Off Topic Chat

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
ärkoo
Kunniajäsen

Re: Off Topic Chat

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Muinaismuistolaki, löytötavaralaki yms. koskee vain Suomesta löydettyjä esineitä. Monissa maissa voidaan täysin laillisesti myydä muinaisesineitä ja tuoda niitä Suomeen. Museovirastolla ei ole mitään tekemistä niiden suhteen.

Sama asia koskee myös sotaromua. Suomesta löydetty materiaali on Puolustusvoimien omaisuutta. Ulkomailta laillisesti ostettu tai Puolustusvoimien myymä on haltijansa omaisuutta, vaikka tiedän yksittäisiä virkamiehiä jotka katsovat että kaikki sotilasmateriaali muuttuu PV:n omaisuudeksi rajan ylitettyään, tai PV:n jo kerran myymä materiaali on edelleen PV:n omaisuutta.

Jos MV tutkimusten jälkeen palauttaa esineen löytäjälleen se on hänen omaisuuttaan jolle voi tehdä mitä haluaa ( Perustuslaki, omaisuudensuoja ).
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Paramedio
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Hieman otti piipailut takapakkia kun pelloille tlu viimeyönä 30cm lunta :shock:
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
Garrett 350
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

En tiedä onko kukaan hoksannut miten kätevä on käyttää tuota pinpointteria rakennustöissä. Itse käytän lähes päivittäin kun olen timpuri/kalustemies. Löytyy 100% varmuudella levyseinän takaa runko. Ei tule huteja kun on levyt ruuveilla tai nauloilla kiinni saati jos on runko metallia. Eikä haittaa laatat eikä melaamiini-levyt. Samoin löytyy myös sähköjohdot. Kannattaa kokeilla.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
mikav
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja mikav »

Garrett 350 kirjoitti:En tiedä onko kukaan hoksannut miten kätevä on käyttää tuota pinpointteria rakennustöissä. Itse käytän lähes päivittäin kun olen timpuri/kalustemies. Löytyy 100% varmuudella levyseinän takaa runko. Ei tule huteja kun on levyt ruuveilla tai nauloilla kiinni saati jos on runko metallia. Eikä haittaa laatat eikä melaamiini-levyt. Samoin löytyy myös sähköjohdot. Kannattaa kokeilla.
Ei ole montaa viikkoa kun Pro-pointerin kans paikallistettiin rappauksen alle jääneitä sähkörasioita, hyvin toimi. :) Tosin ei ikkunoiden lähistöllä massiivisten ylityspalkkien kohdalla jne..
XP Orx
Heka82
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Heka82 »

Garrett 350 kirjoitti:En tiedä onko kukaan hoksannut miten kätevä on käyttää tuota pinpointteria rakennustöissä. Itse käytän lähes päivittäin kun olen timpuri/kalustemies. Löytyy 100% varmuudella levyseinän takaa runko. Ei tule huteja kun on levyt ruuveilla tai nauloilla kiinni saati jos on runko metallia. Eikä haittaa laatat eikä melaamiini-levyt. Samoin löytyy myös sähköjohdot. Kannattaa kokeilla.
Mä myös (kirvesmies) oon ettiny pro-pointerilla peltirankoja väliseinästä tai jos on puurankaseiniä, nii löytyy ne kipsilevyruuvitki merkiksi missä kohtaa pystö on. Ja hyvää vappua kaikille! Täytyy tästä lähtee ettiin piparia pintalöytönä :lol:
XP Deus+Garrett Pro-pointer II
Vanhimmat hopearahat: 1örtug Albrekt av Mecklenburg 1364-1389
1örtug Erik av Pommern 1396-1439
Viikinkiaikainen kupurasolki
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei."
Serafiina
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Taisi käpytikka olla jo simassa koska sinnikkäästi naputteli sähkötolpan päässä olevaa peltihattua tuossa pihalla :mrgreen:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Serafiina kirjoitti:Taisi käpytikka olla jo simassa koska sinnikkäästi naputteli sähkötolpan päässä olevaa peltihattua tuossa pihalla :mrgreen:
Kuulo heikennyt, kupsahtaa kohta ravinnon puutteeseen kun ei erota lahoavaa puuta pellistä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

Reviiri isottelua muille koiraille,pitäis kuulua pitkälle. :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
raiban
Kunniajäsen

No laitetaan tuo kaveri vielä kerran kuvaan,eli meillä on ruokailuhetki olkkarissa joka kestää 5 pähkinää :D

Kuva
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Meillä oli muinoin kesy orava jota äiti syötteli. Jos ei saanut pähkinää niin kaiveli kaikki taskut läpi kunnes löysi. Kerran äiti istui rappusilla, ovet auki ja orava kävi tapansa mukaan sisätiloissa etsimässä. Sitten alkoi kuulua kummallista raahausääntä ja äiti huomasi oravan ottaneen puolikkaan pullapitkon pöydältä ja vetävän sitä lattiaa pitkin ulko-ovelle. Siihen loppui oravan sisällepääsy.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Hieno kuva raibanilta taas. :shock:
Oravahan on myös lihansyöjä eli rosvoaa linnunpöntöstä poikaset....livenä nähnyt tämänkin.
moderaattori
Tirehtoori
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Mä meinaan nukkua täällä mettässä ens yän. Iltakahavin keittoo n ja nauttimaan mettän pimeyrestä :wink:
Kuva
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Kätkäläinen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Orava ja rotta molemmat pahoja tuholaisia , orava ulkonäöllään saanut paremman imagon :(
P.Aholainen
Kunniajäsen

Tirehtoori kirjoitti:Mä meinaan nukkua täällä mettässä ens yän. Iltakahavin keittoo n ja nauttimaan mettän pimeyrestä :wink:
Kuva
Tästä tykkään kun ite olen erähenkinen...tuolla näkyy olevan kaikki kohallaan.
Olutta ja reppu,kirves,nokipannu kahvit.....hitto kun tuli vähän kade olotila. :mrgreen:
moderaattori
raiban
Kunniajäsen

Tirehtoori kirjoitti:Mä meinaan nukkua täällä mettässä ens yän. Iltakahavin keittoo n ja nauttimaan mettän pimeyrestä :wink:
Kuva
Ai tuo on se niin sanottu ulkoruokinta :wink: Vaimo vaan varoittelee :roll:
Tirehtoori
Kunniajäsen

raiban kirjoitti:
Kuva
Ai tuo on se niin sanottu ulkoruokinta :wink: Vaimo vaan varoittelee :roll:
Opiin aikanansa tähän, mutta oon yh-isä nykyään ja siltikin teen tällaasta. Totuun ulkoruokinnan aikana silloon tähän elämäntyyliin :lol:
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

Tirehtoori
Kunniajäsen

Nyt tällaasia pitkäpolttoosia nuatioota hiljalleen ku alakaa pimetä. Yöksi sitten viälä pesä täytehen niin riittää lämpöä pitkäksi aikaa..

Moon kaikki vapaa aikani yleensä luannos joko kalas, piippailees tai muuten vaan mettäs. Nyt kun kelit alakaa oleen tällaaset niin saa taas aloottaa tään vuaren reissut.
Kuva
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

Tirehtoori
Kunniajäsen

P.Aholainen kirjoitti:
Kuva
P Aholainen: Tämä antaa viälä tähän hiukan lisää tunnelmaa! Aina kun oon mettässä poltan pesällisen isävainaan vanhasta piipusta. Se piipputupkn haju jo tuaa niin hyvät muistot miäleen että on pakko pesällinen vetäästä.
Kuva[
Viimeksi muokannut Tirehtoori, 02 Touko 2015, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

P.Aholainen
Kunniajäsen

P Aholainen: Tämä antaa viälä tähän hiukan lisää tunnelmaa! Aina kun oon mettässä poltan pesällisen isävainaan vanhasta piipusta. Se piipputupkn haju jo tuaa niin hyvät muistot miäleen että on pakko pesällinen vetäästä.
Kuva
moderaattori
P.Aholainen
Kunniajäsen

Hei nyt on jotain häikkää viestien lähetyksissä.

Meillä Trehtoorin kanssa sotkeutuu viestit keskenään.
Edellinen postaukseni katosi jonnekin..
tutkitaan asiaa..
moderaattori
Tirehtoori
Kunniajäsen

P.Aholainen kirjoitti:Hei nyt on jotain häikkää viestien lähetyksissä.

Meillä Trehtoorin kanssa sotkeutuu viestit keskenään.
Edellinen postaukseni katosi jonnekin..
tutkitaan asiaa..
On niin laarukasta juttua että sotkeutuu :lol:
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

P.Aholainen
Kunniajäsen

Kokeillaan uudestaan onnistuuko vai meneekö Tirehtoorin viestiketju minun takia ihan piloille. :?

Sitä vaan tuossa edellisessä viestissä että pitääköhän tässä mökillä ollessa tehä tulet tuohon pihalle että nuo vieroitusoireet häviää. :lol:
Kyllä tuohon Tirehtoorin tulille olisi mukava istua Wiski pullon kanssa kahvia keittämään. :D
Kyllä nuotio,nokipannu kahvit ja luonto on jossa mieli lepää....
moderaattori
Vesku-457
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Vesku-457 »

Terve,

Tuli tuossa vaan mieleen, että kävin Loviisan Källanin Leirintäalueella piipparoimassa 90-luvun lopulla työmatkan ohessa myöhään
syksyllä ja sieltä löytyi seuraavaa:

1. paljon VPT-36...-38 merkinnällä olevia 7,62 hylsyjä. Paikalla on aivan kuin kaivettuja juoksuhautoja...
Paikallisessa kirjastossa sain tietää, että punaiset ovat harjoitelleet tuolla paikalla tarkkuusammuntaa jäälle, kun odottelivat Hitleriä kylään...
Tiedä sitten pitääkö paikkansa?
2. Muutakin tavaraa löytyi kohtalaisen paljon, kolikoita viime vuosisadalta ja tietysti voimassa olevaa valuuttaa.

Jos joku asuu alueen lähellä, voisi tuolla alueella kannattaa käydä tutkimassa tarkemmin. Sen viereisellä mäellä on kylläkin
suojelukohde, joten nykyään asia kannattaa varmistaa, ennen kuin sinne menee.

Lisäksi lähellä on Svartholman linnake, joka on museoaluetta, mutta kiva käyntikohde muuten kesäaikaan.
Siellä oli silloin kahvila ja ravintola...

Tiedoksi vain...
jore ja pojat
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja jore ja pojat »

Roskaisen puiston eka kukinto kevätauringon loistossa :mrgreen:
Niin ne ajat muuttuvat!
Kuva
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
raiban
Kunniajäsen

Sain napattua tänään kyystä kuvan mutta tarkennus ei osunut nappiin :roll:

Kuva
Vastaa Viestiin