kasasta pinoon pöydälle.
Pöydältä kolikot on siirretty asianmukaiseen säilytykseen pärekoppaan multaan ja hiekkaan upotettuna/muoviin käärittynä viileään maakuoppaan.
Tuohivakka on myös ilmatiiviissä pussissa josta on ilmat imetty pois ja viileässä maakuopassa.(koppa tuettu että pysyy muodossaan)
Tuohivakka oli jo nostaessa vain osittain ehjä ja siitä puuttui reilusti puolet eli saanut osumaa jo kynnettäessä.(koppa ei löytöä nostaessa ole hajonnut)
Jos tämä kätkö olisi nostettu kaivinkoneella ylös niin kaikki olisi taputtanut käsiään ja sanonut että hienoa.
Nyt kun metallinilmaisimella löytö on löydetty ja kaivettu ylös lapiolla niin hitonmoinen nillitys eräillä arkeologeilla naapuri foorumin puolella.
Eikös tästä pitäisi kaikkien olla hyvillään että tälläinen kätkö löytyi ja jättää kateus pois.
Museovirasto oli ainakin hyvillään ja mitään nekatiivistä sieltä ei minulle sanottu.
Tuonne naapuri foorumin nillittäjä yli innokkaille arkeologeille terveisiä että homma on hoidossa mv:n kanssa.
id88ippe2000 kirjoitti:Kertakaikkiaan hieno löytö, toivottavasti pääsee vielä valtakunnaan mediaan. Toivoisin ääretöntä julkisuuttta tälle aarteelle.
Aivan mahtavaa, en edes voi kuvitella mitä kaikkea tämä tuo tullessaan. Tämähän on suuri aarrelöytö!
PS. Mitä ID:tä näytti?